Gå till innehåll

Windows Vista


Hygglo

Recommended Posts

Oh, kompisen tjatar som satan om att jag ska installera Vista för att kunna använda datorns kapacitet till fullo och han är värsta datornerden. Hade tänkt ge mig på jätteprojektet att installera det eftersom vi får det gratis via skolan men nu avvaktar jag nog lite. Han är hypernöjd ivf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh, kompisen tjatar som satan om att jag ska installera Vista för att kunna använda datorns kapacitet till fullo och han är värsta datornerden. Hade tänkt ge mig på jätteprojektet att installera det eftersom vi får det gratis via skolan men nu avvaktar jag nog lite. Han är hypernöjd ivf.

 

Om du får det gratis kan du ju installera på en ny partition och testa för dig själv.

 

Det ser ju finare ut än XP om något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa spel fungerar inte i Vista.

 

DRM (Digital Restriction Management) gör att kvaliten på filmer och musik kan bli sämre.

 

Ny grafiken suger mera resurser ur datorn så den går långsammare.

 

Enligt vissa ser den nya grafiken snyggare ut.

 

Annars finns det inga finesser som egentligen någon behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[besserwisser]

 

.

 

Digital Restriction Management säger bättre vad det är - man kan även översätta DRM till svenska - DIna Rättigheter Minskar.

 

Det innebär att om man t.ex. gör egen musik och vill spela den på sin dator och samtidigt köper musik med DRM så kommer den egna musiken att spelas upp med sämre kvalitet än den är inspelad med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lär väl inte ha mycket till val. Inom en snar framtid lär Windows helt enkelt tvinga sina användare att byta förutsatt att du vill ha senaste säkerhetsuppdateringarna, support etc.

 

Men men, det är Windows, det ska nog bli bra!

 

Inte nödvändigtvis.. se bara på w2k, dem fortsatte med säkerhetsupdateringar många år efter att xp kommit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lär väl inte ha mycket till val. Inom en snar framtid lär Windows helt enkelt tvinga sina användare att byta förutsatt att du vill ha senaste säkerhetsuppdateringarna, support etc.

 

Men men, det är Windows, det ska nog bli bra!

 

Nja. Vista lär inte bli standard i kontorsmiljö förrens tidigast om 5 år, då nuvarande system fungerar bra. Det är ju inte direkt som på NT tiden då man var tvungen att starta om datorn dagligen (inklusive servrarna), vilket gör att bolagen kommer dra sig för att uppgradera. Innan detta sker så kommer aldrig Microsoft dra in uppdateringarna på XP för att inte riskera att förlora kunder till linuxvärlden.

 

Är ju för övrigt ett företagsmässigt självmord att tvinga dina nuvarande kunder till ett val mellan din (nya) produkt och en konkurrents. Då är det bättre att de inte behöver välja alls. Är inte alls säker på att microsoft kommer lyckas med Vista i samma utsträckning som XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte vad ni har emot Vista. Jag tycker tex att det är viktigt med ett snyggt gränssnitt. Ni som tycker det är onödigt, skiter ni i era hem också för att det är jobbigare att städa och dyrare att köpa fin inredning?

 

Min erfarenhet är att det inte går långsammare eller tar upp så mycket mer systemresurser, kanske lite mer minne men det är ju bara att stoppa i mer.

 

Då jag använder en bärbar dator uppskattade jag readydrive-funktionen där man använder ett USB-minne som en buffert till hårddisken.

 

DRM har jag inte haft något problem med heller, hade Vista kopplat med en HDMI kabel från mediedatorn till min samsung tv och kunde spela upp icke-officiella HD-filmer utan problem i full upplösning.

 

Än så länge är dock drivrutinssupporten/tillgången dålig och det är lite krångligt att få en piratversion att fungera om man skulle vilja det... Vilket har fått mig att gå tillbaks till XP ett tag till (ethernetkortet fungerade tex inte i Vista).

 

OSX är (tyvärr) inte heller ett alternativ just nu då Apple inte har tillräckligt hög upplösning på sina skärmar till de bärbara, annars är ju det klockrent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte vad ni har emot Vista. Jag tycker tex att det är viktigt med ett snyggt gränssnitt. Ni som tycker det är onödigt, skiter ni i era hem också för att det är jobbigare att städa och dyrare att köpa fin inredning?

 

Städa gör man ju inte förrens det börjar lukta illa, så jag väntar med Vista ett tag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår inte hur ni kan säga att xp fungerar bra. tilt på den jävla skiten!

 

ser dock inte vad vista ger som inte osx med xp i paralells ger.

 

osx, parallels, xp, ntfs, postgresql, pt, pahud, pokerklient är nöten för grinding =)

 

edit: länkfix och rätt antal l på parallels

 

Det är skillnad på din hemmadator och en kontorsdator. Oftast så är kontorsdatorn "windows certified" vilket gör att hårdvara och drivare stöds fullt ut av windows. Dessutom får du sällan lägga in allt skräp du hittar på internet på datorn vilket också gör att stabiliteten behålls. Look and feel i programmen som används är sällan en faktor som spelar in i dessa beslut.

 

Annars har du nog rätt, skulle företagen tvingas välja i dagsläget så skulle nog OSX vara förstaval hos väldigt många. För att inte tala om alla statliga/kommunala bolag som troligen skulle tvingas till linux pga upphandlingslagarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte vad ni har emot Vista. Jag tycker tex att det är viktigt med ett snyggt gränssnitt. Ni som tycker det är onödigt, skiter ni i era hem också för att det är jobbigare att städa och dyrare att köpa fin inredning?

 

Sämsta analogin nånsin?

 

Jämför hellre med att t.ex sälja sin Saab för att köpa en Nissan med Ferarrichassi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte vad ni har emot Vista. Jag tycker tex att det är viktigt med ett snyggt gränssnitt. Ni som tycker det är onödigt, skiter ni i era hem också för att det är jobbigare att städa och dyrare att köpa fin inredning?

 

Min erfarenhet är att det inte går långsammare eller tar upp så mycket mer systemresurser, kanske lite mer minne men det är ju bara att stoppa i mer.

 

Då jag använder en bärbar dator uppskattade jag readydrive-funktionen där man använder ett USB-minne som en buffert till hårddisken.

 

DRM har jag inte haft något problem med heller, hade Vista kopplat med en HDMI kabel från mediedatorn till min samsung tv och kunde spela upp icke-officiella HD-filmer utan problem i full upplösning.

 

Än så länge är dock drivrutinssupporten/tillgången dålig och det är lite krångligt att få en piratversion att fungera om man skulle vilja det... Vilket har fått mig att gå tillbaks till XP ett tag till (ethernetkortet fungerade tex inte i Vista).

 

OSX är (tyvärr) inte heller ett alternativ just nu då Apple inte har tillräckligt hög upplösning på sina skärmar till de bärbara, annars är ju det klockrent.

 

Kör inte piratat Vista, en Vista Home Premium OEM licens kostar runt 1100-1200:-

Prisvärt och då slipper du allt jävla krångel med hacks/cracks hit o dit :)

 

Och sen har Home Basic inte det snyggare gränssnittet som Premium har.

MS kallar det för Aero...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte vad ni har emot Vista. Jag tycker tex att det är viktigt med ett snyggt gränssnitt. Ni som tycker det är onödigt, skiter ni i era hem också för att det är jobbigare att städa och dyrare att köpa fin inredning?

 

Du pratar om snyggt gränssnitt och använder ändå Microsofts produkter?

 

Hmm....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...