Gå till innehåll

Filmklassiker: Vilka ska jag beställa?


Albert

Recommended Posts

  • Svars 96
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Håller med :-D

 

Någon som känner till andra filmer med liknande känsla?

 

1. Layer Cake med Daniel Craig (senaste James Bond)

2. Dead Fish med Gary Oldman (den sämre av dessa två)

 

Inte lika bra som Lock, Snatch men går att titta på.

 

Ang Tarantino tycker jag True Romance är bitvis lysande, han har inte regisserat, däremot skrivit manus. Slagsmålsscenen mellan Patricia Arquette och James Gandolfini är obetalbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många fina människor har rekomenderat många fina filmer redan. Bland de högkvalitativa filmer som nämns ovan tror jag däremot inte att jag har sett "Blade Runner". Skön, kultig sience fiction med H. Ford och R. Hauer i mörka, fuktiga miljöer som andas lite domedag. Regisserad av Ridley Scott om jag inte missminner mig alldeles. Tycker även att "För en handfull dollar" och "Den gode, den onde, den fule" borde ingå i en dylik samling. Är ganska svag för krigskomedien "Kellys hjältar" också... Jag börjar inse att jag tydligen är ganska svag för tidiga Clintanfilmer... Alltså måste "Dirty Harry" finnas med här också. 8-) Make my day...PUNK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT: På vilket sätt är Kill Bill pretto?

 

Svag handling och inte nyskapande på något som helst sätt.

 

Wury: Well, genialisk var väl kanske att ta i gällande de flesta filmer jag nämnde. 51st state är pretto för att den försöker vara något den inte är (eller hur man nu ska uttrycka det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi börja snacka Sergio filmer, så måste ju Once upon a time in the West, och Once upon a time in America nämnas. The Straight Story är ju skön, fast kanske lite för ny. Annars är jag mest inne på underbara amerikanska highschoolfilmer! Det måste ju vara höjden av filmkonst.

 

Edit: Kusturica har ingen sagt än tror jag.

Svart katt, vit katt och Zigenarns tid!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mean Streets (Scorsese -73) är ett absolut måste! (kan sjukt nog ibland finnas i rea-backar) Se De Niro freestyla i "U are a mook-scenen", underbara kameraåkningar och om stark vänskap killar emellan (likt "Once upon time in america" och "Ben & Gunnar")

 

Skulle du få tag på denna klassiker ska du ha en liten medalj:The Dirk Diggler Story (1988)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, Peeping Tom är en annan av mina tiopoängare (förutom den: Down By Law, Les revenants, Solyaris, Akira) så den måste jag ju rekommendera. Cité du enfants perdus liksom Pi tycker jag också är klart köpvärda.

 

 

Varför Pi när man kan skaffa Aronofskys "Requiem for a dream"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mean Streets (Scorsese -73) är ett absolut måste! (kan sjukt nog ibland finnas i rea-backar) Se De Niro freestyla i "U are a mook-scenen", underbara kameraåkningar och om stark vänskap killar emellan (likt "Once upon time in america" och "Ben & Gunnar")

 

Tänkte först skriva ”Mean Streets” i min lista men kom på att den har fått mycket mer cred än den förtjänar. Visst, både DeNiro och Keitel gör bra insatser men de är unga och orutinerade. Storyn är ganska basic i knappast något man inte sett förr. Fuck-up (DeNiro) sätter sig i klistret och hans duktiga kompis (Keitel) räddar honom. Allt i gangstermiljö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...