snakeeye588 Postad 25 Januari , 2007 Rapport Postad 25 Januari , 2007 Läste precis en fråga hur en person skulle satsa i en situation där han hade triss mot et tänkt färgdrag. Jag undrar utifrån detta bara om det är många som regelbundet tar hänsyn till pottoddsen och räknar på detta eller har detta satt sig så man ser pottoddsen snabbt utan att behöva räkna? Gäller även samma sak omvänt om man kollar pottoddsen inför syn och hur viktigt det är? Hur mycket vägs kännedom om motståndaren in? Är det viktigare än pottodds? Citera
ah_derka Postad 25 Januari , 2007 Rapport Postad 25 Januari , 2007 Spelar man många bord är det sjukt svårt att sitta och räkna i huvudet på detta sätt. I mitt tycke så försöker jag istället göra överslag för att få fram ungefärliga värden då jag är på drag etc. Betsizing är svårt men också en vanesak, allt handlar inte om att "skydda sin hand" utan ibland kanske det kan vara mer profitabelt med en passiv linje, beroende på motståndare då så klart. Då jag oftast använder potodds är vid situationer på river där potodds inom micro/lowstakes NL kan bli ganska fördelaktiga. Då kan man ta sig en tankeställare av typen "har jag bäst hand här en gång av fem? Hur ofta bluffar FI och vad kan han tänkas ha? En annan mkt viktig aspekt är stackdjupet hos motståndaren och en själv. Säg att motståndaren bettar 3 dollar i en 4 dollars pot och sitter med ytterligare 12 dollar bakom alternativt att han sitter med 65 dollar bakom och vi täcker han. De svaga potoddsen kan i andra fallet lätt uppvägas med att få större implicita odds då killen har en djupare stack. Det kankse rent ut är så att vi kan syna 3 dollar för att vinna 70? De implicita oddsen är nog egentligen mer intressanta än potoddsen när det kommer till No-limit texas holdem.. (ta det med en nypa salt, jag har inget direkt belägg men en väldigt, väldigt stark känsla.) Förenklat kan man kanske säga att med grundare stackar behöver man ha en färdig/stark hand och vid djupare stackar kan man slänga in en del drag också.. Citera
snakeeye588 Postad 26 Januari , 2007 Författare Rapport Postad 26 Januari , 2007 Tack för svaret. Citera
PaleRider Postad 26 Januari , 2007 Rapport Postad 26 Januari , 2007 Ja, vinnande spelare tar hänsyn till pottoddsen. Du bör även ta häsnyn till implicita odds och kopplat till det motständarens spelstil och kompetensnivå. Bara för att fi har en stor stack betyder inte det att du får implicita odds för syn med drag - sätter fi dig på ett färg- eller stegdrag kommer han inte betala av när du väl träffar om han är skicklig. De flesta gör överslagsräkning. Ofta blir det också standarduträkningar. Betar fi pott på floppen så får du alltid 1:2 i odds för syn om ni är heads up. Inte så mycket att räkna på. Citera
ah_derka Postad 26 Januari , 2007 Rapport Postad 26 Januari , 2007 Ja, vinnande spelare tar hänsyn till pottoddsen. Du bör även ta häsnyn till implicita odds och kopplat till det motständarens spelstil och kompetensnivå. Bara för att fi har en stor stack betyder inte det att du får implicita odds för syn med drag - sätter fi dig på ett färg- eller stegdrag kommer han inte betala av när du väl träffar om han är skicklig. Bra klargörande. Borde givetvis haft med det i min text. Tack. Citera
legoskallen Postad 1 Februari , 2007 Rapport Postad 1 Februari , 2007 Läste precis en fråga hur en person skulle satsa i en situation där han hade triss mot et tänkt färgdrag. Jag undrar utifrån detta bara om det är många som regelbundet tar hänsyn till pottoddsen och räknar på detta eller har detta satt sig så man ser pottoddsen snabbt utan att behöva räkna? Gäller även samma sak omvänt om man kollar pottoddsen inför syn och hur viktigt det är? Hur mycket vägs kännedom om motståndaren in? Är det viktigare än pottodds? Räkna alltid ut potodds, om du inte hinner räkna ut dina potodds så spelar du för många bord. Det beror väldigt mycket på vilken nivå du spelar på, antagligen spelar du på en ganska låg nivå. Tänk då på att i många fall så bryr sig inte ens motståndaren om vad du spelar, eller förstår dina semibluffar/bluffar. Fridens liljor Citera
Recommended Posts