Gå till innehåll

NLT SnG ($24) - Syna omslag på AA7-flopp?


Recommended Posts

Inga reads, men är det rätt att syna push här? pre säger ju inte så mkt, men lite respekt måste ju jag få när jag betar ut på flopp.

 

Full Tilt Poker

No Limit Holdem Tournament

Blinds: t20/t40

9 players

Seat 1: dozer57 (1,386)

Seat 2: Sean Saulsberry (1,425)

Seat 3: Gudaehan (1,683)

Seat 4: theread85 (1,470)

Seat 5: Gahlster (1,401)

Seat 6: aceshigh9 (1,500)

Seat 7: Skibople (1,110)

Seat 8: MAC 2977 (2,025)

Seat 9: Beatlejuice100 (1,500)

theread85 posts the small blind of 20

Gahlster posts the big blind of 40

Converter

 

Pre-flop: (9 players) Hero is BB with :td :tc

6 folds, Button raises to t160, SB folds, Hero calls t120 (pot was t220).

 

Flop: :ah :7c :ac (t340, 2 players)

Hero bets t340, Button raises all-in t1523, Hero ???.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äckligt dåligt spel preflopp, du måste slå om här så det inte blir frirulle att höja din mörk. Kan diskutera storlek på höjningen, men absolut inte om det ska höjas.

 

På denna nivån får du nog mer respekt genom att checksyna flop.
Utveckla varför man skulle vilja ha respekt och varför man skulle få det med checkhöjning?

 

Vad har det med nivån att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade foldat eller pushat pre, inte synat. Hade nog föredragit en fold faktiskt. En syn är ju för mer än 10% av Hero's stack och det dessutom på en tidig level. Känns väääldigt onödigt faktiskt. När floppen kommer känns det, som nu spelat, rätt att beta ut men mot omslaget är det en blixtfold! Tycker att FI visat preflop att han sitter på bra kort, att ett av dessa är ett A är väl inte helt omöjligt. Tycker att en hand som TT under en så tidig level som 20/40 är ganska kall faktiskt, speciellt i BB mot en saftig raise från knappen. Skulle inte vilja se en flop med den, fold eller push alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt förvånad att det nämnts push pre. Vi sitter trots allt på ca 35BB och Fi täcker oss, hur kan push pre vara bra? Som BÄST får vi väl coinflip känns det som om Fi synar vid omslag?

 

Har jag missat något?

 

Alternativet då? Spela upp till 450? Då synar vi alla omslag all-in förmodar jag, och ställer automatiskt på flop (har ca en pottbet). Vet inte om det är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag missat något?
Att man inte kan ge gratisflopp till de det stora antal sämre händer som motståndaren har och att vi inte har position. Men jag håller med om att push är lite i överkant.

 

Hade nog föredragit en fold faktiskt.

Det är det exakt sämsta alternativet.

 

Känns väääldigt onödigt faktiskt.

Du tänker alldeles fel här, du har en hand som är skitstark mot motståndarens range.

 

När floppen kommer känns det, som nu spelat, rätt att beta ut men mot omslaget är det en blixtfold!

Också en tveksam idé. Varför beta?

 

Skulle inte vilja se en flop med den

Du väntar på AA i stort sett alltså.

 

Alternativet då? Spela upp till 450? Då synar vi alla omslag all-in förmodar jag, och ställer automatiskt på flop (har ca en pottbet). Vet inte om det är bättre.

Varför skulle vi ställa automatiskt på flopp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle vi ställa automatiskt på flopp?

 

Valid. Men vi har ytterst lite manöverutrymme. Visst kommer check/syn eller C/R vara en bättre linje hyfsat ofta. Men vi kommer (jag skulle) ha svårt att släppa den. Det är lite jobbigt att spela TT OOP med en pottbet i stacken, visst, kommer floppen AKQ liksom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man inte kan ge gratisflopp till de det stora antal sämre händer som motståndaren har och att vi inte har position. Men jag håller med om att push är lite i överkant.

 

 

Det är det exakt sämsta alternativet.

 

 

Du tänker alldeles fel här, du har en hand som är skitstark mot motståndarens range.

 

 

Också en tveksam idé. Varför beta?

 

 

Du väntar på AA i stort sett alltså.

 

 

Varför skulle vi ställa automatiskt på flopp?

 

Det är mycket möjligt att jag är helt ute och cyklar i mitt tänk men när knappen raisar 4*BB på så tidig level sätter jag han på typ 77+, AT+, KJ+ (är inge bra på de här med HD's så jag gissar vilt här! :oops: ). Det är så låga blinds så att det enbart är ett stöldförsök känns inte troligt, eller? Om jag då synar för 10% av min stack känns det lite jobbigt om det kommer ett överkort överhuvudtaget. Därför känns det som att en syn här är att be om att bli slagen på floppen. Hur som helst, nu har vi synat och floppen kommer med AA7. Tycker det känns rätt att beta ut för att representera ett A i det här läget. Att syna en raise på 4*BB från tidig position borde ju tala om för FI att Hero inte sitter med en skithand. Chansen finns ju att FI sitter på Kx eller ett pocketpar. När FI RRAI känns det som en väldig chansning att han INTE sitter på ett A. Visst, han kanske bluffar här men vill Hero riskera att åka ut här?

 

Hmmm, får väl fett med skit för mina funderingar som just är det, funderingar! Är betydligt mindre erfaren än många andra här men jag tycker att det känns konstigt att bara syna preflop och att sen syna FI's all in på floppen. Kanske är så att postflop-spelet är något jag har svårt för helt enkelt. Det är mycket enklare med fold eller push preflop! ;-):oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det känns rätt att beta ut för att representera ett A i det här läget. Att syna en raise på 4*BB från tidig position borde ju tala om för FI att Hero inte sitter med en skithand. Chansen finns ju att FI sitter på Kx eller ett pocketpar. När FI RRAI känns det som en väldig chansning att han INTE sitter på ett A. Visst, han kanske bluffar här men vill Hero riskera att åka ut här?

 

Grejen är att vi knappt ens representerar A genom att betta ut, eftersom 90% av alla spelare skulle checksyna/checkraisa med den handen. Genom att betta ut (men inte ställa) ger vi snarare fi chansen att representera A (vilket är precis vad han gör). Även ett instaställ från oss vore iofs ett väldigt knepigt sätt att representera A. Så går mina tankar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att vi knappt ens representerar A genom att betta ut, eftersom 90% av alla spelare skulle checksyna/checkraisa med den handen. Genom att betta ut (men inte ställa) ger vi snarare fi chansen att representera A (vilket är precis vad han gör). Även ett instaställ från oss vore iofs ett väldigt knepigt sätt att representera A. Så går mina tankar.

 

Du har en poäng... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man inte kan ge gratisflopp till de det stora antal sämre händer som motståndaren har och att vi inte har position. Men jag håller med om att push är lite i överkant.

 

Ja, det kanske är lite i överkant, men det är iaf mycket bättre än syn. Grejen med en höjning till ~t350 är att vi blir rätt lost på floppen om Fi synar. Det kan säkert vara så att en "vanlig" höjning är bättre, att jag vill pusha beror främst på att jag har svårt att spela en sån här hand ur position mot en btn-raiser (eftersom hans raise-HD oftast är relativt bred, trots att vi befinner oss på 20/40).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som reraise är ett cashgame spel lr ett MTT spel med större stackar. Man får helt enkelt ge upp lite situationer som är EV+ i SNGs för man hamnar troligtvis i sitationer som är mkt större EV+, situationer man ej hinner få om man gamblar upp det med TT tidigt.

 

Du leder definitivt mot fi HD men det betyder inte att syn lr push är rätt här. Det gäller o kunna spela handen postflop oxå, kan du det? Annars blir ditt EV+ preflop snabbt EV- postflop.

-Som Sklansky skriver, blir du reraisad av en med en reraise HD på AA, KK, AK, då har han AK 4ggr av 7. Därför leder du nu oftast när du har QQ. Men du kan inte syna ändå. För de gånger du är slagen av KK och AA kommer det svida så hårt i plånboken att dina vinster med QQ mot AK inte kan kompensera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som reraise är ett cashgame spel lr ett MTT spel med större stackar. Man får helt enkelt ge upp lite situationer som är EV+ i SNGs för man hamnar troligtvis i sitationer som är mkt större EV+, situationer man ej hinner få om man gamblar upp det med TT tidigt.

 

Du leder definitivt mot fi HD men det betyder inte att syn lr push är rätt här. Det gäller o kunna spela handen postflop oxå, kan du det? Annars blir ditt EV+ preflop snabbt EV- postflop.

-Som Sklansky skriver, blir du reraisad av en med en reraise HD på AA, KK, AK, då har han AK 4ggr av 7. Därför leder du nu oftast när du har QQ. Men du kan inte syna ändå. För de gånger du är slagen av KK och AA kommer det svida så hårt i plånboken att dina vinster med QQ mot AK inte kan kompensera det.

 

Så du säger fold?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äckligt dåligt spel preflopp, du måste slå om här så det inte blir frirulle att höja din mörk. Kan diskutera storlek på höjningen, men absolut inte om det ska höjas.

 

Utveckla varför man skulle vilja ha respekt och varför man skulle få det med checkhöjning?

 

Vad har det med nivån att göra?

OP skriver att han borde få respekt när han bettar ut på floppen, vad jag menade var att väldigt många ser det som en steal att betta ut in i preflop raiser särskilt på en sådan flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet då? Spela upp till 450? Då synar vi alla omslag all-in förmodar jag, och ställer automatiskt på flop (har ca en pottbet). Vet inte om det är bättre.

 

Utan reads förespråkar jag fold i detta läge eftersom:

 

1. Om Fi synar känns det som att vi som bäst får en coinflip. De gångerna

Fi lägger sig överväger knappast gånger vi kommer vara dominerade mot JJ-AA.

 

2. Det är FÖR tidigt att ta en coinflip, och om vi dubblar upp oss är vi

inte heller garanterade ITM, så jag tar hellre den sen.

 

Som MacDaddy skrev så får man helt enkelt ge upp vissa EV+ situationer i SnG's,

och detta är ett perfekt exempel på det.

 

Nackdelen med detta spel är att vårt spel blir exploterbart med tanke

på att folk vet att vi spelar väldigt tight i det tidiga skedet av turneringen

och kan stjäla våra mörkar rätt ofta.

 

Att mitt spel blir exploterbart i början av turneringen stör mig inte eftersom det riktiga spelet börjar imo vid middle stage då det finns värde av att sno blinds, samt att jag bygger upp en tight image för icke-regulars som jag kan utnyttja i ett senare skede.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...