Gå till innehåll

5CD FL $5/$10 Stars, släppa trissen?


Recommended Posts

UTG är en solid spelare, gör jag rätt som släpper TTT här trots den stora potten? Som jag ser det så "måste" han ju ha AAA. Jag har ju sett en vardera av J, Q, K.

 

Att spela check-syn efter bytet istället för att beta ut måste väl vara att tappa värde? Hoppas ju på syn av schyssta tvåpar.

 

Limit 5 Card Draw ($5/$10)

Hero ($180), Seat 6

BB ($184), Seat 1

UTG ($471), Seat 2

MP ($50.50), Seat 3

CO ($336.50), Seat 4

Button ($233), Seat 5

 

Hero posts $2. BB posts $5.

 

Hero is SB with [Tc Td Th Qh Js]

 

Round 1: (1.40 SB)

 

UTG raises.

MP calls.

CO folds.

Button calls.

Hero raises.

BB folds.

UTG calls.

MP calls.

Button calls.

Hero discards Js. UTG takes 3. MP takes 1. Button takes 3.

 

Hero has [Tc Td Th Qh Kc]

 

Round 2: (6.50 BB)

 

Hero bets.

UTG raises.

MP folds.

Button folds.

Hero folds.

 

Pot: (8.50 BB - $85)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Spela inte FL det är ju värdelöst =) Din edge är mindre där än i PL.

 

2. Troligtvis reser han ju inte UTG med 99-22 ellerhur? Så då återstår 2 par eller högre triss efter bytet. Såvida han inte sätter dig på en draghand i och med enkortsbytet.

 

3. Vad är det för jäkla byte du gör? Som jag har lärt mig ska du byta båda korten där iallafall. Någon annan som kan kommentera detta?

 

4. Ja du ska beta ut. I mitt tycke har du haft en draghand eller 2par. Och om du sätter honom på AA pre så kommer han tro att hans eventuella 2par slår ditt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Vad är det för jäkla byte du gör? Som jag har lärt mig ska du byta båda korten där iallafall. Någon annan som kan kommentera detta?

 

Detta är väl en utmärkt anledning till att bara byta ett.

 

I mitt tycke har du haft en draghand eller 2par. Och om du sätter honom på AA pre så kommer han tro att hans eventuella 2par slår ditt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarerna, men...

 

1. Jag är alldeles för otålig för att spela PL, jag gillar att trycka på raise knappen ofta. Spelar bara PL i turneringarna eller när en riktigt stor fisk försvinner från FL och sätter sig på ett PL bord.

 

2. Mycket tveksamt spel om han RR mig med bara ess-högt tvåpar i min mening, om jag tre bettar pre så borde han se trissen som mycket sannolik och bara syna med ess-högt tvåpar.

 

3. Bytet är väl ändå ganska standard? Om jag byter två så kommer en massa händer (starka tvåpar) som jag vill få syn av lägga sig mot min bet. Nu är en tre-bet i en sådan multivägspott som det här var väldigt stark iallafall och möjligen skulle man kunna argumentera att jag redan röjt min triss och lika gärna kan byta 2 för att maximera mina chancer att förbättra, men jag 3 höjer här med Q-högt tvåpar eller bättre också (rätt/fel?), så jag vill ju gärna att de ska misstänka dessa händer efter bytet.

 

4. Så du tror mao att han höjer här med ess-högt tvåpar så pass ofta här att jag förlorar på att inte syna med TTT? Jag skulle själv "aldrig" göra det med tre spelare bakom, varav en mycket väl kan vara på ett färgdrag! Däremot _kan_ jag se mig själv höja med oförbättrad AA som en ren bluff typ en gång var 100'e pokertimme mot en riktigt rädd tight spelare... Men nej att tro att det är en sådan bluff 1 : 8.5, det fixar jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte fel att rätt ofta folda här. Mot en "bra" Fi vinner du bara mot en bluff.

 

3. Bytet är väl ändå ganska standard? Om jag byter två så kommer en massa händer (starka tvåpar) som jag vill få syn av lägga sig mot min bet. Nu är en tre-bet i en sådan multivägspott som det här var väldigt stark iallafall och möjligen skulle man kunna argumentera att jag redan röjt min triss och lika gärna kan byta 2 för att maximera mina chancer att förbättra, men jag 3 höjer här med Q-högt tvåpar eller bättre också (rätt/fel?), så jag vill ju gärna att de ska misstänka dessa händer efter bytet.

Hero bettar ju (förhoppningsvis?!) inte ut med två paret efter drag här in i ett stort fält, vilket gör att din bet efter draget avslöjar din hand (triss, kåk, fyrtal och ev träffad/missad(?) färgstege). Som det är en fyrvägspott har jag inget emot att dra 2 här om Fi är halvkompetenta, ~25% större chans att förbättra (~10,6% vs 8,5%) än vid ett en kortsdrag. I 3-vägspotter eller mot synstationer och maniacs så gillar jag ett kortsdraget rätt så mkt bättre.

 

UTG postdraw raise är också märklig, med ett bett från en "möjlig" kåk och ett (ev.) färgdrag bakom tror jag det är betydligt bättre att syna med AAA och gå för overcalls.

 

Tycker check-syn är ett helt godtagbart alternativ post. Tycker ofta man får mer värde då Fi bettar svagt eller bluffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imo kan du lika gärna köpa två. När du 3-betat pre så ska du inte kunna ha mycket annat än triss och typ AAxx.

 

Misstänker att man ska checka efter köpet eftersom du har så minimistyrka, men är inte direkt säker på det. Postköp så har du basically ett vik.

 

Notera hur illa killarna spelar som inte viker mot 3-betet på första gatan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående lowball tror jag inte det finns någon direkt litteratur alls. Skulle väl vara något Sklansky skrivit då. Samt någon gammal lowballbok som åtminstone funnits tillgänglig online. Fråga mig inte var, har ingen aning.

 

Uppsidan är att det går att komma på rätt mycket på egen hand, medan motståndarna kommer ha svårt att hitta liknande material.

 

Pottodds tror jag är för bra för att lägga en standard Fi.
Jag tror inte man har pottodds med typ QQ eller lågt tvåpar. Draw är ju inte direkt ett utköpsspel.

 

Eftersom man väldigt sällan har drag som går att värdebeta så indikerar ju 3-bet typ AAxx+(kanske lite lägre), även i flervägspotter varvid det kan vara dags att gå och lägga sig mot rätt många händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det rätt trots allt.

 

Beror på fi. Synfiskar letar efter alla orsaker att syna med sämre händer, och att syna med tvåpar när fi "kan" ha ett sämre tvåpar eller bluffa missat drag är en alldeles utmärkt anledning. Mot vettigare fi kan man dra två eller mixa upp beroende på history etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte man har pottodds med typ QQ eller lågt tvåpar. Draw är ju inte direkt ett utköpsspel.

 

Eftersom man väldigt sällan har drag som går att värdebeta så indikerar ju 3-bet typ AAxx+(kanske lite lägre), även i flervägspotter varvid det kan vara dags att gå och lägga sig mot rätt många händer.

Potodds kanske är tveksamt, även om 1:12 inte borde vara allt för långt ifrån, men om man tittar på postdraw action känns det nästan kriminellt att inte syna ett litet bet till med två små par här! Hero bettar ut med triss och UTG återhöjer med vad som troligen är AAA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...