CarlLee Postad 17 Januari , 2007 Rapport Postad 17 Januari , 2007 Spelar ICM-Pushfoldspel på slutet av en sitngo. Jag försöker sätta mina motståndare på callingranges men känner att jag är väldigt osäker på siffrorna och kan inte få en rättvis uträkning. Jag höftar siffrorna och får en +0.2EV% push. I detta läge när man inte känner att man har någon bra read på callingranges hos motståndarna: Hur göra? Jag föreslår en tråd där vi kan strukturera upp alla faktorer som inverkar när man sätter motståndaren på callingrange. Därefter plocka ut de saker som inverkar statiskt för varje sitngo och inte är specifikt för spelaren, såsom: Stackstorlek/BB, Hur många kvar, Stackstorlek jämfört med motståndarnas. På en Turbo-Sng har man ca 30-50 händer på sig att skapa en read om man inte spelat mot någon tidigare. Och om man multitablar har man främst siffror som: vp$ip, preflop-raise, cold-call osv. att gå efter. Använder ni någon uträkningsmetod när ni försöker luska ut en callingrange eller gör ni det undermedvetet? Citera
Gäst Postad 17 Januari , 2007 Rapport Postad 17 Januari , 2007 Använder inte någon som helst uträkningsmetod, använder heller inte PT/PO när jag spelar. Grejen är ju att det ofta är korrekt att ställa in med any-two så länge Fi's callingrange är någorlunda normal. Det blir mest uppskattningar så att säga. Det som påverkar mig mest huruvida jag pushar eller inte är de relevanta stackdjupen. Ett problem som jag har utvecklat senaste tiden är att jag ofta får för mig att Fi känner sig för comittad och synar med any-two, försöker jobba bort det eftersom det sällan stämmer. Grejen är ju oxå att efter några tusen SnGs så känner man igen de situationer som uppstår och vet om man ska pusha eller inte. Citera
CarlLee Postad 17 Januari , 2007 Författare Rapport Postad 17 Januari , 2007 Jo håller med om allt det där. Men tror också att det som skiljer den riktiga stjärnan och den vinnande sitngospelaren är hur rätt man sätter ut callingranges. Dvs detta är direkt proportionellt med ens ROI. Och även om man går på känsla så måste man ju har vissa kriterier som man baserar denna känsla på. Citera
eurythmech Postad 17 Januari , 2007 Rapport Postad 17 Januari , 2007 Tror knappt att nån SnG-spelare sätter ut syndistributioner i realtid. Citera
CarlLee Postad 17 Januari , 2007 Författare Rapport Postad 17 Januari , 2007 Tror knappt att nån SnG-spelare sätter ut syndistributioner i realtid. Det är det man gör när man går efter reads? Eller strunta i hur lösa/tighta spelarna är? Citera
Gäst Postad 17 Januari , 2007 Rapport Postad 17 Januari , 2007 Jo håller med om allt det där. Men tror också att det som skiljer den riktiga stjärnan och den vinnande sitngospelaren är hur rätt man sätter ut callingranges. Dvs detta är direkt proportionellt med ens ROI. Och även om man går på känsla så måste man ju har vissa kriterier som man baserar denna känsla på. Jo, alltså känslan man får baseras ju såklart på en massa saker, så egentligen sätter man ju Fi's callingrange. Det som jag tycker är relevant är: hur stackarna ser ut, om det är en regular eller en fisk, om jag sett han syna en AI förut och i så fall vad han hade, om han själv har pushat de händer han ska pusha och således förstår ICM någorlunda. Sen finns det säkert fler saker, men det är ju lite iaf. Citera
eurythmech Postad 17 Januari , 2007 Rapport Postad 17 Januari , 2007 Det är det man gör när man går efter reads? Eller strunta i hur lösa/tighta spelarna är? Jo alltså man går ju på känsla...."AJo borde räcka här", men man sitter ju inte och tänker "hmmm 66+ A7s+, ATo+, KJs+, KQo, QJs, JTs" Citera
CarlLee Postad 17 Januari , 2007 Författare Rapport Postad 17 Januari , 2007 Jo alltså man går ju på känsla...."AJo borde räcka här", men man sitter ju inte och tänker "hmmm 66+ A7s+, ATo+, KJs+, KQo, QJs, JTs" Ok jag får omformulera mig då, Säg att du sitter och räknar i SNGPT och försöker sätta ut rätt callingranges, hur går du till väga för att få fram det bästa resultatet? Citera
olleolle Postad 17 Januari , 2007 Rapport Postad 17 Januari , 2007 Jag hade tänkt börja sharkscopa folk som sitter till höger om mig när blindarna börjar bli stora. Om en snubbe med bra ROI sedan trycker i ett any 2-läge borde man ganska riskfritt kunna sätta honom på any 2 tycker jag. Man kan ju göra samma sak med snubbar till vänster, har dom kass ROI, vilket det flesta verkar ha, så borde man kunna räkna med en del FE även om dom har för bra odds för att lägga. Vad tror ni om denna teori? Citera
CarlLee Postad 17 Januari , 2007 Författare Rapport Postad 17 Januari , 2007 Kanske kan vara något och ge något slags utdelning för readens skull, tror emellertid inte det man orkar det i längden om man spelar mer än 4 bord. Om man känner man har riktigt dålig read på någon vid sidan om en så är det ju en bra idé helt klart! Citera
Jugge Postad 18 Januari , 2007 Rapport Postad 18 Januari , 2007 försöker sätta notes på spelare då och då. Skriver tex att Fi är cs(callingstation) eller donk. När jag sen spelar med samma person igen, ger jag helt enkelt fan i att pusha med skit eftersom jag vet att jag kan få syn av för många händer. Håller annars med Conspiracy ang stackdjup. Citera
Recommended Posts