Gå till innehåll

Fi efter dig ser din hand.


Mjukis

Recommended Posts

Live spel, turnering; Spelaren efter mig råkar se min hand, dels pga att han tittar "för mkt åt mitt håll" eller hur jag ska uttrycka mig, dels för att jag själv inte döljer mina kort tillräckligt.

Rimligtvis borde det vara min hand som räknas som död? Eller?

Vi har haft lite diskussioner ang detta, om fi efter mig har tänkt mucka handen hur eller hur spelar det kanske inte så stor roll.

 

Tråkigt om mina KK måste räknas som döda :)

 

Jag vill gärna inte höra några, "jag TROR att". Jag vill höra från någon som VET.

 

Vänligen

 

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja din hand är död, det är spelarens skyldighet att skydda sina kort.

klart nog?

På en klubb kanske det kommer dömas annorlunda men på CC tex så är den dör direkt om någon påpekar detta.

 

Är MINA kort döda om ngn annan vid bordet "råkar" se dem????

Är detta allmänna regler (typ, gäller detta även på EPT, WPT och WSOP) eller är dessa "rules" bara lokala?

 

Var kan man läsa om denna regel?

 

Följfråga 1: Vad får den spelare som "satt i system" att försöka titta på andras kort? Måste i så fall finnas en regel för sådana fuskheter, lr?

 

Följdfråga 2: Gäller detta även i cashgame?

 

Såg i en annan tråd att en spelare ville glänsa och gick AI. För att glänsa visade han upp AA och satt sig tillbaka nöjd. Sekunden senare föste dealern markerna över till den andre. Var hans hand död? Oklart i den tråden om han förde korten över linjen.

 

Min vetskap är att din hand endast är död om du för korten över linjen på bordet (om sådan finns) eller klart deklarerat "fold" med att kasta in korten så att AVSIKTEN verkligen är att lägga korten. I annat fall får man ju visa korten om man vill. Även om det bara är korkat.

 

Om jag förstått det hela rätt är att det är vad du SÄGER som gäller. INTE vad du gör. (Undantag finns)

 

Följdfråga 3: Om UTG+1 deklarerar AI (All In) och du högt och tydligt ropar CALL eller Jag SYNAR, och I MISSTAG kastar korten upp och ner (fel sida upp). Är handen SYNAD eller FOLDAD???? :shock:

 

Har sett flera situationer där spelare visat ENA korten efter begäran av motspelaren... och handen har spelats vidare. Korrekt?

 

Är det så att om man visar BÅDA korten är de foldade??

 

Önskar gärna att nån med korrekta insikter och information kunde svara på frågorna, så slipper jag läsa igenom en massa spekulationer.

 

Hänvisningar till "rules" (om sådana finns) önskas

 

 

ALL IN - lose or Die!

 

/Zuu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det i svenska pokerförbundets regler (som finns på http://www.svenskapokerforbundet.se) :

 

§9 Exponerade kort

 

§9.1 Om en spelare visar kort så räknas handen som död. Undantaget uppenbara misstag - och det är extremt stort krav på "uppenbarligheten".

 

Varför så hårda regler? Jo:

a) Spelaren skall inte under några omständigheter kunna ta råd av utomstående eller andra spelare

b) Att visa ett kort påverkar spelarna som skall agera, men indirekt påverkar dom även de andra spelarna i hela turneringen, som helst vill se all-inmatcher hela tiden och att folk åker ut.

Enda undantaget är när det bara återstår två spelare kvar i HELA turneringen - nu är det okej att visa sina kort, då tredje man inte påverkas av agerandet. Dock dömer TL "död hand" om någon utomstående påverkar utgången enligt a) ovan.

 

 

 

Extra kommentar: Exponerade kort i cashgame

Så länge som det är mer än två aktiva spelare i ett cashgame gäller samma regler som för tävlingsspel enligt §9.1. Däremot, är det exakt två aktiva spelare kvar i potten, så är det upp till "house rules" om dom skall eller inte skall straffas för exponerade kort.

