Gå till innehåll

PLO - Stegdrag + överpar när det finns ett färgdrag


Nojel

Recommended Posts

Hur mycket sämre blir ett stegdrag när det dessutom finns ett färgdrag ute?

 

Ex:

Players(max 6):

Towelieeee (EUR 99.93 in seat 1)

supermal (EUR 65.65 in seat 2)

Nojel4 (EUR 74.95 in seat 3)

Alex_- (EUR 143.40 in seat 4)

Royal (EUR 128.39 in seat 5)

charles90 (EUR 126.99 in seat 6)

 

Dealer: Towelieeee

Small Blind: supermal (0.25)

Big Blind: Nojel4 (0.50)

 

Nojel4 was dealt: Jc - Ah - Qd - As

 

Alex_- Fold

Royal Raise (1.75)

charles90 Call (1.75)

Towelieeee Fold

supermal Call (1.50)

Nojel4 Raise (8.25)

Royal Call (7.00)

charles90 Call (7.00)

supermal Call (7.00)

 

Flop 8c - Kc - Ts

 

supermal Check

Nojel4 Bet (16.00)

Royal Raise (83.00)

* Flyttad /bzkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du inte AA väl aggresivt här. Du har 3 motståndare i potten och inga egentliga nötouts. Check-fold är väl nästan standard på en sådan här flop mot fler än 1 spelare.

 

Angående frågan:

 

Ett färgdrag blockar en hel del stegouts. Dessutom drag du väldigt tunnt då din hand innehåller två A, en J och en Q vilka är levande outs i detta fall.

För att kolla EV på stegdrag när det finns ett färgdrag ute så kör lite simuleringar av olika händer på http://www.twodimes.net.

 

Personligen brukar jag aldrig slänga in mycket pengar i potten på en "färgbräda" om jag inte har ett monsterwrap säg KQ89 på J10x och är nästan 100 på att motståndare har ett set.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en ytterst medelmåttig Omaha-spelare, så ta min analys med en nypa salt :lol:

 

Vi lär knappast leda här. Högst troligt har fi set/färg-steg-kombodrag alt. tillsammans med något par. Om vi säger att vi inte leder så har du 9 outs (1 A/3 J/2 D/3 9, icke klöver). Om du träffar A på turn, har du redraw till kåk också.

 

Oddsen talar inte direkt för en syn, det lär vara väldigt sällsynt att vi leder här. Enda vettiga händerna vi leder mot är topptvå utan drag (rejält överspelade). Mot set utan redraws ligger vi ok till. Alla tvåpar-set/kombohänder kör över oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har nog rätt i att jag överspelade min hand en hel del.

 

Tänkte faktiskt inte så mycket på att jag blockade mina steg-outs. När jag dessutom inte har klöver-stegekorten som säkra outs blir det väldigt lite kvar.

 

Innan floppen så är det väl ok att höja vidare för att förhoppningsvis få spela handen heads-up, men när det misslyckas är det läge att trampa på bromsen.

 

Hade det varit ok att fortsätta om jag lyckats med att bli av med alla motståndare utom 1 innan floppen, eller har jag helt enkelt missat floppen för mycket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du inte AA väl aggresivt här. Du har 3 motståndare i potten och inga egentliga nötouts. Check-fold är väl nästan standard på en sådan här flop mot fler än 1 spelare.

 

Vad snackar du om, inga nöt-outs? han har 3 + 3 + 2 + 1 nötouts. Dessutom mot set har han flera outs än så, och mot färdrag leder han rentutav. Check-raise är snarare min melodi på den brädan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är ju ändå i rätt fin form mot topptvå, och så jäkla lätt är det inte att få bättre än så. Däremot tycker jag det hade varit bättre att potta för att inte ge odds och anti-uppmuntra semibluffar.

 

Lite enkelt kan man väl för övrigt säga att stegdraget blir 25% sämre, eftersom det blir utdraget ungefär så ofta. Men det förutsätter att färgdraget är ute, vilket inte alls är säkert. Dessutom så kommer rätt många av färgdragen som finns ute vara ospelbara mot ett pottbet eftersom de är onötiga och inte har vettigt tillägg.

 

Pröva förresten att använda propokertools.com så kan du sätta upp en range händer för att få en uppfattning om din equity.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade lite närmare på hur det egentligen stog till med din equity mot en push och din hand går som jag trodde inte att lägga mot en motståndare när du har en all-in med 2:1 mot dig.

 

Mot en pushrange på topptvå, alla set, alla parade tior + nötflurredrag, alla färgstegedrag, QJ9* och AQJ* så har du cirka 45% equity även känt som "jättesyn".

 

Mot en löjligt tight spelare som bara kör topptvå med färgdrag, set eller straightflurredrag så har du 37%. Även det syn med god marginal.

 

Inte heller stämmer det att du skulle överspelat din hand genom att beta ut, snarare motsatsen. När det checkats till dig så har du väldigt bra equity i potten och måste försvara den. Vidare så kan du både få händer som borde spelat mot dig (såsom K8) att vika och få in degen mot händer du är favorit mot genom att beta. Rätt obligatoriskt att bara beta och få in degen när potten blivit så här stor pre IMO.

 

P.S. Hade jag varit supermal hade jag varit rätt sugen på att skyffla pre för att få coinflip mot dina troliga AA med en massa döda pengar i potten. Fördelen med att syna är väl att han ofta får se hur de andra spelarna reagerar på ditt bet på floppen samt möjlighet att först gå all-in. Men jag tror som sagt på all-in pre om han har fyra oparade kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handen fortsatte så här:

 

charles90 Fold

supermal Fold

Nojel All-In (50.20)

Royal Payback (16.80)

 

Turn 8c - Kc - Ts - Kh

River 8c - Kc - Ts - Kh - 3c

 

Nojel shows: Jc - Ah - Qd - As (two pairs, aces and kings)

Royal shows: 8d - Kd - 6c - 9s (a full house, kings full of eights)

 

Royal wins: EUR 164.40 (with a full house, kings full of eights)

Rake: EUR 3.00

 

Blixtsyn vart det nog inte, snarare syn med 1,2 sekunder kvar.

 

Twodimes visar:

 

pokenum -o jc ah qd as - 8d kd 6c 9s -- 8c kc ts

Omaha Hi: 820 enumerated boards containing Ts Kc 8c

cards win %win lose %lose tie %tie EV

As Jc Qd Ah 430 52.44 390 47.56 0 0.00 0.524

9s 6c Kd 8d 390 47.56 430 52.44 0 0.00 0.476

 

Behöver helt klart spela mer innan det här kommer naturligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du inte AA väl aggresivt här. Du har 3 motståndare i potten och inga egentliga nötouts. Check-fold är väl nästan standard på en sådan här flopp mot fler än 1 spelare.

 

Vad snackar du om, inga nöt-outs? han har 3 + 3 + 2 + 1 nötouts. Dessutom mot set har han flera outs än så, och mot färdrag leder han rentutav. Check-raise är snarare min melodi på den brädan.

 

Jag formulerade mig väldigt skum där måste jag säga(hjärnan var nog inte i 100 procent skick på morgonen).

Självklart har han 9 nötouts på den floppen.

 

Det jag mest undrade var om han var beredd att spela om hela inköpet mot 3 motståndare med det aktuella draget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...