Gå till innehåll

Juridik vid bilaffär


Pokershark

Recommended Posts

Om jag köper en fullt avbetalad bil av en privatperson för 100k finns det då någon risk att kronofogden kan göra anspråk på denna bil i fall säljaren håller på att gå i personlig konkurs men där fogden ej ännu meddelat beslutet att utmäta bilen? Säljaren är medveten om att bilen med största säkerhet kommer att bli utmätt vilket han även talar om för mig.

 

Finns det någon risk för mig om jag genomför detta köp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kan jag svara på!

 

Svaret är JA! Det finns alltid risk för det. Om Kronkalle har den minsta misstanke om att köpet är just en skenmanöver för att inte bilen ska mätas ut. Du införstådd i hela upplägget = ond tro.

Kontakta Kronkalle och säg att du tänker köpa bilen :) Så har du ryggen fri.

Det finns ett liknande rättsfall med en dyr tavla som gick samma öde till mötes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, det kallas "återvinning" och medför att den rättshandling som försäljningen av bilen innebär kan ogiltigförklaras, dvs. gå åter.

 

Det fordras emellertid att försäljaren är insolvent alt. att rättshandlingen bidrog till att försäljaren blev oinsolvent. Därutöver fordras att man genom rättshandlingen på ett otillbörligt sätt har gynnat en viss borgenär framför andra eller att försäljarens egendom har undandragits borgenärerna eller hans skulder har ökats till skada för borgenärerna.

 

Ajustdeja, ond tro fordras från köparen. Den onda tron presumeras dessutom föreligga om köperen är närstående, varför det blir köparens ansvar att bevisa sin goda tro.

 

There you have it!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...