Gå till innehåll

Webbaserad SNGPT


tdr

Recommended Posts

Jag är en flitig användare av programmet SNGPT men känner att jag saknar 2 funktioner och killen som skapat programmet verkar tyvärr ligga på latsidan just nu när det gäller implementering av nya funktioner.

 

Jag funderar således på att skapa ett eget SNGPT-program med ett webbinterface där man enkelt kan göra likadana uträkningar för Raise/Call situationer, men med förbättringar.

 

De förbättringarna jag tänker på just nu är:

 

1. SNGPT är som bekant begränsat till att endast kunna beräkna Raise $EV när man är först in i potten. Jag vill ta bort den begränsningen, dvs. så att man fortfarande kan göra beräkningen om någon limpat in eller raisat innan. Dock ska det fortfarande förutsattas att max 1 st Fi får syna om man pushar.

(Diskuterade detta lite med Conspiracy tidigare)

 

2. Genom att ta bort ovanstående begränsning bör man kunna uppskatta sannolikheten att Fi sitter på en viss calling range. Om exempelvis en Fi har raisat innan oss och vi funderar på att pusha, då ska man kunna ställa in att han endast synar med TT+ men att sannolikheten att han har någon hand i den HD:n är exempelvis 30% istället för 2.04% om han blir tilldelad en random hand.

 

3. Ta bort begränsningen att en godtycklig Fi måste ha minst 1BB.

 

Har ni förslag på andra användbara funktioner eller feedback på de ovanstående?

 

OBS! Jag vill inte lova att jag kommer slutföra detta projekt, men jag ska försöka. Tjänsten kommer förmodligen vara gratis förutsatt att det inte tar för mycket av min fritid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tvåan vore det väl mest rimligt att hans ursprungliga raise% är x% av hans hd, och att hans synpush-hd är y% av den första hdn.

 

Så om han höjt upp med 15% och sedan synar 40% av fallen så synar han med 6% av en "full" hd.

 

Man kan så klart göra det än mer komplicerat, t.ex genom att säga att en limpare har top 1% eller händer som ligger mellan 8-14:e percentilen, ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tvåan vore det väl mest rimligt att hans ursprungliga raise% är x% av hans hd, och att hans synpush-hd är y% av den första hdn.

 

Så om han höjt upp med 15% och sedan synar 40% av fallen så synar han med 6% av en "full" hd.

 

Man kan så klart göra det än mer komplicerat, t.ex genom att säga att en limpare har top 1% eller händer som ligger mellan 8-14:e percentilen, ungefär.

 

Blev lite förvirrad av att läsa detta, men det är meningen att man själv ska specificera sannolikheten att han synar.

 

Med exemplet:

 

Om exempelvis en Fi har raisat innan oss och vi funderar på att pusha, då ska man kunna ställa in att han endast synar med TT+ men att sannolikheten att han har någon hand i den HD:n är exempelvis 30% istället för 2.04% om han blir tilldelad en random hand.

 

Då menar jag alltså att man själv kan ställa in att vilken HD han kan tänkas ha (i detta fall tror vi TT+) samt sannolikheten vi tror att han sitter på denna HD (i detta fall valde vi 30%, vilket betyder att i 70% av fallen har han en annan hand och kommer folda), man ska alltså själv kunna specificera sannolikheten.

 

Sedan kommer den beräkna EV för de olika scenariona som kan dyka upp och säga vilket som är mest $EV+.

 

Det lät mer som du beskrev någon "default"-formel som ska tillämpas, vilket givetvis kan vara bra att ha om användaren inte själv vill specificera. Men eftersom möjligheten att specificera sannolikheten att han sitter på den valda HD:n kommer finnas, så kan man anpassa den efter readen man har på motståndaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det kommer ju till exempel innebära att han synar lika ofta med TT+ mot AK som mot 99, vilket ju inte stämmer.

 

Om du menar mot AK som mot 99 som i att det är vår hand så vet han ju inte vilken hand vi har givetvis.. vi kanske pratar om 2 hela olika saker eftersom vi inte verkar förstå varandra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså...om vi har 99 så finns det 30 kombinationer av TT+, medans om vi har AK så finns det 24 kombinationer av TT+

 

 

Ok, nu förstår jag vad du menar. Det kan lösas på bla. följande 2 sätt:

 

1) Fyller man i 30% så räknar den på exakt 30% att Fi har en hand inom den angivna HD:n, eftersom man själv uppskattar sannolikheten så får man ha i beaktning vilken hand man själv sitter på.

