Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag och min flickvän är inne på att åka till thailand över en längre period, runt åtta månader. Tanken är att jag ska spela poker och hon studera på distans. Vi har riktat in oss på Koh Lanta som är en ö med både svensk skola och barnomsorg(vilket är nödvändigt då vi har en bebis)...har oxå fått bra erbjudande från ett hotel som verkar skapligt:

http://www.lanta-servicedapartments.com/

Problemet just nu är att jag MÅSTE känna mig trygg med den internetuppkoppling boendet erbjuder, och ärligt jag har noll koll på vad som behövs för att pokra o behöver er hjälp. Hotellet ifråga erbjuder "24-hours satellite internet connection (256/128 Kbps)", säger mig nada, e d typ skit? Om så e fallet, vad måste det erbjudas för internet för att ö.h.t våga åka över? finns d alternativa lösningar?

Övriga tips, tankar och funderingar välkomnas!

Postad

Hastigheten verkar ju vara värdelös om jag utläst det rätt. 256/128 Kbps. 256 kb/s upp, och 128 kb/s ner. Det är under 0.5 mbit/s om du förstår mer av det...

Jag hade 128 kb/s för ett tag sen, en period. Det tar sjukt lång tid att ladda en högupplöst bild t.ex.

Så det där internetet, låter inte för bra...

Postad

Utan att vara expert: Ska du lira poker är driftsäkerheten hetare än bandbredden. 512 kBps funkar utmärkt på alla klienter jag testar - men skiter sig uppkopplingen spelar det ingen roll hur bred lina du har.

Postad

"24-hours satellite internet connection (256/128 Kbps)"

Känns inte särskillt stabilt i mina ögon.

Vad jag har hört ska internet på öarna vara rätt kasst.

Fråga heltok han har rätt bra koll på internet i thailand.

Postad

Det funkar nog för du kan ha en backup via gprs mobil. Det är bara att du köper ett one-two-call abonnemang för 300 Baht så kan du sedan använda det för att koppla upp din laptop mot internet. Går inte fort men funkar och är väldigt billigt (som billigast ca 50 öre/h). Har själv kört med det en hel del under många pokersessioner i Thailand.

Postad

Jag var på Koh Lanta under julen -04, underbar ö som inte är så där sjukt överexploaterad som många andra. Men jag är tveksam på hur stabil uppkoppling du kan få tag på där, det var inte ens speciellt många år sedan ön fick elektricetet ens... Nu vet jag inte hur utveckligen på den fronten har gått, men när jag var där så fanns det visserligen internet på de flesta hotell och ett antal IT-café i Saladan City ("huvudstaden") men kvaliteten var riktigt låg.

Kan du bara få en hyffsad uppkoppling så tycker jag ni ska satsa på Koh Lanta. Helt underbar ö med snälla människor över allt, om som du säger passer den er situation väldigt bra med svensk skola osv. Går inte en dag utan att jag längtar tillbaks dit!

Postad

Tack för er respons!

Jo, ön i sig verkar hur bra som helst...framförallt med tanke på familjen och så. Skulle vara sjuuuukt skönt att kunna komma iväg:-D

På era svar låter det som att den aktuella uppkopplingen inte är den bästa. Har luskat fram ett annat hotell som tydligen erbjuder ADSL, kostar dock lite mer. Dum fråga nu men vad skiljer ADSL från satellit i säkerhet/hastighet och så? Är det så att jag ska välja ADSL utan att blinka elr?

Postad

I phuket är internet riktigt bra, överhuvudtaget verkar internet på sina ställen ha kommit ganska långt i utveckligen i thailannd. Samui sög ganska hårt av det jag förstod (om man inte hade extra backuplinor) men inne på fastlandet ska det nog gå att hitta bra.

Phuket hade som sagt en mycket bra lina.

Postad

satellite låter inte bra. lite regn så börjar paketen droppa.

sitter på 0.5mbit satellite i borneo nu för övrigt och linan går upp och ner i takt med vågorna. satan vad mycket fisk det är här btw. =)

koh lanta är trevligt. har inte stenkoll på deras nät men min gissning är att eftersom lanta ligger i krabi har de iaf inte bättre lina än krabi och krabi har inte bra lina.

de få ställen i som jag har varit helt nöjd med linan är i bangkok och på IT-complexet i Samui. de andra ställen med sol och bad i thailand som har hög kvalite på linan är pattaya och phuket. ett kontor i IT-complexet är inte överdrivet dyrt. 60000baht/år för 30m^2. är man några pokerspelare som delar på det är det inte många $ var. tål att övervägas iaf. samui har skolor etc, kolla gärna med raboff

http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,728245,00.html

googla lite så hittar du hans mail ;)

erik, ägaren till Ciao är en annan svensk som har bra koll på allt du kan tänkas undra.

stora problemet är inte CAT utan att operatörerna är giriga och ska knö i så många kunder som möjligt och är snåla med uppgradera kapaciteten i takt med ökad bandbreddsutnyttjande.

