Ängeln17 Postad 27 Januari , 2007 Rapport Postad 27 Januari , 2007 Har en grej som malt i huvudet sen i fredagskväll. Jag hamnade i HU med övertaget 84% av markerna mot 16. Vill tillägga att jag sällan har problem med HU-spelet. Men i detta specifika fall så undrar jag om jag blev övermodig eller om det bara vara vanlig tillt som slog till, eller om det bara va så att: -Shit happens:shock: . Har ingen klar tell på FI utan upplever att han spelat ordinary. Anyway, det gick två givar utan att någon syna eller höjde (fick själv typ 93 off). Sedan plockar jag upp K9s på BB (oftast en klar reraise från mig) när FI går AI. Blev självklar syn. Torska, FI dubblar upp till 32%. Nästa hand plockar jag upp QJs på SB och raisar och FI lägger sig. Fi har kvar 27%. Nästa hand har plockar jag upp Q10 på BB och FI ställer in igen. Med tanke på att FI inte får mer än 32% av markerna om jag foldar så undra jag om det är rätt att syna och riskera att FI får 54% av markerna? Om jag ska syna vilket HD behöver jag? Citera
ettkorv Postad 27 Januari , 2007 Rapport Postad 27 Januari , 2007 beror på hur stora blindsen är Citera
Ängeln17 Postad 27 Januari , 2007 Författare Rapport Postad 27 Januari , 2007 beror på hur stora blindsen är AAAAAAhhhhh, glömde dem, ber om ursäkt. 250/500. Felet ska aldrig upprepas. Citera
Snusarn Postad 27 Januari , 2007 Rapport Postad 27 Januari , 2007 men.. 250/500 säger inte så mkt om man inte får era stackar i marker och inte procent också. Citera
mrghost Postad 27 Januari , 2007 Rapport Postad 27 Januari , 2007 Om startstacken var 1000 så finns det 10 000 marker i spel. Därför finns det bara 20 BB i spel vilket leder till att man kan syna med en ganska många händer annars äter blindsen upp dig. Citera
vetgirig Postad 27 Januari , 2007 Rapport Postad 27 Januari , 2007 AAAAAAhhhhh, glömde dem, ber om ursäkt. 250/500. Felet ska aldrig upprepas. Eftersom du anger stackstorlekarna i % så måste du ju självklart ange blindsen i % av totala antalet marker. Oavsett det så verkar det som blindsen är höga för Fi förlorar faktiskt 5% av totala antalet marker när han lägger sig i BB(går från 32% till 27% av markerna). Det tyder på att det totalt finns ca 20BB i omlopp. Då finns det inte mycket spel kvar utan du får helt enkelt lite på turen. QT är en tillräckligt bra hand för att satsa hela sin stack på. Med 6 BB i potten redan (om du höjde till 3 BB) och Fi går all-in så kan du inte lägga dig pga pottoddsen om du har 2 fria kort. Även 27o är spelbara i detta läget om Fi inte har överpar. PS Med bara 20BB i spel så bör du aldrig höja först in- utan ställa in eller folda. Det finns inga andra alternativ - du är pot committed oavsett vad Fi gör. Citera
Ängeln17 Postad 27 Januari , 2007 Författare Rapport Postad 27 Januari , 2007 Eftersom du anger stackstorlekarna i % så måste du ju självklart ange blindsen i % av totala antalet marker. Oavsett det så verkar det som blindsen är höga för Fi förlorar faktiskt 5% av totala antalet marker när han lägger sig i BB(går från 32% till 27% av markerna). Det tyder på att det totalt finns ca 20BB i omlopp. Då finns det inte mycket spel kvar utan du får helt enkelt lite på turen. QT är en tillräckligt bra hand för att satsa hela sin stack på. Med 6 BB i potten redan (om du höjde till 3 BB) och Fi går all-in så kan du inte lägga dig pga pottoddsen om du har 2 fria kort. Även 27o är spelbara i detta läget