Gå till innehåll

Projektarbete om spelmissbruk


Peltola

Recommended Posts

Hej.

Jag är en kille på 18 år som går sista året på gymnasiet och gör ett projektarbete om spelmissbruk. Varför jag just valde spelmissbruk är för att jag själv spelar mycket poker och kan ta lärdom av detta arbetet och också hjälpa andra i min närhet.

Jag undrar om det finns någon som är/har varit spelberoende som är villig att ställa upp och berätta om sin historia för mig. Man får mer kunskap om man får det berättat av någon person som själv har upplevt/upplever all denna press som spelandet ställer på en under beroendet än om man läser på någon sida vad en doktor har skrivit i ämnet.

Då jag själv inte har upplevt något beroende så är jag i stor nöd av någon som kan hjälpa mig med att berätta om sitt beroende.

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon skulle vilja hjälpa mig.

 

Mvh Robin Peltola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit inne och tagit fakta från de länkarna redan. Tack:-)

Men jag vill ha egna erfarenheter och upplevelser också. Därför jag söker någon.

Jag vill inte gotta mig i att det har gått dåligt för någon annan utan hjälpa och återberätta så att mindre ska fastna i ett missbruk/beroende.

Så vore jättetacksam om någon ställer upp =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag går liksom du sista året på gymnasiet och gör också ett projekt arbete om spelberoende / spelmissbruk.

Vi är en grupp på fyra och vi har varit runt i Malmö och intervjuvat folk. Ví har bland annat intervjuvat en på spelberoendetsförening här i Malmö som är en föredetta spelmissbrukare. Han berättade hela sin historia för oss vilket som var mycket intressant.

Vi har även varit och intevjuvat spelberoendeprojektet, som har dragit igång ett nytt sätt att behandla spelberoende, som verkar mycket bra.

Vi ska också försöka få en intervju med Svenska Spel för att se hur de jobbar med detta ämnen och även stätta kniven mot strupen och höra om de inte anser sig hålla på med en slags dubbelmoral där de först erbjuder massa spel hit och dit och sedan även hjälp åt de som är spelberoende. Jag tycker detta skickar ett dubbeltbudskap.

 

Det jag kan rekomendera dig är att försöka ta kontakt med en spelberoende förening som finns i de flera stora städer i Sverige och försöka få en intervju.

 

Lycka till med dit arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också kontaktat kolmårdens behandlingshem. Men de hänvisade mig till en förening i norrland som inte gick att kontakta :-(

Jenzoer: Hur erbjuder Svenska Spel hjälp till missbrukare?

 

Jag tror det är tufft att få hjälp av några mer seriösa aktörer. De har knappast tid för några gymnasiestudenter.

 

Varför använder du dig inte av de redan befintliga studierna som finns? Finns säker ett jäng intervjuer som proffsforskare och universitetsstudenter gjort.

 

Här har du en c-uppsats från psy institutionen i sthlm.

 

Löpnummer: C0806

 

Titel: Förklarar faktorerna risktagning och impulsivitet vissa skillnader i spelbeteende?

 

Författare: Raubal, Catharina

 

Kurs: Beteendevetenskaplig utredarlinje - BVU-linjen

 

År: 1995 VT

 

Anteckningar: Handledare: Markku Virtanen och Michael Goldstein.

 

Kategori: c-uppsats, betvet

 

Nyckelord: spelbeteende, spelmani, risktagandet, impulsivitet

 

Ämnesområde: Personlighets-, social-, och utvecklingspsykologi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...