Gå till innehåll

Göra med TT på knappen efter fem stycken limpare?


mrghost

Recommended Posts

Players:

Venka (1 080,00 in seat 1)

mrspider2 (900,00 in seat 2)

lassecnae (1 000,00 in seat 3)

SorensenF (1 505,00 in seat 4)

sorgmantel (1 000,00 in seat 5)

spinnfinne (925,00 in seat 6)

BIG___FISH (960,00 in seat 7)

-Aarnio- (885,00 in seat 8)

Mikza (855,00 in seat 9)

hero (890,00 in seat 10)

 

Dealer: hero

Small Blind: Venka (15,00)

Big Blind: mrspider2 (25,00)

 

hero was dealt: Ts - Tc

 

lassecnae Fold

SorensenF Call (25,00)

sorgmantel Fold

spinnfinne Call (25,00)

BIG___FISH Call (25,00)

-Aarnio- Call (25,00)

Mikza Call (25,00)

Hero ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har en chans att öka sin stack med över 1/6 utan större risk, rätt obligatoriskt att höja. Enda personen som ens kan vara farlig är första limparen, resten av spelarna slår du ju till typ 99%. Det som finns att diskutera är ju om man ska ställa eller höja mindre.

 

Snacket om att det är tidigt gör ju ingen sense alls. Det är nära bubblan man inte vill busta, inte långt ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har en chans att öka sin stack med över 1/6 utan större risk, rätt obligatoriskt att höja. Enda personen som ens kan vara farlig är första limparen, resten av spelarna slår du ju till typ 99%. Det som finns att diskutera är ju om man ska ställa eller höja mindre.

 

Snacket om att det är tidigt gör ju ingen sense alls. Det är nära bubblan man inte vill busta, inte långt ifrån.

 

Skulle hålla med dig ifall det hade handlat om ett MTT, men inte på 1-bords sng. Så jag röstar för syn. Vill du ens ta ett 70/30 här? Tycker det är alldeles för tidigt.

 

Sen blir det ganska svårspelat om du höjer, så om du ska spela handen tycker jag du ska ställa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Push. Limp är väl inte jättefel men precis som Hjort säger så har du ett bra läge att öka på din stack.

 

Standardraise till ~5BB känns kallt eftersom du inte har något direkt utrymme att spela floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag är så jätteförtjust i push, det är inte så att man aldrig springer in i JJ+ bland limparna. Tror jag föredrar raise till 150-175, men det kan jag ju få omvärdera.

 

En standardraise försätter oss i en jobbig situation på floppen, nästan oavsett vad som kommer. Kanske bara e jag som inte kan spela floppar, men men :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En standardraise försätter oss i en jobbig situation på floppen, nästan oavsett vad som kommer. Kanske bara e jag som inte kan spela floppar, men men :)

 

Visst blir det jobbigt...man sitter där med 1.2 pottbetar kvar i en HU-pott eller något. Men samtidigt...blir vi synade av exakt en person...jag vet inte...jag stoppar nog in på i princip alla floppar.

Jag har bara så svårt att han leder före flop om han inte stoppar in, och att han då synar bort 1/5 av effektiva stackar för att floppa ut mig....hmm...jag får tänka mer på det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle hålla med dig ifall det hade handlat om ett MTT, men inte på 1-bords sng. Så jag röstar för syn. Vill du ens ta ett 70/30 här? Tycker det är alldeles för tidigt.

 

Sen blir det ganska svårspelat om du höjer, så om du ska spela handen tycker jag du ska ställa :)

 

Du vill inte ta 70/30, hur stor edge tror du att du har över dina motspelare egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan detta bli någonsin bli en 70/30 , finns det folk som skulle syn här med A9 eller vad menar ni. Det mest troliga är väl en coinflip?, och med FE:n man får preflop är det väl ett klyftigt move att pusha.

 

Kanske inte med A9, men väl med en handdistribution ;)

 

Nu snackade jag inte om 70/30 nånsin, men om man kan utesluta nöthänder från limparna, men att dom är tomtiga nog att syna kan man säkert hitta en sådan hd.

 

Vad gäller FE så är den obefintlig, eller viker JJ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag pratar om FE i det här läget menar jag framför allt AK. Att limpa JJ här från Fi:s sida är väl det inte särskilt många som gör, och är de så veka(?) preflop får man nästan anta att de inte synar pushen heller. Att limpsyna pushen med JJ som att det vore AA , vetifan hur många som gör det egentligen.. Speciellt med så små blinds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vi skulle få bort bättre händer med en push är nog rätt uteslutet, jag tror det är försvinnande få som lägger JJ här. Värdet med en push ligger väl i första hand i att vi plockar upp hyggligt med limppengar om vi får rundfold efter vår push? Inte omöjligt att vi får syn av AK, eller kanske AQ, för en coinflip vilket jag tycker är lite synd givet att vi är en av de bästa spelarna vid bordet. Nu vet jag inte vilken nivå vi spelar på, är det low stakes så är det iofs inte omöjligt att vi får syn av ett lägre pp vilket ju är lite av best case scenario.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är högst troligt att vi har bäst hand här, det är mer coinflip-scenariot jag är rädd för (jobbigt förstås om SB/BB har plockat upp ett monster, men det är väl smällar man får ta). Alltså: om vi pushar så kommer vi oftast plocka upp ganska mkt limparchips, vilket är bra. Näst oftast kommer vi vara uppe mot en coin flip, vilket jag tycker är dåligt. I övrgia fall kommer vi synas av ett lägre pp, vilket är strålande. Om det är värt att pusha eller inte avgörs väl egentligen av hur stor edge vi anser oss ha på motståndet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är värt att pusha eller inte avgörs väl egentligen av hur stor edge vi anser oss ha på motståndet?

 

Vi har väl lika stor edge i nästa turnering isf?

 

Om vi pushar här och får syn av förste limparen varje gång, och potten hamnar HU varje gång, och hans range är AK så är det BRA för oss.

 

Vår EV före handen är 9.02% av prispotten

Vid uppdubbling är det 17.72%

Vi dubblar i 56.17% av fallen mot AK.

Det ger ett push/syn-EV på 9.95% av prispotten, alltså en ganska märkbar skillnad.

Nu ska givetvis sägas att limp så klart är bättre än fold (status quo), men push och syn av en AK kan inte suga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om huruvida vi vill ta en coinflip* eller inte utan det handlar om hur ofta Fienderna kommer vika för att vi vill riskera att ta en coinflip.

 

---

* Vill även påminna vissa här om att det inte alltid är en coinflip utan att vi ibland kommer gå upp mot överpar men oftare även få syn av lägre PP. Nu framgår det (väl?) inte vilken buy-in det handlar om men >$55 kommer vi säkerligen ibland få syn av 66-99 exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har väl lika stor edge i nästa turnering isf?

 

Om vi pushar här och får syn av förste limparen varje gång, och potten hamnar HU varje gång, och hans range är AK så är det BRA för oss.

 

Vår EV före handen är 9.02% av prispotten

Vid uppdubbling är det 17.72%

Vi dubblar i 56.17% av fallen mot AK.

Det ger ett push/syn-EV på 9.95% av prispotten, alltså en ganska märkbar skillnad.

Nu ska givetvis sägas att limp så klart är bättre än fold (status quo), men push och syn av en AK kan inte suga.

 

nh wp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...