om Fi inte har överpar. PS Med bara 20BB i spel så bör du aldrig höja först in- utan ställa in eller folda. Det finns inga andra alternativ - du är pot committed oavsett vad Fi gör. Man lär så länge man lever, å det e ett tag nu8-) . Ska till nästa gång komma ihåg att ange markerantal alternativt blindsen i %. Blir så fel ibland. Får skylla på smygande demens. Ja det är 20BB i omlopp = 10000 marker Fördelningen blir då: Jag = 7300 FI = 2700 Utryckte mig kanske oklart men, nu va det iofs så att jag hade BB och hade inte höjt, utan FI gick AI direkt men jag förstår vad du menar i PSet. Om jag fattat rätt ska jag i princip syna alla AI från FI oavsett hand jag har? Citera
vetgirig Postad 27 Januari , 2007 Rapport Postad 27 Januari , 2007 Om jag fattat rätt ska jag i princip syna alla AI från FI oavsett hand jag har? Självklart inte - du måste ha en spelbar hand. A hög är en spelbar hand. Vad jag menade var att om du höjer till 3 BB och Fi ställer in så måste du syna oavsett vilken hand du har - det är då matematisk korrekt. Så fort du väljer och spela en hand så är du pottcommitted och bör därför ställa in. Citera
Gäst Postad 27 Januari , 2007 Rapport Postad 27 Januari , 2007 Ge mig två kort så ställer jag in. Citera
billey Postad 27 Januari , 2007 Rapport Postad 27 Januari , 2007 lätt system att följa. spec om du multitablar http://www.cardplayer.com/magazine/article/15250 Citera
Joey Postad 27 Januari , 2007 Rapport Postad 27 Januari , 2007 Ge mig två kort så ställer jag in. Det gäller ju generellt när du spelar, och inte bara i den här situationen. Citera
Gäst Postad 27 Januari , 2007 Rapport Postad 27 Januari , 2007 Ge mig två kort så ställer jag in. Citerar mig själv istället för att "redigera". Det jag menar är alltså om jag är först in så ställer jag. Sen håller jag med Vetgirig om att standardraise suger om man inte gör det med syftet att syna en push, typ om man vill va tricky med AA eller nåt. Det gäller ju generellt när du spelar, och inte bara i den här situationen. Word. Citera
Ängeln17 Postad 27 Januari , 2007 Författare Rapport Postad 27 Januari , 2007 Självklart inte - du måste ha en spelbar hand. A hög är en spelbar hand. Vad jag menade var att om du höjer till 3 BB och Fi ställer in så måste du syna oavsett vilken hand du har - det är då matematisk korrekt. Så fort du väljer och spela en hand så är du pottcommitted och bör därför ställa in. Jag tyckte väl att det inte lät rätt med att syna oavsett hand. Och ja, det med committad är solklart. Men min fråga återstår (eller så fattar jag inte). Vilket HD är bra att syna en AI från FI när han är först in i potten i HU. Vi kan ju säga att det är senariot med stackar/blinds enligt tidigare exempel. Min vanliga spel innehåller följande: A2+, K8+, Q8+, J9+ SC 910+ Pockets 66+ Är det spelet för tajt eller löst? Funderar rätt mycket kring detta just nu. Citera
Joey Postad 27 Januari , 2007 Rapport Postad 27 Januari , 2007 Tycker att syn med J9 och Q8 låter väldigt löst, har svårt att se många fi som skulle ställa med en sämre hand. Dock händer det aldrig att jag spelar med bara 20BB i spel, so wtf do I know lixom. Citera
Ängeln17 Postad 27 Januari , 2007 Författare Rapport Postad 27 Januari , 2007 Tycker att syn med J9 och Q8 låter väldigt löst, har svårt att se många fi som skulle ställa med en sämre hand. Dock händer det aldrig att jag spelar med bara 20BB i spel, so wtf do I know lixom. Det är det jag har börjat fudera på. E du aldrig kvar så länge i SnG . Citera
