Gå till innehåll

Kan någon förklara Pottodds?


bassann

Recommended Posts

Ursäkta mig om jag förstör någons liv med "ännu en tråd" men jag kunde inte hitta något konkret via mina sökningar i forumet, tyvärr :/.

 

Jag undrar hur "pottoddsen" hjälper mig i spelandet. Jag använder PO och då står hela tiden pottoddset men problemet är att jag inte förstår mig på det. ibland står det 1.2:1 och ibland 13:1 och jag vet inte hur jag ska tolka det, bra eller dåligt.

 

Kan någon förklara på ett enkelt sätt hur jag räknar om mina odds är bra eller dåliga? 2:1 eller 14:1, vad är bra?

 

Skulle vara jätte vänligt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pottodds består av faktiska och implicita.

 

Det värde som du får är faktiska pottodds.

 

Enkelt uttryckt så innebär pottoddsen relationen mellan den odds du har för att träffa din hand jämfört med den investering du ska göra i existerande pott.

 

Ok, det kanske inte var så enkelt uttryckt, men här är ett exempel för att klargöra saken.

 

Låt oss säga att du har :9h::Th: och floppen ger

 

:Ah::2h::7s:, och potten är 8 dollar.

 

Låt oss anta att Fi betar ut med 4 dollar, och du misstänker att han har Ax. Dina outs för att få färg är således alla hjärterkorten. Av alla existerande kort i leken är 9 hjärter kvar, då du har två och floppen har två. Vi vet inte om Fi har några hjärter, men de kort vi inte känner till räknas inte med i beräkningen.

 

Det finns 47 okända kort kvar i leken (du känner till din egen hand och floppen) varav 9 är hjärter vilket ger oss oddsen att träffa turn på 9/47=0,19 lr cirka 20%.

 

Om du synar så har du investerat 4 dollar i en pott som då kommer att vara uppe i 8+4+4=16 dollar. Din investering är således 4/16=0.25 lr 25%.

 

Då din investering överstiger de odds som du har att träffa (25%>20%) så har du då inte pottodds att följa med i handen. Därför ska du rent matematiskt folda här.

 

Oddsen kan också uttryckas på annat sätt, som ditt program gör. Oddsen att träffa är 9 på 47 lr förenklat 1 på 5,2.

Potten ger dig 12 mot 4 lr 3 mot 1. Då pottoddsen här understiger din träffodds så ska du inte investera.

 

Implicita odds är en vidareutveckling som främst använda i situationer med djupa stackar (>100BB lr så). Men det får du återkomma till när du behärskar de faktiska pottoddsen.

 

Slutligen behöver du inte alltid slaviskt följa pottoddsen om du känner att du kan bluffa till dig handen i senare gator. Men det tycker jag du inte ska försöka dig på än.

 

Lycka till nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon förklara på ett enkelt sätt hur jag räknar om mina odds är bra eller dåliga? 2:1 eller 14:1, vad är bra?

 

14:1 bra, 2:1 mindre bra.

 

Orkar inte förklara men jag är ganska säker på att om du orkar med en sökning till och tar dig en titt på poker.se, dels på fråga ola men också letar lite i arkivet bland gamla artiklar så kommer du hitta flera bra beskrivningar, förklaringar och exempel.

 

edit

Såg att supertequila orkade mer än mig men du kanske ändå kan ta en titt på poker.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vet vad som menas med 14:1 eller 2:1

om du vill göra om de till % så är 14:1 14/15 = 0,933 = 93,3% sen 1/15 = 0,67 = 6,7%

dvs 14:1 är om man nu ska visa det 93,3% : 6,7% dvs dina odds för att träffa ditt drag ska vara större än 6,7%

och 2:1 blir då 66,7% : 33,3% dvs dina odds för att träffa ditt drag ska vara större än 33,3%

 

Det där som supertequila berättade om kan inte annat än hålla med bra beskrivet.

Men det kan vara bra att veta lite om implicita oddsen är bra att veta om lite ibörjan iaf.

Enkelt sagt så är det en fråga du ska ställa dig då du synar med ett drag men har de faktiska pottoddsen emot dig.

"Om jag skulle träffa mitt drag har han så stor stack att jag kan vinna mycket på att ta den här synen?"

Sen drag sådär från floppen får man även tänka lite utifrån sin position.

"Om jag synar här finns det då en chans att han kommer checka på turn och jag får se rivern gratis?"

T ex du har position på Fi vi tar samma kort och flop som supertequila visade. (båda har max buyin på bordet)

Fi betar 4 nu är det din tur du raisear till 11.

Det är nu du spelar med implicita odds och ptja lite tänkande.

Då du gjort så finns en chans att Fi foldar redan där. Och om han synar så finns det en chans att Fi checkar turn och du kan checka för att få se rivern gratis, isånnafall ökar dina hand odds rejält från floppen beroende på vad turn är för kort.

 

Måste säga att det är inte lätt att förklara det bästa är nog att läsa några pokerböcker, det ger mer än man tror.

 

Men att bara utgå från faktiska odds gillar jag inte man måste räkna med implicita odds också för att kunna använda pottodds.

 

Ursäkta om det blev ett långt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

pott odds behöver inte vara så otroligt komplicerat, exempel, om det ligger 5kr i potten och någon bettar 1 krona till dej, så för att vara med i spelet måste du syna 1 kr, så räknar du ut (eller upskattar) hut många gånger 1 kr eller betten mot dej går i potten, svar i detta fallet 5 gånger, alltså är dina pott odds 5 mot 1, eller som det brukar stå 5:1 alltså du kommer att lyckas 1 gång av 4, om du nu råkar ha ett färgdrag, 2 i handen och 2 på floppen, en 4-färg, och du också har memorerat drag oddsen för denna hand som är 4,1:1 så bör du syna därför att oddsen du har på handen ger större chans är dom på floppen, så denna syn kommer alltså att ge dej vinst i det långa loppet, om du tex istället hade 44 på handen och inte prickat trissen, och du också memorerat oddsen för denna hand som är 11:1 som för övrigt betyder att du kommer att pricka trissen 1 gånga av 10, så bör du lägga dej, för att du ska kunna syna med 44 så måste pot oddsen ge dej minst 11:1 helst mer, annars kommer du att förlora på din syn i längden, det fins helt enkelt för lite pengar i potten för dej att vinna, ett tips är att du skriver ner alla oddsen baserat på outs, och har dom i ditt spel online, efter ett tag så kommer det att sitta.

 

4 outs 11 mot 1

5 outs 8 mot 1

6 outs 7 mot 1

8 outs 5 mot 1

9 outs 4 mot 1

10 outs 4 mot 1

11 outs 3 mot 1

12 outs 3 mot 1

13outs 3 mot 1

14 - 18 outs 2 mot 1

19 outs 1 mot 1

 

ex, du har ett öppet stegdrag 6789 endera en tia eller femma ger dej en stege, du har alltså 8 kort som hjälper din hand, 8 outs, så kan du bara kolla och se att det är 5 mot 1 eller 5:1,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...