Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Låt säga att ni är två personer som gått ihop och bildat ett HB och att en av dem inte vill vara delaktiga i företaget. Hur kan ett kontrakt vara skrivet för den här sortens situation? Kan det vara rimligt att den som vill vara kvar köper ut den andre av en summa som uppgår till 25% av bolagets värde?

Postad

Om så är fallet är det väl bara att göra om företaget till enskild firma? Lika så som att man kan "uppgradera" ett HB till ett AB.

Min fråga är hur man ska skriva ett kontrakt om nu någon av oss vill gå ur i framtiden och den ene vill vara kvar.

Postad

Du bör verkligen uppsöka en affärsjurist eftersom du själv inte verkar ha så bra koll på läget. Tidigare är det Handelsbolaget som slutit avtalen vilket är en egen juridisk person, men som enskild firma står du själv på avtalet och i vissa fall kan dessa vara svåra att överföra. Många stöter tex på problem vid hyreskontrakt då ni måste ändra organisationsnummer etc. Detta kan tvinga dig att likvidera firman. Du kan alltid omvandla företaget till ett KB och hitta KB delägare och blir det inte lika jobbigt.

Postad

HB måste vara minst två personer.

Ni kan upprätta partnersavtal där det finns hembudsklausul, d v s att delägaren förbinder sig att i första hand erbjuda den andra delägaren sin andel vid äventyr att han vill försälja.

Därefter måste bolaget omvandlas till enkelt bolag, enskild firma eller aktiebolag.

Du ska låta en jurist upprätta avtalet.

Postad
HB måste vara minst två personer.

Ni kan upprätta partnersavtal där det finns hembudsklausul, d v s att delägaren förbinder sig att i första hand erbjuda den andra delägaren sin andel vid äventyr att han vill försälja.

Därefter måste bolaget omvandlas till enkelt bolag, enskild firma eller aktiebolag.

Du ska låta en jurist upprätta avtalet.

Ok då har jag det klart för mig men jag undrar över hur man ska teckna upp avtalet då ena vill sälja. Låt säga att företaget har växt och är värt 2M kan det vara schysst att säga att man ska ha 1M för sin andel då?

Kan man teckna avtalet så att man skriver att den som vill begära utträde ur företaget först och främst ska sälja till den andre till en summa av 30% av företagetsvärde?

Postad

Ett handelsbolag är jävligt dumt att använda sig av, i och med att ni är solidariskt betalningsskyldiga för era skulder. Det kan bli dyrt.

Vad ska ni ha bolaget till? Jag antar att ni kommer att köpa någon utrustning, oavsett om det är ett tillverkande företag eller ett IT-företag (exempelvis datorer).

Bilda därför ett AB i stället. Det löser alla problem med detta. Ja, det kostar lite (revisorspengar) men det är fan så säkrare.

Aktiekapitalet är 100.000, men det är ju inte direkt en kostnad, i och med att ni använder dessa pengar att köpa "lager" och "utrustning" lite med en gång.

Postad
Det är väl 50.000 man kan använda sig av de 100.000, eller?

100k ska in på banken i aktiekapital.

Sedan beror det på vad bolaget ska pyssla med. Ska bolaget imporetra pingisbollar så kan du köpa pingisbollar för 100k direkt, då har du ju ett lager värt 100k (dvs fortfarande komplett aktiekapital).

Ska bolaget göra något som innebär kostnader (ex hyra av lokal) så kan du "bränna" halva aktiekapitalet innan du måste uppföra kontrollbalansräning...

Postad

Gå till biblioteket och låna en bok som heter "Bolag, föreningar och stiftelser" (tror jag det var). Läs den eller valda delar så kanske det klarnar lite.

Jag måste hålla med om att HB är bland de sämsta alternativen.

Postad
Det är väl 50.000 man kan använda sig av de 100.000, eller?

100k ska in på banken i aktiekapital.

Sedan beror det på vad bolaget ska pyssla med. Ska bolaget imporetra pingisbollar så kan du köpa pingisbollar för 100k direkt, då har du ju ett lager värt 100k (dvs fortfarande komplett aktiekapital).