Joey Postad 27 Januari , 2007 Rapport Postad 27 Januari , 2007 Det är det jag har börjat fudera på. E du aldrig kvar så länge i SnG . Helt riktigt. Nej då. Jag spelar med så långsam struktur att det aldrig behöver hända. Oftast tar det slut med 33BB i spel. Citera
Ängeln17 Postad 27 Januari , 2007 Författare Rapport Postad 27 Januari , 2007 Helt riktigt. Nej då. Jag spelar med så långsam struktur att det aldrig behöver hända. Oftast tar det slut med 33BB i spel. OK. Jag spelar mest på SvS och deras normala och 10-bord. Tycker ändå att vi hamnar omkring 20BB oftast innan det är klart, men det kan bero på att startstacken bara är 1000 där. Citera
Rebonius Postad 27 Januari , 2007 Rapport Postad 27 Januari , 2007 Tycker att syn med J9 och Q8 låter väldigt löst, har svårt att se många fi som skulle ställa med en sämre hand. Dock händer det aldrig att jag spelar med bara 20BB i spel, so wtf do I know lixom. Om fi ställer 6 bb med 100% av alla händer är det väl helt klart -ev att inte syna med händer som Q-8? Citera
Gahlster Postad 27 Januari , 2007 Rapport Postad 27 Januari , 2007 Brukar köra efter SAGE som n¨ågon länkade till på första sidan. Min fråga är bara om SAGE är så bra som det utger sig att vara...? Citera
Ängeln17 Postad 27 Januari , 2007 Författare Rapport Postad 27 Januari , 2007 Om fi ställer 6 bb med 100% av alla händer är det väl helt klart -ev att inte syna med händer som Q-8? Jag sa inte att han ställde alla händer, han hade lagt två tidigare. Citera
billey Postad 2 Februari , 2007 Rapport Postad 2 Februari , 2007 Brukar köra efter SAGE som n¨ågon länkade till på första sidan. Min fråga är bara om SAGE är så bra som det utger sig att vara...? med SAGE så har du mellan 5% till 40% fördel om du inte möter en mycket duktig spelare, vilket inte är sannolikt. Citera
Gahlster Postad 2 Februari , 2007 Rapport Postad 2 Februari , 2007 med SAGE så har du mellan 5% till 40% fördel om du inte möter en mycket duktig spelare, vilket inte är sannolikt. Jo, men det är ju vad dom skriver. Visst, känns väl inte som värsta buff och båg-sidan, men fortfarande "på nätet". Hade ju onekligen känts skönt om någon som Myssion eller så hade verifierat att dom har rätt, give or take some. Citera
Hjort Postad 2 Februari , 2007 Rapport Postad 2 Februari , 2007 med SAGE så har du mellan 5% till 40% fördel om du inte möter en mycket duktig spelare, vilket inte är sannolikt. A) Vad betyder "fördel"? B) Hur kan den övre fördelen vara begränsad? C) Hur är 5% "fördel" inte ginormous i shortstackpoker? D) Varför skulle man behöva vara mycket duktig för att negera en väldigt enkel strategi? Citera
Myssion Postad 2 Februari , 2007 Rapport Postad 2 Februari , 2007 Tycker att syn med J9 och Q8 låter väldigt löst, har svårt att se många fi som skulle ställa med en sämre hand. Du vet att det är blinds och sånt i spel va? I.e. du behöver inte ha bäst hand för att det ska vara korrekt att syna. SAGE är helt ok, även om där var något minor matematiskt fel har jag för mig. SNGPT och dess HU-tutorial är dock vassare IMO. Citera
Danssa Postad 2 Februari , 2007 Rapport Postad 2 Februari , 2007 Q10, ta bort AA-JJ där han vill ha med dig in i potten så låter det som självklar syn ------------------------------ det är aldrig försent att ge upp, Rolf Zetterlund Citera
Recommended Posts