Gå till innehåll

FL - Cappa preflop med AKs mot 3 spelare?

Recommended Posts

Postad

Satt av en session tidigare idag, samtidigt som jag pratade lite med min pokertokiga bror, när jag får AKs på ett utav mina bord. Det handlar alltså om ett 1/2 FL fullring-bord på Party.

Jag sitter UTG och höjer, en spelare i mittenpos synar, SB höjer, BB synar och jag cappar, alla synar. Floppen kommer rags, SB bettar ut, BB höjer och jag tvingas lägga mig.

Men det är inte just denna specifiken handen som gör att jag startar denna tråden, utan det är hurvida det är korrekt av mig att cappa preflop med AKs mot tre motståndare.

Jag anser att det är rätt eftersom jag oftast bör ha mer än 25% i equity med AKs mot tre spelare, och därmed tjänar pengar på att cappa preflop.

Min bror hävdar dock att jag inte alls vinner på att göra detta. Hans argument för detta kommer jag inte riktigt ihåg så det får man posta själv i tråden.

Om vi återgår till handen jag spelade så visade det sig när handen var slut, att motståndarna satt med 65s i samma färg som mig, QQ och 22.

Jag hade alltså enligt pokerstove runt 30% equity och jag anser därför att jag tjänade på cappen i denna handen, men min bror håller inte riktigt med mig.

Alltså, är det i regel rätt att cappa med AKs mot tre motståndare preflop? Ha i åtanke att det är 1/2 som spelas.

* Lite RP - QoS *

Postad

Jag är väl tvungen att försvara min heder inom familjen med att svara på detta påhopp ;)

Min ståndpunkt var helt enklet att det är en mindre bra ide att satsa på att cappa AK (inte helt säker på AKs) mot 4 eller fler spelare som gladeligen kastar in pengarna. Det som bör tilläggas är att Gyre precis berättat att alla är ruggigt tighta vid bordet.

Anledninge till dett är att sanolikheten till att en eller flera av dina hyfsat tighta motspelar som gladeligen cappar preflop förmodligen också sitter på en mkt bra hand t.ex. högt poket pair, QQ i detta fallet.

Eftersom floppen innhåller A eller K drygt 32% av fallen är detta givetvis ett incitament för att cappa preflop om man bara stirrar sig blind på statestiken. Dock säger den inte ett smack om vad dina mospelare har.

De motspelar som har poket pair har ca 9% chans att floppa ett sett.

Om du inte träffa A eller K på floppen kommer det vara bra action efter floppen vilket göt att du med AK i de flesta fallen tvingas folda då du inte får tillräkligt bra odds för att calla. Men även de gånger du träffar ett av dina kort är det en betydande risk för att en av dina motspelare har floppat ett sett eller sitter med överpar.

Detta menar jag gör att då man sitter UTG och raisar och får reraise med minst 3 motspelare enbart bör calla och inte cappa. Deras call och raise tyder ju faktiskt på att de har rätt hyfsade kort.

Jag menar absoult inte att han inte skulle spela handen, bara att det inte nödvändigt är lönsamt att cappa preflopp i denna situationen.

Men som sagt marginalerna är väldigt små och det kan vara möjligt att mitt resonemang inte håller, men i så fall är det inte med mycket.

Postad
Men som sagt marginalerna är väldigt små och det kan vara möjligt att mitt resonemang inte håller, men i så fall är det inte med mycket.

Mot lösa motspelare är marginalerna inte särskilt små, och har du fyra motspelare tjänar du ändå bra med pengar när någon sitter på QQ.

Kan ta och undersöka det lite närmare om vi kan enas om några premisser.

Postad

"I mina ögon får han motståndarna att spela fel och därmed spelar han rätt, enligt sklanskys teori i ToP." Eller det var vad jag tänkte skriva i första läget, men det är tveksamt om någon spelar speciellt fel här med tanke på EV:t (efter man valt att betala in sin två första betar dvs), det gynnar dock de med bäst händer mest givetvis.

Uppnår du något genom att cappa? Ja, du bygger en stor pot vilket gynnar dig eftersom du har en drag hand och du vill kunna få bra odds hela vägen. Stor pot gynnar även draghänderna, ingen spelar fel därefter, men det är ändå den som vinner oftast som vinner mest när alla spelar "rätt"... (att några händer spelade fel preflop d är en annan sak).

Jag anser att det är rätt eftersom jag oftast bör ha mer än 25% i equity med AKs mot tre spelare, och därmed tjänar pengar på att cappa preflop.
Så länge du inte möter AA eller KK så är det riktigt...

Eh, det blev lite osammanhängande, men det är säkert någon som kan tyda det...

Postad

Jag har inga som helst problem att cappa preflop med AK, suited eller inte.

Med flera motspelare får man väl räkna med att bara vinna potten ibland. Oftast blir det svårt att uppnå detta utan att träffa A eller K.

För mig är det viktigt att cappa med AK & Co för att inte bli alltför förutsägbar. Om jag raisar med X antal händer, men bara cappar med typ AA, KK, QQ blir jag aningen lättläst och förutsägbar. Då jag spelar rätt aggressvit preflop o på flop så ser jag inga som helst problem med att cappa en del olika händer när min raise blir 3-betad. Det handlar ju trots allt bara om ett ytterligare small bet.

//M

Postad

Något som är viktigt att notera är att två av motståndarna inte höjer, det minskar dramatiskt sannolikheten för att vara uppe mot QQ-AA eftersom de flesta trebetar eller cappar de händerna. Förutsatt att motståndarna inte kör med något smart blandningssystem kan vi lura ut rätt mycket kring deras händer.

Här är en pokerstovesimulation där vi förutsätter att trebetaren är mycket tight och de andra rätt förutsägbara:

AKs: 25,33% equity

Synare med AA, JJ-55, AKs-A9s, KQs-KTs, QJs-QTs, JTs, AKo-AQo, KQo: 21,72% equity.

Notera att jag tillåter en förhållandevis stor chans att han sitter på AA. I övrigt är det rätt svårt att hitta en rimlig kallsynsdistribution eftersom man oftast inte bör göra det.

Trebetare med AA-JJ, AKs-AQs, AKo: smaskiga 33,9% equity.

Den här snubben är hyffsat tight och har i stort sett bara 3 händer som man verkligen vill att han ska ha.

BB med JJ-66, AQs-A8s, KQs-K9s, QJs-Q9s, JTs-J9s, T9s, AKo-AJo, KQo-KJo, QJo: 19,05% equity

Det är ju den här killen som är det riktiga mobboffret i gänget och verkligen får gråta blod över varje bet som går in. eftersom han sitter på BB gör jag hans HD rätt vid trots trebeten, dessutom så får han en del förhållandevis starka kort som många spelare hade cappat med.

Så trots en mycket tight trebetare så sitter man på 0,33% mer än sin fair share (vilket förstås är rejält marginellt). Men det här är ändå lite av ett värstafallscenario. Vidare så gäller det ju, som msjoberg påpekar, att även maskera sina monsterhänder en del. Fyrbetar du enbart med de högsta paren i den här situationen så blir du väldigt lättläst av uppmärksamma spelare, och riktigt grovt mobbad när det kommer ett ess på floppen (då är ju nämligen sannolikheten mycket hög att du sitter på ett underpar om du inte kan ha någon A-hög hand i och med prefloppspelet).