Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Att bara syna är så extremt försiktigt spelat och oerhört lättläst. check BET SYN så ska du då ur position också bara syna? Hmm man undrar ju verkligen vilken hand du har. Två par och triss hade du höjt för att skydda mot draget.

Eploaterbart värre...

Men vad händer om vi höjer då? Fine, vi maskerar vårt drag en del min vi tvingar oss själva att spela mot en HD (i.e alla händer vi slår lägger) som slår oss och tvingar ut alla lägre färgdrag som faktiskt står för en hyffsad del av vår förväntade vinst när färgen sitter på turn.

• Svars 338
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Men vad händer om vi höjer då? Fine, vi maskerar vårt drag en del min vi tvingar oss själva att spela mot en HD (i.e alla händer vi slår lägger) som slår oss och tvingar ut alla lägre färgdrag som faktiskt står för en hyffsad del av vår förväntade vinst när färgen sitter på turn.

Du har rätt i mkt, jag skulle om jag får syn på floppen förmodligen sakta ner på turn. Ge honom gratis-fldrag vilket han nog nappar på om han har det. Synar ett halvstort bet på turn (vilket även kan komma från hans FLD)

Men glöm inte, inget spel i den här situationen är optimalt eftersom det enligt min mening är fel från början. Jag leder nog alltid ut här på floppen och trycker in om jag får omslag. (Åtminstone en commit re-raise)

Postad
Varför ska vi leda den? (seriös fråga).

För att inte hamna i den extremt tråkiga situation vi nu gjort med en hand vars värde var mkt bra på floppen. Du däremot vill döda hela handens styrka genom att spela den passivt.

Check på den här floppen passar iaf mig bättre om FI (PFR) är short så att du kan ställa (commita) när han bettar ut efter din check

Postad
För att inte hamna i den extremt tråkiga situation vi nu gjort med en hand vars värde var mkt bra på floppen. Du däremot vill döda hela handens styrka genom att spela den passivt.

Check på den här floppen passar iaf mig bättre om FI (PFR) är short så att du kan ställa (commita) när han bettar ut efter din check

Men vet är det för bra med att leda utöver att vi slipper funderar på vad vi ska göra efter att vi checkat. Jag vill veta varför det är bättre att leda ut än att checka.

Postad
Men vet är det för bra med att leda utöver att vi slipper funderar på vad vi ska göra efter att vi checkat. Jag vill veta varför det är bättre att leda ut än att checka.

Precis som jag redan förklarat. Värdet på handen är mkt stort på floppen, därför vill jag alltid leda ut så att jag kan bli höjd... På turn dör värdet i stort sett och du har genom att checksyna floppen sålt ditt färgdrag!

Sen leder jag gärna ut på ganska stor HD vilket gör handen ännu mer maskerad i såna här lägen.

Jag är säker på att iaf jag tjänar mkt mkt mer på att leda ut den här typen av floppar än om jag checkar.

Postad
Precis som jag redan förklarat. Värdet på handen är mkt stort på floppen, därför vill jag alltid leda ut så att jag kan bli höjd... På turn dör värdet i stort sett och du har genom att checksyna floppen sålt ditt färgdrag!

Sen leder jag gärna ut på ganska stor HD vilket gör handen ännu mer maskerad i såna här lägen.

Jag är säker på att iaf jag tjänar mkt mkt mer på att leda ut den här typen av floppar än om jag checkar.

Du är så långt ute å cyklar nu min vän... Du verkar fortfarande inte förstå att om vi får in pengarna på floppen kommer vi vara underdogs typ alltid om det inte fisk/regular/tokaggro (vilket han inte skrev något om). Det är alltså _inte_ bra för oss att hamna allin på floppen, -EV. Punkt.

Som du argumenterar verkar du inte bry dig om att vi ju faktiskt har ett par i Ess (=showdownvärde), utan bara fokusera på färgdraget?

Sen skulle jag föreslå att du inte går in i en diskussion med inställningen "jag har rätt, de andra har fel, jag är bäst blablabla" tror du skulle tjäna på det. Det är ju trots allt ett diskussionsforum...

Postad
Du är så långt ute å cyklar nu min vän... Du verkar fortfarande inte förstå att om vi får in pengarna på floppen kommer vi vara underdogs typ alltid om det inte fisk/regular/tokaggro (vilket han inte skrev något om). Det är alltså _inte_ bra för oss att hamna allin på floppen, -EV. Punkt.

Som du argumenterar verkar du inte bry dig om att vi ju faktiskt har ett par i Ess (=showdownvärde), utan bara fokusera på färgdraget?

Det är precis detta jag har i huvudet när jag funderar på handen, och jag hade därför inte valt att leda floppen utan spela den med check/syn. Möjligt att jag spelar den som en passiv fisk men jag vill inte ha in degen på floppen eftersom du väääldigt ofta ligger under då. Men ligger vi före nu har dom andra inte så många outs mot oss just eftersom vi sitter på färgdraget också.

