Gå till innehåll

Matteläxa


badtorsker

Recommended Posts

Jag skulle kapa den i mitten så du får att ena kateten är x/2, den andra är h och hypotenusan är x. Pytagoras ger då att:

 

(x/2)^2 + h^2 = x^2 <=> h = sqrt( (3x^2)/4)

 

Vi vet att den totala arean är 50, dvs area på vår halva är 25 cm^2.

 

A = bh/2 där A = 25, b = x/2 och h=sqrt( (3x^2)/4). Lös ut x och du får svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur orkar folk hjälpa betygssnyltarna...

 

Men lålla mig inte, det är inte direkt så att läraren samlar in böckerna. Jag frågar för att jag vill lära mig, sen får du gärna tro vad du vill.

 

 

Jag skulle kapa den i mitten så du får att ena kateten är x/2, den andra är h och hypotenusan är x. Pytagoras ger då att:

 

(x/2)^2 + h^2 = x^2 <=> h = sqrt( (3x^2)/4)

 

Vi vet att den totala arean är 50, dvs area på vår halva är 25 cm^2.

 

A = bh/2 där A = 25, b = x/2 och h=sqrt( (3x^2)/4). Lös ut x och du får svaret.

 

Tack så mycket, verkar vara rätt krångligt för att vara Matte B men jag ska försöka förstå mig på det iaf.

 

Jag försökte själv göra på samma sätt att kapa triangeln och använda Pytagoras, men det jag fick fram; (0.5x)^2 = h^2 , (efter att ha förenklat), förstod jag inte riktigt hur jag skulle använda, och jag ser inte riktigt vad du gjort heller. Hur får du fram ( h = sqrt( (3x^2)/4) ) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle jag?

 

Jag är så duktigt trött på alla jävla gymnasieelever som hatar att tänka själva.

 

 

Och du tog för givet att jag var en sådan? Jag försökte ett jävla bra tag innan jag först googla utan framgång och sedan postade här.

 

Jag antar att du aldrig frågade någon annan om hjälp ner du gick i skolan, klarade du dig fint ändå eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du tog för givet att jag var en sådan? Jag försökte ett jävla bra tag innan jag först googla utan framgång och sedan postade här.

 

Jag antar att du aldrig frågade någon annan om hjälp ner du gick i särskolan, klarade du dig fint ändå eller?

 

 

FYP

 

k I'm outta here.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...