Postad

Gambling är olagligt, prostitution samt försäljning av piratkopierad mjukvara är också olagligt.

klarspråk: Nej det är ingen fara, ingen bryr sig eller fattar någonting där nere, skulle dom få nys om svenskar som sitter och lirar och någon polis vill tjäna lite extra pengar kan det ju bli lite problem, som försvinner snabbt med hjälp av överräckande av några tusen bath.

Postad

det var faktiskt nån artikel om att många falanger spelar poker på nätet i thailand, i tidningen bangkok post tror jag det var..

vet inte vad som stod, fick bara höra det av nån som sett rubriken.

gambling är ju olagligt, men svårt att tro att polisen skulle söka upp ens ip nummer och komma och busta en mitt i grinden. man kanske ska vara försiktig med att sitta på nätcafé eller på allmän plats med sånt. gäller även internetporr.

en del siter är spärrade av det allseende ögat för övrigt.

Postad
satellite låter inte bra. lite regn så börjar paketen droppa.

sitter på 0.5mbit satellite i borneo nu för övrigt och linan går upp och ner i takt med vågorna. satan vad mycket fisk det är här btw. =)

koh lanta är trevligt. har inte stenkoll på deras nät men min gissning är att eftersom lanta ligger i krabi har de iaf inte bättre lina än krabi och krabi har inte bra lina.

de få ställen i som jag har varit helt nöjd med linan är i bangkok och på IT-complexet i Samui. de andra ställen med sol och bad i thailand som har hög kvalite på linan är pattaya och phuket. ett kontor i IT-complexet är inte överdrivet dyrt. 60000baht/år för 30m^2. är man några pokerspelare som delar på det är det inte många $ var. tål att övervägas iaf. samui har skolor etc, kolla gärna med raboff

http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,728245,00.html

googla lite så hittar du hans mail ;)

erik, ägaren till Ciao är en annan svensk som har bra koll på allt du kan tänkas undra.

stora problemet är inte CAT utan att operatörerna är giriga och ska knö i så många kunder som möjligt och är snåla med uppgradera kapaciteten i takt med ökad bandbreddsutnyttjande.

Tack för info heltok. Lutar mer åt phuket nu, mest pga av linan men oxå att det ska vara lättare/billigare att hyra ett större "hus" där. På lanta tänkte vi mer "hotell-ett rum-balkong-kokvrå"...även om man inte sitter inne så mycket(o äter ute 3ggr/dag) är det nog tvunget att ha ett större place när man har barn. Men...prio nr ett nu e internet. inge lir inge thai

• 2 weeks later...
Postad

Hej!

Jag och polaren tänkte dra ner och plugga på Koh Lanta via centret. Har hört med ägarna som har LLC och de säger att linan är hyffsat stabil till internet, dock så talar väl de för sin sak kan jag tro.

Heltok, du verkar ha koll, kan man hyra hus under 3 månader i phuket billigt med internetlina som är stabil? Undrar också hur det är med poker. De sägs att thailändska regeringen har spärrat spelsidor? Själv lirar jag på svenskaspel, tror ni de finns en chans att de har spärrat kontakt till svenska spels server osv?

Postad

Ligger just nu på hotellet i Karon beach på Phuket och lirar. Här är nätet stabilt och de enda problemen hittills har väl mest berott på pokersiternas servrar.

Här i Karon (och även i Patong kan jag tänka mig) är det relativt enkelt att hitta stabila nät. Men det kanske inte är några ställen man åker till med barn...

Vi bodde 1,5 månad på Koh Samui nu innan jul och där hade vi också ett bra nät i en nybyggd lägenhet vi hyrde.

Annars är det bara att instämma med Pokershark, köp ett kontantkort till mobilen och koppla upp laptopen via den (du behöver wap/gprs samt bluetooth). Det laggade visserligen lite för polaren när vi var på koh Lanta men det kan också berott på monsunregnet vi hade över oss då. På andra öar har det inte varit några problem.

När det gäller svenska spel så har det inte varit några problem hittills på 3,5 månad någonstans i Thailand. Det enda som krånglat (som vi märkt) är cashieren på Ladbrokes.. man kan spela där men ska du sätta in eller ta ut pengar måste någon där hemma sköta det åt dig.

Lycka till!

/GePe

Postad
Annars är det bara att instämma med Pokershark, köp ett kontantkort till mobilen och koppla upp laptopen via den (du behöver wap/gprs samt bluetooth)

Ska iväg till thailand senare i år och tänkte lira lite poker samtidigt. Är inte så haj på elektronik så undrar lite vad som krävs för detta, behövs det specialla program? hur mycket kan uppkoppling komma kosta? "wap/gprs" är väl uppkoppling till internet via mobilen va? funkar det bra på de flesta pokersajter?

är glad för alla svar:-)

• 7 months later...