 

2) Fyller man i 30% så beräknar den sannolikhet för att Fi har en hand inom den angivna HD:n till 30% * (Antal möjliga kombinationer av FI's hand efter att vi tagit hänsyn till vår hand - Antal möjliga kombinationer av FI's hand utan att vi tagit hänsyn till vår hand) vilket kommer ge resultatet:

 

30% * (24/30) = 24% sannolikhet att Fi har en hand inom den angivna HD:n och således kommer att syna.

 

Gäller bara att vara tydlig i hur beräkningarna fungerar så att användaren kan använda den optimalt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mkt bra initiativ! Jag har själv tänkt tanken på att göra båda dessa saker (dvs dels ett webbaserat SNGPT, och dels ett program som inte har de restriktioner som du nämner). Just det att man inte kan ange både raise- och synrange för en preflopraisare är en stor begränsning om inte ska behöva finnas.

 

När det gäller mina egna tankar påa tt göra detta så lär det aldrig komma längre än till de första stapplande kodraderna, så jag skulle avguda dig om du lyckades fixa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat eller? Är det nåt att ha? Bättre eller sämre än SNGPT?

 

Jag tycker definitivt det är bättre. Programmet har det där med openraisares/limpares synrange som det snackas om i den här tråden (om jag fattar rätt). Programmet kan alltså räkna ut när man ska pusha över limpare. Sen kan man också importera hela HHs rakt in i programmet och gå igenom hand för hand.

 

Det finns en "quiz" som slumpar fram situationer som du sedan besvarar vad du gör på och sen får rätt svar tillbaka.

 

prova själv det är 30 dagar gratis med full version

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker definitivt det är bättre. Programmet har det där med openraisares/limpares synrange som det snackas om i den här tråden (om jag fattar rätt). Programmet kan alltså räkna ut när man ska pusha över limpare. Sen kan man också importera hela HHs rakt in i programmet och gå igenom hand för hand.

 

Det finns en "quiz" som slumpar fram situationer som du sedan besvarar vad du gör på och sen får rätt svar tillbaka.

 

prova själv det är 30 dagar gratis med full version

 

Har laddat ner trialen och fibblat lite, verkar vara helt okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat programmet lite nu och det finns möjlighet att beräkna situationer där upp till två spelare har gått all-in innan hero, samt om man pushar så kan den beräkna upp till 2st calls, där den givetvis sänker call % om en Fi redan synat.

 

Sedan har den även massa andra smått och gått samt ej begränsat till att alla måste ha minst 1 BB.

 

Med andra ord känns det väldigt överflödigt att jag utvecklar det programmet jag pratade om :)

 

SNGWIZ > SNGPT

 

Thx för tipset ettkorv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat programmet lite nu och det finns möjlighet att beräkna situationer där upp till två spelare har gått all-in innan hero, samt om man pushar så kan den beräkna upp till 2st calls, där den givetvis sänker call % om en Fi redan synat.

 

Sedan har den även massa andra smått och gått samt ej begränsat till att alla måste ha minst 1 BB.

 

Med andra ord känns det väldigt överflödigt att jag utvecklar det programmet jag pratade om :)

 

SNGWIZ > SNGPT

 

Thx för tipset ettkorv!

 

Du har sett att man måste regga för $99 efter 30 dagar va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sngwiz liveanalys möjlig? dvs, läsa av borden medans man spelar..

 

Nej :)

 

Jag tyckte du pratade om att dit program skulle vara gratis, det gör ju ditt ÄNNU mera värt!

 

Hehe, ja. Men kommer ta säkert 40-50 timmar att utveckla ett bra, vilket blir kostsamt för mig när det nu finns ett annat alternativ ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej :)

 

 

 

Hehe, ja. Men kommer ta säkert 40-50 timmar att utveckla ett bra, vilket blir kostsamt för mig när det nu finns ett annat alternativ ;)

 

 

Hade jag varit du så hade jag absolut lagt tid på att utveckla ett program för att sen ta lite betalt för att folk skulle få regga sig. Jag menar är det bättre än SNGPT och kostar typ hälften så lär ju många vara intresserade! Du skulle ju antagligen tjäna en hacka på programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit du så hade jag absolut lagt tid på att utveckla ett program för att sen ta lite betalt för att folk skulle få regga sig. Jag menar är det bättre än SNGPT och kostar typ hälften så lär ju många vara intresserade! Du skulle ju antagligen tjäna en hacka på programmet.

 

Möjligt, men jag har så mycket projekt på gång just nu, samt att jag pluggar högskola och har ett handelsbolag att sköta, så att skapa ett program som i princip redan finns och lägga ner tid på att utveckla/underhålla/marknadsföra det känns meningslöst just nu.. men vi får se i framtiden ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...