Gå till innehåll

Kreditkort stulet och tömt


nutte_1983

Recommended Posts

En kompis till mig blev bestulen på sin plånbok och nu har ngn tömt hans konto på pengar. Det mesta kan han se är insatt på Paypal. Hur ska han gå vidare med det här? Att hans börs är stulen är polisanmält. Men sen då? Hans pengar kan ju hinna försvinna lång väg innan ngt händer. Han måste väl kunna få tillbaka de pengar som är stulna? Hur funkar allt det där? Vet att jag läst liknande trådar hittills men hittar inte igen dom just nu. Kan ngn komma med lite ideer?

 

* RP och flyttad till Ekonomi, Skatt och Juridik /bzkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om kompisen (varför är det alltid kompisar som råkar ut för skit) polisanmält och spärrad kortet genast när han upptäckte stölden så är förhoppningsvis allt grönt. ... eller det beror lite på hur stölden gick till. Om kompisen varit vårdlös i sin hantering av kortet kan han bli återbetalningsskyldig.

T.ex. om kompisen lämnat kortet/börsen på ett olämpligt ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som att allt ni säger är ganksa uppenbart och att det är det man ska göra. Ville som bara kolla om det är ngt annat man ska göra som man inte tänker på. Jag vet inte hur mkt han blivit av mig eller så men det är ju ändå surt. Men det bör väl vara så enkelt att man följer pengarnas väg? Till vilket paypalkonto det är insatt och sedan om det är flyttat därifrån så borde man ju kunna följa dom vidare antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det stulet och tömt så ta med polisanmälan till banken. Där får ni fylla i en blankett som sen ska skickas iväg, ni (din kompis) måste pricka i ett kontoutdrag vilka uttag som är felaktiga, sedan skickas detta iväg som sagt för utredning. Kan dröja innna/om pengarna betalas tillbaka så han får vara bered på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pengarna brukar betalas tillbaka i slutändan om inte banken anser att din kompis varit vårdslös i samband med stölden.

 

Har inte hört om ett enda fall än så länge där polisen har fått tag i förövaren heller. Det är läskigt svårt att bevisa något eftersom nästan alla sidor där man kan betala med kreditkort har en policy att inte lämna ut några som helst upplysningar till en tredje part (polisen alltså).

 

Som en gammal vän till mig sa, "kortbedrägeri är the perfect crime"..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det stulet och tömt så ta med polisanmälan till banken. Där får ni fylla i en blankett som sen ska skickas iväg, ni (din kompis) måste pricka i ett kontoutdrag vilka uttag som är felaktiga, sedan skickas detta iväg som sagt för utredning. Kan dröja innna/om pengarna betalas tillbaka så han får vara bered på det.

 

Precis så är det. Polisanmälan behöver oftast inte ens tas med in på kontoret. Överlag kan jag nog säga att din kompis kan räkna med att få pengarna tillbaka om det är som du säger och annars räkna med att bli polisanmäld för bedrägeri av banken och VISA ifall han försöker scamma dom.

 

Det kan ta flera veckor innan utredningen är klar och pengarna betalas ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för alla svar. Jobbigt att bli av med alla pengar så här innan jul. Han spelar dock inte ens poker själv så därför frågade jag här eftersom jag har sett liknande trådar förr. Förstår inte varför alla måste kommentera på att det är en kompis som råkat ut för ngt. Känns inte som att det spelar ngn roll vem det är som hamnat i knipa. Löjligt att det alltid ska kommenteras om sådant. Tack för svaren iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pf´s medlemmar måste ha dom mest otursförföljada "kompisarna" hela värden.

Det borde fan finnas en tråd som heter "hjälp min kompis"

 

Eftersom man själv är ensam, men man har säg 40 kompisar, så är det ju 40 gånger större chans/risk att det händer en kompis än en själv... Inte så konstigt mao att det alltid händer "kompisar".

 

Lite samma tänk som att man alltid hittar det man letar efter på sista stället man letar =).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...