Gå till innehåll

FLT - KQ blir toppar men möter motstånd på turn


Barf

Recommended Posts

Hejsan!

 

Det är en hand som är ett mycket bra exempel på situationer som allt som oftast dyker upp ...

 

 

Stämning

 

Hyffsat tighta och passiva motståndare

 

Party Poker 2/4 Hold'em (9 handed) converter

 

 

Preflop: Hero is UTG with Q:club:, K:diamond:.

 

Hero raises, 7 folds, BB calls.

 

BB hade för tillfället 45% flops seen så en syn från hans sida ur BB behöver inte betyda särskilt mycket, any two ungefär.

 

Vet inte om det är korrekt att att höja KQo UTG, anledningen var det här bordet var tight för att vara Party och ofta fick man blindsen med en höjning. I vilket fall som helst känns det som om man ska spela handen överhuvudtaget så är det lika bra att spela den snabbt, rätt eller fel?

 

Flop: (4.50 SB) 5:club:, Q:diamond:, 3:club: (2 players)

 

BB checks, Hero bets, BB calls.

 

 

Känns som en bra flop för mig HU, det skrämmande är klöverdraget och stegdraget, men ingen anledning att sakta ner.

 

 

Turn: (3.25 BB) 9:spade: (2 players)

 

BB checks, Hero bets, BB raises, Hero calls.

 

Jaha, då var man väl slagen då! ;) Känns som att det inte finns en enda hand som Fi check-raisar mig med som jag har slagen. Är man uppe mot nån hyffsat aggresiv snubbe skulle han kunnat vakna till med tex 77 och försöka köra mig av AK.

 

Så till min fråga, är detta en automatisk fold? Vet man att det inte är nån maniac man är uppe mot så känns en syn här som att kasta pengarna i sjön (lik förbannat gör jag det! :D ) Hur skulle ni agerat?

 

Hade Fi bettat in i mig hade en syn känts vettigare än vad som är fallet när man blir check-raisad, vad säger ni om det?

 

 

River: (7.25 BB) A:club: (2 players)

BB bets, Hero calls.

 

Final Pot: 9.25 BB

 

 

/Mvh Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu spelar jag inte FL men det hindrar mig inte från att kommentera. ;)

 

För det första hade jag nog foldat KQo UTG, men givet ditt preflopspel så tycker jag att du gör resten rätt. Jag tror visserligen att du är slagen när han checkraisar, men jag tycker fortfarande inte att man kan vara så vek att man slänger en såpass fin hand som TP K kicker så fort nån mupp får för sig att checkraisa. Bara att syna ner alltså!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu folk tightar till sig ännu mer, vilken hand tror du då synar din höjning - AKs eller KTo?

 

Ingen alls hade jag hoppats på ;) ... Hade jag fått syn av nån i mittenposition hade det varit enklare att sätta dom på en kvalitetshand (vilket hade gjort handen mer lättspelad imho), i mitt fall fick jag endast syn av bb vilket dock inte behöver betyda att att han har en hand bättre än min ...

 

Du får gärna utveckla ditt resonemang Kubo, kanske är en ointressant hand?

 

/Mvh Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade nog synat ned den handen också. KQo skulle jag inte spelat från UTG men om du ska göra det så skulle jag absolut höja.

 

Q9s är ingen omöjlig hand, 55, 33, beror helt på vad det är för motståndare, jag skulle absolut callat ned om det är en motståndare som jag inte vet någonting om.

 

Glöm inte att posta resultatet! :P

 

// Pokolle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Är väl medveten om att ett raise med KQo UTG är högst marginellt, dock givet bordstämningen samt mitt humör för tillfället blev det så ...

 

Den egentliga frågan var väl mer huruvida man skall släppa handen vid turn eller syna ner den ...(utan direkt read på fi?)

 

Results:

 

BB has 3d 5d (two pair, fives and threes).

Hero has Qc Kd (one pair, queens).

Outcome: BB wins 9.25 BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar alltid KQo för en höjning utg på ett niobord. Känner mig rätt säker på att det är åtminstone lite lönsamt i de flesta sammanhang. Däremot så finns det en hel del som talar för att variera sig med limpar och höjningar utg. Detta för att kunna spela händer som KQo med en limp utan att läcka allt för mycket information och därmed öka sannolikheten att spelarna efter hoppar in med händer som KTs eller QJo. Dessutom så är ju ens prefloppfördel mycket marginell så det kan vara någon poäng med att hålla sin pottinvestering låg innan floppen.

 

Men det är bara ok att limpa om man också gör det med händer som AK eller AA. Om motståndarna lyckas klura ut att man inte kan ha ett bättre A än ATs eller ett par över 88 så är det inte bra.

 

Floppen är ju inte något att kommentera.

 

Turnspelet är absolut inte någon automatisk fold. Att dumpa KQ med toppar i en HU-pott är ett väldigt exploaterande spel som bygger på att motståndaren läcker alldeles för mycket information. Alltså, en spelare som nästan bara check-raisar med stål. Notera också att du har 8 outs mot ett tvåpar som inte dominerar dig, så även om du är ofta är slagen så är folden långt ifrån självklar. Tänk på att du, så vitt din motståndare vet, kan ha AJo.

 

För övrigt så skulle ju en kompetent spelare kunna göra så där med alltifrån QTo till A5s eller bara ett färgdrag (jag säger inte att de är bra spel, bara att de ligger inom det rimligas gräns). Om någon vet att du är villig att göra den folden så kan de exploatera byxorna av dig utan någon större svårighet.

 

Avslutningsvis så tror jag att du antagligen kommer förlora lite grann på att syna ned jämfört med att folda mot en okänd spelare på 2-4. Dock rör det sig inte om stora summor eftersom det händer så pass sällan och du kan plocka igen de beten på andra ställen. Främsta orsaken till att syna ned är dock att det är en dålig vana att folda par i HU-potter som har mycket större potentiell nedsida än att tendera att syna ned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...