Gå till innehåll

NLT - Trn, AKs UTG på bubblan, vad göra?


Björnerik

Recommended Posts

Multitable tournament, 11 pers kvar. 10 ITM. Förstaplatsen ger 25 ggr inköpet. 10e platsen ger 2,5 ggr inköpet. Jag vill maximera mitt $-resultat över tiden, resultatet i en ensild turnering är alltså inte avgörande.

 

Jag har 6bb och ligger 9/11, jag är minst på mitt bord som har 6 spelare. Snittstacken är ungefär 12bb.

 

Handen innan denna hade jag AQo i UTG+1 och gick allin och snodde blindsen. Bordet är ganska tight och vi har ingen som har en monsterchiplead. Höjningar preflop blir synade kanske varannan gång.

 

Nu sitter jag UTG och får AKs, vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har dem som ligger precis ovan dig i stackar? Har dem marginellt mer skulle jag nog hårdfega och vänta på att någon rök och säkra sig lite avkastning.

 

Är det bara du och den andra nissen som är väldigt korta skulle jag nog trycka in hela stacken och hoppas att ingen sitter på AA/KK. Dubblar du lär du kunna klättra några placeringar och få ut lite mer.

 

Vad som har störst +EV i $$$(real dollars) vete fan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, blir han synad och ryker så får han ju nada. Väntar han ett par händer är han ITM (2pers har pytte-pytte stackar) Men som sagt, jag vet inte vad som har störst realmoney-värde.

 

En faktor som talar för en push är iofs att blindarna kommer jagandes. Ska han fegspela betyder det att han måste ge upp dem också och kapa sin stack ytterligare - och därmed chansen till en bättre placering och större peng.

 

Som sagt jag vet inte säkert men det känns som ett lönsamt fold ändå. Jag skulle sätta på autopostblindandfoldtoanybet och gå på muggen tills jag var safe. -känns som man har bränt sig för många ggr i liknande situationer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fold (inkl folds i blindsen) skulle ju sätta mig med 4,5 bb kvar till finalbordet (antag att en åker ut under nästa varv). Med 4,5bb så kommer jag inte långt och ska ha grym tur för att ha en chans på top 3 (de riktiga pengarna).

 

Allin och jag har stor sannolikhet att köpa blindsen och ha lite bättre läge till finalbordet.

 

I efterhand lutar det åt klar allin och det var vad jag gjorde (och åkte ut mot JJ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, blir han synad och ryker så får han ju nada. Väntar han ett par händer är han ITM (2pers har pytte-pytte stackar) Men som sagt, jag vet inte vad som har störst realmoney-värde.

Alltså du kan mycket väl ha rätt i att man backar i riktiga pengar de gånger man blir synad av ett underpar. Men i så fall är det marginellt negativt, inte alls särskilt mycket, om man blir synad av ett ickepar eller om alla foldar så tjänar man dock stora pengar. Att folda med AK här är jättefel, det får man helt enkelt inte göra. Om det inte vore för att sådana vad har lite olycklig historia skulle jag sätta mina testiklar på det.

 

En faktor som talar för en push är iofs att blindarna kommer jagandes. Ska han fegspela betyder det att han måste ge upp dem också och kapa sin stack ytterligare - och därmed chansen till en bättre placering och större peng.

Det är en väldigt stark faktor som överskuggar det mesta annat.

 

känns som man har bränt sig för många ggr i liknande situationer

Klart man kommer åka ut rätt ofta, det är inte ett problem. I snitt så kommer man öka sin stack med runt en stor mörk när man trycker här, vilket också innebär att man rätt nära ökar sin förväntade vinst med 16%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folda några händer hade ju garanterat mig ITM...

 

På vilket sätt skulle det garantera att hamna ITM om man foldar några händer? ?

 

Det kan ju faktiskt vara så att de övriga med liten stack får AK också och går all in och vinner en liten, men ack så värdefull pott....

 

Visst finns det lägen där man ska folda sig till ITM, men också lägen när man måste ta chansen när den kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det lägen där man ska folda sig till ITM, men också lägen när man måste ta chansen när den kommer.

 

Jag håller med och det var därför jag ställde in, och åkte ut.

 

Jag tyckte det var ett intressant läge att diskutera, men det verkar vara ganska enkelt, allin every time.

 

Hur hade ni agerat om det varit en sattellit med 10 likadana priser? Fold every time eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilken ära? ära på internetsatelit = värt noll. Då är det en något annorlunda fråga, och beror främst på hur de som har mindre stacks chipsstack ser ut, kommer d vara all in på blindsen två händer i rad på andra bordet tex osv. Nästan oavsett struktur är det svårt att inte gå all med den stack och de korten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vid en sat hade jag foldat anytime.....

Men det kan oxå bero på att jag spelar som bäst när jag har 1-2.5 BB kvar... :lol:

 

I ditt fall, all in anytime!

Om inte 10e platsen ger en sisådär 100k och du har vunnit din plats via 3$-sat och du spelar normalt på 0.25/0.5 :D I ett sånt läge hade jag nog foldat.....kanske.......eller vafan....in med degen!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...