Ska bolaget göra något som innebär kostnader (ex hyra av lokal) så kan du "bränna" halva aktiekapitalet innan du måste uppföra kontrollbalansräning...

Nu var det ett tag sedan jag hade att göra med aktiebolagslagen som för övrigt nyligen gjordes om, men jag har för mig att aktiekapital ej får vara omsättningstillgångar såsom lagervaror.

Däremot behöver inte aktiekapitalet hela tiden finnas i form av kontanter, utan det är endast en bokföringspost som återkommer vid varje bokslut.

Överlag, så länge du inte har skulder som du inte kan betala, så bryr sig ingen om ditt aktiekapital.

Postad

Byt ut omsättningstillgångarna pingisbollar mot inventarierna datautrustning då...

Däremot behöver inte aktiekapitalet hela tiden finnas i form av kontanter, utan det är endast en bokföringspost som återkommer vid varje bokslut.

Överlag, så länge du inte har skulder som du inte kan betala, så bryr sig ingen om ditt aktiekapital.

Word

Jo, men om man inte har 100K att att satsa och man är två personer så finns det inte så många alternativ, eller hur?

Både kommanditbolag och enkel firma ger bättre skydd åt åtminstånde den ena partnern.

Dessutom är det ett bra test på er affärsidé. Om det är en lovande idé så ska det inte vara några problem att låna ighop dessa pengar av släkt och vänner, alternativt att få dessa att investera i firman.

Dessutom, de flesta rörelser som går åt skogen är för att de är underkapitaliserade i ett tidigt stadium. Ni måste säkerligen ha någon utrustning i firmar. Dessa har ett värde, och kan föras in i bolaget som aktiekapital till en sund värdering. Behövs datorer? I så fall för ni in era privata datorer i firman. Behövs en svarv och du har en? In med den i firman! (Annars måste ni köpa en svarv, och då måste ni ändå leta upp pengarna, eller hur?).

Men beskriv affärsidén lite i vaga ordalag, så kan vi tipsa vidare.

Postad

Apportegendom var namnet jag sökte...

Apportegendom: Vad är apportegendom?

Svar:

Apportegendom är annan egendom än pengar som tillförs aktiebolag som aktiekapital. Det kan vara exempelvis inventarier eller varulager. Kravet är att egendomen ska vara till nytta för bolaget och den ska också värderas av revisorn. Intyget om värderingen ska skickas med som bilaga när man ansöker om registrering.

Källa: Nutek

Betalning av aktiekapitalet genom apport

Apport innebär att någon tecknar aktier i ett aktiebolag med rätt och/eller skyldighet att som betalning för aktien tillskjuta annan egendom än pengar. Den egendom som tillförs kallas apportegendom. Alla typer av egendom som kan redovisas som en tillgång i bolaget kan godkännas som apportegendom.

Exempel på sådant som kan tillskjutas som apport är bilar, varulager, maskiner och inventarier, aktier, bolagsandelar och andra värdepapper, fastigheter och fordringar. Även immateriella tillgångar kan användas som apportegendom. Hit hör patent- och varumärkesrättigheter, utgivningsrätten till tidning eller annan periodisk skrift, upphovsrätter till böcker och film. Även hela egendomskomplex kan användas som apport, t ex ett handelsbolag eller en enskild firma med alla tillgångar och skulder.

När enskild firma, handels- eller kommanditbolag eller annan rörelse tillskjutes som apport skall balans- och resultaträkningar avseende de senaste två räkenskapsåren biläggas handlingarna. Redogörelse skall även göras över resultatet tiden efter senaste räkenskapsårets slut. Har rörelse ej bedrivits i två år skall biläggas räkenskapshandlingar för den tid rörelse bedrivits. Ett annat sätt att tillskjuta apport från en rörelse är att enbart ta ut tillgångar motsvarande det värde till vilket aktier skall tecknas och sedan låta rörelsen avvecklas.

Som apportegendom kan inte tillskjutas åtagande att utföra arbete eller tillhandahålla tjänst.

