Gå till innehåll

Godispåsen


jaroiten

Recommended Posts

Jag har ett frågetecken som ni kanske kan hjälpa mig att räta ut.

 

När jag går till min lokala godisaffär och plockar ihop en skön påse med smågodis så väljer jag bara sånt som jag tycker är riktigt gott.

 

Men sedan, på kvällen, när påsen nästan är slut så finns där ändå några äckliga bitar kvar i botten av påsen?

 

Hur kommer dom dit?

 

Tacksam för svar

But why?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju solklart en konspiration.

Äckligt godis är billigare att tillverka, vilket är logiskt, men de säljer inte lika bra som gott godis.

Därför så gör godistillverkarna godis som ser ut som gott godis när du lägger det i påsen med efter ett tag tar "magin" slut och det återgår till sin ursprungliga, äckliga, form.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du plockar ihop gräddan av gräddan av det som finns i godishyllan.

 

Sedan sätter du dig i soffan och smaskar och börjar beta av påsen med det godaste först såklart.

 

Då är det bara de äckliga kvar av de goda. (Godis Ä)

 

Även om du Enbart hade haft en skål Ä så hade de varit goda, men nu när du har lite bättre godisar så känns inte Ä så goda längre.

 

Paj och Kaka! (Piece a cake)

 

Mvh, KF!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du plockar ihop gräddan av gräddan av det som finns i godishyllan.

 

Sedan sätter du dig i soffan och smaskar och börjar beta av påsen med det godaste först såklart.

 

Amatör!

 

Det är därför man sparar de godaste till sist, då är de så goda att man äter upp dem också och går inte miste om någon godisvolym. De som är minst goda äter man först, för de är ju inte äckliga förrän man tryckt i sig 2kg gott godis.

 

Det handlar om att maximera den totala njutningen helt enkelt.

 

EDIT: Fast det beror lite på också. Om man tidigt känner på sig att man troligen inte kommer att orka äta upp allt, eller iaf kommer att vara spyfärdig på de sista bitarna, så bör man äta upp de goda tidigt, och spara de mindre goda till sist, för då gör det inget att de går till spillo. Återigen: Maximera den totala godisnjutningen. Det är lite av en konst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chips är standard. Då slipper man välja så mycket när man sitter där med påsen sen... Beslutsångesten är tillräckligt stor i affären när man ska välja vilken chipssort man är mest sugen på och sen dessutom hitta en god dipp, för att sedan lista ut om man är mest sugen på att dricka mjölk eller cola till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

But why?

Godiset är riggat, vilket gör att godisförsäljarna tjänar mer pengar. Godiset är riggat på så vis att påsen ska skickas fram och tillbaka så många gånger som möjligt mellan personerna som delar på påsen. Därigenom stressas personerna att ta sina favoriter så fort som möjligt innan någon annan tar dom. Följaktligen samlas de äckliga godisarna i botten på påsen.

 

Riggen kan fungera på olika sätt beroende på godisförsäljare. Hos vissa försäljare finns den så kallade Uttagsriggen, dvs när du tar ut godis ur påsen för första gången aktiveras riggen. Hos andra försäljare gäller dock Nybörjarriggen, dvs de som inte handlat hos den godisförsäljaren förut slipper de där dåliga godisarna i botten på påsen.

 

Så mitt råd till Dig blir att byta godisleverantör så ofta som möjligt. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chips är standard. Då slipper man välja så mycket när man sitter där med påsen sen... Beslutsångesten är tillräckligt stor i affären när man ska välja vilken chipssort man är mest sugen på och sen dessutom hitta en god dipp, för att sedan lista ut om man är mest sugen på att dricka mjölk eller cola till.

Mjölk till chips? :shock: Är du full eller? Det är ju som att dricka cola till nybakta bullar! Det funkar bara inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösning 1: Köp 10% mindre godis nästa gång, då blir de där sista bitarna inte kvar i påsen, eftersom man har ätit upp dem innan man upptäcker att det var de äckliga bitarna.

 

Lösning 2: Om du nu inte har följt rådet i "Lösning 1" så föreslår jag att du inte ät nån mat och spela mycket poker istället. Då trycker man i sig de där extra äckliga bitarna man annars inte skulle röra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösning 1: Köp 10% mindre godis nästa gång, då blir de där sista bitarna inte kvar i påsen, eftersom man har ätit upp dem innan man upptäcker att det var de äckliga bitarna.

 

Problemet är då att man riskerar att sitta med en tom godispåse men fortfarande vara sugen. Inte bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beslutsångesten är tillräckligt stor i affären när man ska välja vilken chipssort man är mest sugen på och sen dessutom hitta en god dipp, för att sedan lista ut om man är mest sugen på att dricka mjölk eller cola till.

 

Estrella Holiday, Grill eller Vickningschips. Fungerar även m Low Fat (yeah, right...) potatischipsen från Olw.

 

Kuriosa: När jag var 15-16 spelade jag basket 7 dagar i veckan och var lång och apsmal. BMI på 16. Jag åt en påse chips om dagen (200g) i tre månader i streck vid ett tillfälle. Gick jag upp i vikt? Hella-no. Numer räcker det med att jag tittar på chipshyllan på konsum för att jag skall gå upp ett kilo...

 

Och slutligen, mjölk till chips?! WTF?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns perverst mycket att ta flera skopor av godiset man gillar. Flera skopor av en enda sort känns fel, särskilt när man bara köper till sig själv.

Testade faktiskt den här taktiken. Men det visade sig att de sista bitarna fortfarande smakade lika dåligt. Jag hade nämligen tröttnat på den "goda" smaken. :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu genomgått ett första test för att komma fram till en högst personlig slutsats angående mitt godisätande. I en påse som var full av godsaker igår har det i dag samlats en mängd med äckliga godisar på botten idag. Efter att ha smakat och spottat ut en av dessa kvarvarande godisar kan jag konstatera att mina ögon måste ha lurat mig i affären igår. Det som såg ut som en sur flaska igår smakar idag söt lakrits vilket jag verkligen inte tycker om. Har ännu inte kommit fram till varför jag såg så tokigt i affären men någon måste ha manipulerat mina sinnen.

 

Med de vänligaste hälsningar försökskanin avund

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att bästa sättet att komma bort från problemet med att ha äckliga godis kvar i botten av godispåset är helt enkelt att när man kommer hem häller man upp allt i två skålar. Då borde ju de äckliga bitarna hamna på toppen av skålen. Och eftersom man är gryyyymt godissugen första 10minuterna av frosseriet så glufsas ju dessa bitar i fortare än fort.

Lite som indoktrenin att servera sallad innan maten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...