Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har en förkärlek till moderna musikstycken som involverar en orkester eller violiner, eller är remixer av klassiska stycken. Tyvärr har jag inte lyckats hitta överdrivet mycket av denna typ av musik, och tänkte därför fiska efter lite tips här. Vad jag söker är främst musik inom rock/punkrock-genren, och även lite in på emo-spåret (få nu för guds skull inte för er att jag är emo bara!). Men egentligen fungerar det mesta, vilket även syns på exemplen nedan. Bara det är fett med stråkar.

Några exempel på vad jag söker:

My Chemical Romance - Welcome To the Black Parade / Disenchanted / Cancer

Green Day - Good Riddance

Simple Plan - Untitled

Blur - The Universal

Daniel Powter - Bad Day

Vitamin C - Graduation (pluspoäng till den som tipsar om mer med Pachelbels Kanon i)

Tipsa på!

Postad

Tackar!

emo är inget nytt va? Jag menar, det är ett nytt namn på redan existerande genrer?

Mycket möjligt, har ingen koll på emo egentligen. Visste inte vad det var innan jag började lyssna på My Chemical Romance för någon månad sedan.

Postad
Ursäkta en obildad.. emo?

Jag är lite svag för vissa av Metallicas låtar med San Franciscos symfoniorkester på "S&M".

Tackar för Metallicatipset, den skivan hade jag glömt bort. Ska genast införskaffas.

Var emo ursprungligen kommer ifrån, eller hur den har blivit det den är idag har jag faktiskt ingen aning om. Idag känns det som att emo mer är som en livsstil än en musikstil. "Emokids" ser ut på ett speciellt sätt, har en rejält pessimistisk inställning till livet och älskar uttrycket "nobody understands me". Självdestruktivitet är nycklordet. Musiken är väldigt emotionell och ofta lika destruktiv som livsstilen. Det är inga glada toner iaf. ;-)

Emo är förmodligen den mest hatade stilen bland punkrockare, och eftersom mycket av min uppfattning om emo kommer från punkrockare så kan den vara något subjektiv. :-)

Mad-TV har gjort en skön reklamfilm som sammanfattar EMO rätt bra :)

http://youtube.com/watch?v=Blk35pDBhLI

Postad

Snackar vi punkrock måste vi ju snacka Ramones, och jag tror det kan finnas några låtar som passar dig på plattan End of the Century. Den är producerad av Phil Spector och innehåller en hel blåsorkersterstuk.

Postad
Och hellre något dåligt än inget alls? :)

OP nämner inget om att det ska vara bra musik. :lol:

Dessutom kan Ramones aldrig vara dåliga relativt all annan musik som finns, så det så.