Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hur räknar man lättast ut en viss callingrange i %.

T.ex så har vi har en en spelare som synar push med denna range: Ax,Kx,any PP och SC. Hur får vi fram fi:s synprocent.

En till fråga, hur många kortkombinationer finns i holdem, som man kan få på hand.

Postad

Varje suited hand kan delas på 2 sätt, tex :7h::2h: och :2h::7h:. De suited hands som ingår i vår HD är:

Axs - 12 st (från AKs ned till A2s)

Kxs - 11 st (från KQs ned till K2s)

SC - 10 st (från QJs ned till 32s - Obs! Vi räknar inte AKs och KQs en gång till)

Totalt 33 st för varje färg, summa totalt 132 st. 132 händer * 2 sätt att dela = 264.

En offsuited hand är tre gånger så sannolik som en suited, dvs det finns tre gånger så många sätt att dela en offsuited som det finns att dela en suited. Hur vet vi detta?

Jo, ta 72 som exempel. Först kommer ett kort i vilken färg som helst, säg :7h:. Hur stor är chansen att 2:an är i samma färg? Jo 1 på 4. 1 av 4 72:a är suited, dvs det finns 3 gånger så många unsuited som suited. Detta gör våra beräkningar en smula enklare.

Unsuited händer som ingår i vår HD (utom PP, som är lite speciella) är Axo och Kxo. Det fanns 12*4*2=96 sätt att dela Axs, så det finns 96*3=288 sätt att dela Axo. Det fanns 11*4*2=88 sätt att dela Kxs, så det finns 88*3=264 sätt att dela Kxo. Axo och Kxo totalt: 288+264=552.

Så än så länge har vi:

Suited: 264

Unsuited: 552

Över till PP, då. Hur många sätt finns att dela varje PP? Ta 22 tex. Det finns 4 färger, vilket ger 6 färgkombinationer. Dessa kan komma i 2 olika ordningar, vilket ger 12 sätt att dela varje PP:

:club::diamond: eller :diamond::club:

:club::heart: eller :heart::club:

:club::spade: eller :spade::club:

:diamond::heart: eller :heart::diamond:

:diamond::spade: eller :spade::diamond:

:heart::spade: eller :spade::heart:

Det finns par i 13 valörer. 13*12=156.

Så nu har vi:

Suited: 264

Unsuited: 552

PP: 156

Totalt: 972

Så, där har vi antalet kortkombinationer i den HD som du ställt upp.

Totalt finns det 52*51=2652 kortkombinationer som man kan ha på hand (först kommer ett av 52 kort, sen ett av de 51 kvarvarande). Så din HD motsvarar 972/2652=36,7% av alla möjliga händer.

Synrangen är 36,7%. Kolla gärna i poker stove. Det stämmer! :)

• 2 weeks later...
Postad

I fönstret där du väljer HD kan du antingen använda en slider, skriva en procentsats i rutan vid slidern eller markera de händer du vill ska vara med i HD:n. Om du väljer det senare alternativet, så kommer det stå hur stor den markerade HD:n är i % (i nämnda ruta vid slidern).

Postad
Totalt finns det 52*51=2652 kortkombinationer som man kan ha på hand (först kommer ett av 52 kort, sen ett av de 51 kvarvarande). Så din HD motsvarar 972/2652=36,7% av alla möjliga händer.

Det där är väl fel? Det finns 1326 olika kortkombinationer.

Off suited -> 78 * 12 = 936

Suited -> 78 * 4 = 312

Par -> 13 * 6 = 78

Totalt: 1326 olika kombinationer.

Jag är helt säker. Vi snackar Texas Hold'em va?

Postad
Det där är väl fel? Det finns 1326 olika kortkombinationer.

Off suited -> 78 * 12 = 936

Suited -> 78 * 4 = 312

Par -> 13 * 6 = 78

Totalt: 1326 olika kombinationer.

Jag är helt säker. Vi snackar Texas Hold'em va?

Problemet är helt och hållet terminologisk. Jag räknar :Ah::2s: som en annan kombination än :2s::Ah:, dvs beroende på vilket kort som kommer först. Kanske vore bättre att kalla det "sätt att dela ut en hand" snarare än kortkombinationer.

Klyka glömde att :Kd::Td: = :Td::Kd:, men det gör ingen skillnad för slutresultatet så vitt jag kan se.

Nej, det har jag inte glömt.

Varje suited hand kan delas på 2 sätt, tex :7h::2h: och :2h::7h:. De suited hands som ingår i vår HD är:

Axs - 12 st (från AKs ned till A2s)

Kxs - 11 st (från KQs ned till K2s)

SC - 10 st (från QJs ned till 32s - Obs! Vi räknar inte AKs och KQs en gång till)

Totalt 33 st för varje färg, summa totalt 132 st. 132 händer * 2 sätt att dela = 264.

Jag bara räknar dem som två olika "sätt att dela" enligt samma resonemang som i mitt svar till Cyntax.

Om jag nu förstått dig rätt?

Postad
Kan någon vara snäll och förklara vad callingrange är för något? tänker inte läsa era svar förens jag vet det...

vad är HD?

hd betyder handdistribution, och är de olika händer en spelare kan ha vid ett givet tillfälle, callingrange är detsamma som syn-hd

Postad
hd betyder handdistribution, och är de olika händer en spelare kan ha vid ett givet tillfälle, callingrange är detsamma som syn-hd

Underbart! tack för hjälpen, nu är det bara att läsa igenom era svar :)