Tillskjuter man apport till ett högre värde än värdet av de aktier man erhåller i utbyte finns två tillvägagångssätt. Det enklaste är att enbart värdera apportegendomen till aktieteckningsbeloppet och låta bolaget erhålla det övervärde som finns i egendomen. Detta innebär att en fysisk person som tillskjuter apport går miste om värdet av beskattade tillgångar. Finns aktieägare som ej tillskjuter den undervärderade apporten kan förfaringssättet ur skattesynpunkt ses som en egendomsöverföring till underpris.

Det bästa är att värdera apportegendomen till sitt rätta värde och ta upp mellanskillnaden som en skuld till aktietecknaren eller, om kontanter finns i bolaget, betala ut mellanskillnaden till aktietecknaren.

Auktoriserad eller godkänd revisor skall intyga följande tre punkter

Att apportegendomen beräknas bli till nytta för bolaget

Att apportegendomen har tillförts bolaget

Till vilket värde apportegendomen kommer att upptas i balansräkningen.

Revisorn skall även lämna en kort redogörelse över den metod han använt vid värderingen samt ange om några särskilda svårigheter förelegat vid värderingen. Aktiebolagstjänst upprättar revisorns apportintyg och anger att värdering har skett till marknadsvärde samt att det ej förelegat några särskilda svårigheter med att fastställa apportegendomens värde. För apportintygets giltighet är det fullt tillräckligt att enbart en auktoriserad eller godkänd revisor undertecknar. Det behöver inte vara bolagets egen revisor.

Källa aktiebolagstjänst

Postad
Ett handelsbolag är jävligt dumt att använda sig av, i och med att ni är solidariskt betalningsskyldiga för era skulder. Det kan bli dyrt.

Dagens word... HB är värdelöst

ensikild firma är betydligt mycke bättre/enklare sätt at lösa det...

är det då något som blir värt 2mille (eller mycke) inom 1-2 år (eller inom kort) så fattar jag inte hur ni inte kan skrapa ihop 100k till AB kapital ...

Postad

För övrigt är det ingen dum idé att skaffa en kompanjonförsäkring i händelse av att någon av er blir badbeatad på något sätt, svår olycka, dödsfall etc. Har sett exempel på delägare som plötsligt mular i en hjärtattack, där dödsboet då vill ha ut sin del av företaget i reda pengar asap. En försäkring löser det problemet.

Fast å andra sidan, litar ni på varandra, har litet kapital men en bra affärsidé så kan man faktiskt dra igång ändå och säkra upp saker och ting vartefter som.

Men det bör betonas: företagande är inte riskfritt.

Postad

Nu var det ett tag sedan jag hade att göra med aktiebolagslagen som för övrigt nyligen gjordes om, men jag har för mig att aktiekapital ej får vara omsättningstillgångar såsom lagervaror.

Tror inte att det där stämmer. Pengarna du har köpt lagervaror för var väl omsättningstillgångar dom med?

Postad

Första stycket är väl inte helt sant. När aktiekapitalet är förbrukat eller det finns en risk att det är det ska en kontrollbalansräkning upprättas. I ett litet bolag stämmer det väl dock att ingen kommer att bry sig om det förrän vid årsbokslut.

I större bolag räcker det väl ofta om det till exempel finns egetkapitalandel av obeskattade reserver som täcker upp för det negativa egna kapitalet eller om en kapitaltäckningsgaranti finns.

Kort sagt tror jag det är oväsentligt vilken sorts tillgång som motsvarar det egna kapitalet och att det viktigaste är att inte ha förbrukat mer än halva aktiekapitalet vid årsbokslut.

Postad

Har ni inte 100 lax cash så kan ni alltid gå in med apportegendom som motsvarar samma summa. Dvs , ni skriver över dator, bil etc på bolaget när ni bildar det. Ni måste ha en revisor som skriver på värderingen. Så länge som ni har cash eller värden motsvarande minst 51 000 så står ni upp men vid årsbokslut så ska ni ha 100 000 annars riskerar ni tvångslikvidering.

Postad

Läste att man kan starta en varsin enskild firma och gå ihop till ett enkelt bolag. Är det en lösning?

Min kompanjon och jag var på möte med en snubbe och han sa "Tro det eller ej men det är faktiskt första gången som jag tycker att handelsbolaget är bästa alternativet för två som ska starta ett föreetag".