Skillnaden i reglerna gäller att i turneringsspel så drabbas tredje man av exponerade kort, då spelarna vill se "blodiga bataljer" och att spelare blir eliminerade. Detta argument föreligger inte i cashgame. Klubbarna uppmanas att diskutera igenom regel §9.1 och publicera sin "house rule" vad gäller cashgame.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det i svenska pokerförbundets regler (som finns på http://www.svenskapokerforbundet.se) :

 

§9 Exponerade kort

 

b) Att visa ett kort påverkar spelarna som skall agera, men indirekt påverkar dom även de andra spelarna i hela turneringen, som helst vill se all-inmatcher hela tiden och att folk åker ut.

Enda undantaget är när det bara återstår två spelare kvar i HELA turneringen - nu är det okej att visa sina kort, då tredje man inte påverkas av agerandet. Dock dömer TL "död hand" om någon utomstående påverkar utgången enligt a) ovan.

 

 

 

[/i]

 

Om det är okej att visa sina händer när det är heads up och bara två man är kvar i turneringen, varför får man inte då visa sina händer i heads up turneringar? Eller shootout om det bara är två personer kvar på bordet? Det borde väl inte påverka folk på andra bord eftersom dom inte blir gladare att att flera slås ut tidigt än sent? Hoppas du förstår vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja din hand är död, det är spelarens skyldighet att skydda sina kort.

klart nog?

På en klubb kanske det kommer dömas annorlunda men på CC tex så är den dör direkt om någon påpekar detta.

 

Har en hypotetisk fråga:

Säg att spelare ett raisar, spelare två re-raisar, spelare tre synar. Ultratighta spelaren i position fyra går då all in. Med 99 % säkerhet har han AA. Spelaren till vänster påstår sig ha sett korten.

Mycket riktigt spelare fyra har AA. Kan en nitisk bedömning då se hans kort som döda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en hypotetisk fråga:

Säg att spelare ett raisar, spelare två re-raisar, spelare tre synar. Ultratighta spelaren i position fyra går då all in. Med 99 % säkerhet har han AA. Spelaren till vänster påstår sig ha sett korten.

Mycket riktigt spelare fyra har AA. Kan en nitisk bedömning då se hans kort som döda?

Nitiskt kan man deklarera dom som döda men det vore samtidigt oerhört korkat och dödande för spelet. Sen skulle jag själv säga att om spelaren till vänster direkt säger "HAN HAR AA JAG HAR SETT DOM!" är ett spelförstörande element som försöker utnyttja regelverket och förstör spelet. han skulle få en mycket skarp tillrättavisning av mig i ett sådant fall om.

Det finns någon slags sjuka i det svenska spelet som vill döda så många händer som möjligt, medans man ska vara så sparsam som möjligt med att döda händer.

Annars finns dte en fara att ingen kommer våga spela kort live längre och vi får in maskiner med skärmar på borden etc..

när man tar beslut som TD eller som chef över CG så finns det många klara regler MEN man ska åxå beakta spelets natur och flow of the game.

och se till intentioner som spelare har när dom gör "misstag" eller om det är uppenbara expoiters.. på bägge håll alltså dom som försöker få spelare att göra speltekniska fel för att få dem/deras händer döda etc.

 

Angående Handen med AA som ville glänsa så KAN dom dömas döda just pgav att man vill visa styrkan på handen och få motståndaren att inte spela sitt drag elelr vad det nu kan vara. vid uppenbara misstag kan jag låta handen fortsätta om jag misstänker att det är gjort medvetet för att skydda sina AA så kommer jag troligen döma dom som döda. oavsett vad jag dörer i den handen kommer jag ge spelaren som gjorde detta ett straff genom tvingad sitout i 20+ minuter.

Men inom poker finns det ju sällan några absoluta sanningar utan det mesta är situationsberoende så också regeltolkningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...