Skulle kunna tänka mig att bet-3betta om vi vet att CO höjer vårt floppbett med AK-AJ och sedan lägger dom om vi ställer, men det har jag svårt att se så många spelare göra.

Postad

Sen skulle jag föreslå att du inte går in i en diskussion med inställningen "jag har rätt, de andra har fel, jag är bäst blablabla" tror du skulle tjäna på det. Det är ju trots allt ett diskussionsforum...

Jag menar verkligen inte att jag har rätt och ni/du har fel.. Ursäkta om det är så det framstår. M, nej jag kan hålla med om att det såklart är EV- att hamna allin på floppen här. Just för att vi väldigt sällan leder.

Däremot kan vi genom trebet (precis som Gyre skriver) få honom att lägga möjligen AJ-AQ kanske AK. Anledningen till att jag vill leda ut är att jag väldigt ofta (med tanke på att mina motståndare vet att jag bettar väldigt många floppar) blir höjd på den här typen av brädor. Inte sällan är det enbart "spel" från deras sida.

Nej jag vet att vi har ett visst SDV. Men här är min poäng, om vi nu har det, hur stor kommer potten isf bli? Förmodligen check check turn. Bet fold river. Eller Bet fold på turn. Och har den andre färgdrag så kommer han ju förmodligen syna både flop och turn om du leder ut istället för att checka.

Jag säger inte att jag vill ha syn om jag 3bettar floppen. Men om jag får det har vi åtminstone FLD och möjligtvis/troligtvis beroende på FI 2-pardraget.

Postad
Jag menar verkligen inte att jag har rätt och ni/du har fel.. Ursäkta om det är så det framstår. M, nej jag kan hålla med om att det såklart är EV- att hamna allin på floppen här. Just för att vi väldigt sällan leder.

Okej, my bad i så fall, fick bara känslan när du skrev:

Men skit samma då, jag som missuppfattade i så fall. :)

Postad

Jag går med på att bet-3betta antagligen är bäst om vi kan få honom att lägga bättre händer här, eller att han ibland inte tror oss och slår om tom. Det förutsätter dock att vi leder ut med både stål och skräp här ganska ofta.

Dock tror jag det är få som släpper ett starkare A än vårt på den här brädan eftersom man blir ett väldigt lättexploaterad om man viker allt utom Ak+ här, det finns även en mängd drag vi mycket väl kan bet-3betta här. Gillar inte heller att tvinga bort lägre färgdrag från killen i mitten.

Postad
Okej, my bad i så fall, fick bara känslan när du skrev:

Men skit samma då, jag som missuppfattade i så fall. :)

My bad, jag gick nog på lite för hårt kanske. En annan intressant fråga ang den här handen:

Kan olika spelstilar och/eller tableimage spela olika och ändå spela "rätt" eller är det en ren EV+ fråga? Jag tror nämligen inte att det är det i den här typen av lägen?

Postad

Ny hand men lite samma problem. Fi som höjer är något av en nit.

Fi @ BB $269

Hero @ Button $300

Hero is dealt :Ab::4b:

utg posts bb out of turn

utg checks

2 folds

Hero raises to 10

sb folds

bb calls 8

utg calls 8

FLOP :3s::8b::5b: (Pot 31, 3 players)

bb checks

utg checks

Hero bets 26

bb raises to 52

utg folds

Hero calls 26

TURN :3b: (Pot 135, 2 players)

bb checks

Hero ??

Hero checks

RIVER 2h (Pot 135, 2 players)

bb bets 207 and is all-in

Hero folds

Bra flopp. Får en raise, ser ingen anledning att slå tillbaka. Hittar färgen med ett farligt kort och fi checkar rakt ut. Vad gör vi? Effektivt kvarvarande stackdjup $207.

Postad

Jag 3-bettar floppen typ alltid här, av flera anledningar.

# Jag vill inte tvingas lägga mot stort turnbett (verkligen inte om han själv drar)

# Balanserar upp mot när vi har överpar och set

# Han miniraisar och borde dö

# Han kan lägga bäst hand, typ A8 eller låga överpar

# Vi har hyffsat equity mot setten (~35%)

Som spelat stackar jag av (dvs bettar 100ish och synar ställ), vi har ju en out om det kniper.

Postad
Jag 3-bettar floppen typ alltid här, av flera anledningar.

# Jag vill inte tvingas lägga mot stort turnbett (verkligen inte om han själv drar)

# Balanserar upp mot när vi har överpar och set

# Han miniraisar och borde dö

# Han kan lägga bäst hand, typ A8 eller låga överpar

# Vi har hyffsat equity mot setten (~35%)

Just det.

Postad

Postade fortsättningen av handen i vitt. Borde ha höjt floppen men överskattade fi en aning. Nu kom jag antingen undan ganska billigt eller pissade bort rätt mkt värde :rolleyes: