Gå till innehåll

Hagbards statistik och bokföring i Excel version 3!


Hagbard

Recommended Posts

  • Svars 349
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Så här ser det ut om alla siffror inte får plats i cellen. Gör kolumnen lite bredare genom att "dra" i listen där kolumnbokstäverna står så ordnar det sig nog.

 

nä det gjorde inte det, men jag lada ner den på nytt så nu funkar det.

 

Hehe, får va provkanin då :),(gjorde ett annat excel ark där de va lättare att fylla i buyin, cashout,start o stopp, sedan bara klistra in till din bok....

 

Bra idé, antar att du bara gjort samma "rutsystem" som boken. måste ju gå att fixa även för SnG då man multitablar. Tack för det uppslaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade precis ner och tyvärr verkar ingenting fungera. Började med att fylla i settings-taben. Körde sedan en trebordsession NLT och skriv in i NLT. Men hur får man den att beräkna?! Ingenting händer ju. :(

 

Säkert ett simpelt misstag från min sida. Någon som kan hjälpa?

 

 

(Går man längst till höger står det förövrigt "Ogiltigt" på allting i princip, oroväckande?)

 

EDIT: Gjorde om alltign och insåg då att felet låg i att jag på något sätt hoppat ner 1 000 rader i no-limit arket. Förstår inte hur det kunde hända men efter mycket möda och slit verkar det nu fungera...

 

Tack Hagbard för ett enkelt sätt att föra statistik!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har upptäckt ett fel i min bok. På fliken Sites där alla siter sammanställs var för sig så diffar det drygt 200 (för mkt) på SvS. Har kollat alla spel och även börjat om i ny nerladdad bok. Får exakt samma fel där. Något tips eller kan jag skicka ett exempel för kontroll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har upptäckt ett fel i min bok. På fliken Sites där alla siter sammanställs var för sig så diffar det drygt 200 (för mkt) på SvS. Har kollat alla spel och även börjat om i ny nerladdad bok. Får exakt samma fel där. Något tips eller kan jag skicka ett exempel för kontroll?
Har du tagit ut pengar från SS? Spontant känns det som om du missat att fylla i ett uttag som ett negativt tal. Då kan det bli så här.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har blivit lite konstigt för mig, vet inte varför men det kan ha börjat när jag försökte kopiera lite i s&g-bladet. Då blev något fel med datum och tid i cell O43. Där står nu =OM(#REFERENS!<F43,#REFERENS!+1-F43,#REFERENS!-F43) och det går inte att få något värde i den cellen. Den är ju också skrivskyddad så kan inte ändra till rätt sak.

 

I alla fall, nu har overall-bladet blivit konstigt också, grafen som visar dagsresultat visar bara den nedre halva hörnan dvs minusresultat endast. Och på daytoday så visas bara de 2 första dagarna jag bokförde i boken, tidigare har jag kunnat se 4 dagar men nu har de 2 seanre försvunnit. Krejsy shit. Inlägget blev nog jävligt rörigt men om någon har en lösning är jag mycket tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har blivit lite konstigt för mig, vet inte varför men det kan ha börjat när jag försökte kopiera lite i s&g-bladet. Då blev något fel med datum och tid i cell O43. Där står nu =OM(#REFERENS!<F43,#REFERENS!+1-F43,#REFERENS!-F43) och det går inte att få något värde i den cellen. Den är ju också skrivskyddad så kan inte ändra till rätt sak.

 

I alla fall, nu har overall-bladet blivit konstigt också, grafen som visar dagsresultat visar bara den nedre halva hörnan dvs minusresultat endast. Och på daytoday så visas bara de 2 första dagarna jag bokförde i boken, tidigare har jag kunnat se 4 dagar men nu har de 2 seanre försvunnit. Krejsy shit. Inlägget blev nog jävligt rörigt men om någon har en lösning är jag mycket tacksam.

Dessa fel hänger ihop. När man får ett referens-fel, så innebär det att data som en cell "pekar på" har "tappats bort". Det brukar vara väldigt krångligt att få ordning på. Det enklaste är att börja om och flytta uppgifterna till en ny bok.

Boken är lite känslig vid kopiering. Man kan alltid slå av automatisk beräkning (Verktyg>Alternativ>Beräkning) under tiden man kopierar. Då brukar det funka bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat:

Ursprungligen postat av brainslicer viewpost.gif

Hehe, får va provkanin då :smile:,(gjorde ett annat excel ark där de va lättare att fylla i buyin, cashout,start o stopp, sedan bara klistra in till din bok....

 

Bra idé, antar att du bara gjort samma "rutsystem" som boken. måste ju gå att fixa även för SnG då man multitablar. Tack för det uppslaget.

 

Jo, fast har inte arbetat speciellt mycket med de, jag spelar ofta både PL o. NL samtidigt, då blir jag tvungen att klistra in block med samma speltyp åt gången. Måste nån gång orka göra nåt så dom säras åt till skillda ställen(typ dropdown box), så man kan copy/paste hela blocket med rätt speltyp till rätt blad på en gång.

Så länge man spelar samma speltyp så ska de ju va enkelt(tex SnG).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Det har nog inte varit uppe, men du har helt rätt. Begränsningen finns i de tabeller som den här tabellen pekar på. I NoLimit-fallet finns den i cell AE2 till AJ2 i "NoLimit"-bladet. I tex AE3 ser formeln ut så här:

=DELSUMMA(4;A2:A1000)

Ändra till tex:

=DELSUMMA(4;A2:A2000)

så kommer den att räkna tvåtusen rader istället.

 

Det här är ett litet dilemma. Det finns flera ställen i boken med dessa begränsningar, men de flesta går vid rad 2000. Alla är dock möjliga att ändra. Om man vill kan man sätta alla till 10 000, men... boken blir oerhört trögjobbad då. Därför har jag inte gjort så från början.

 

Eftersom du har gjort slut på så många rader redan i Maj, kommer du säkert att stöta på fler klurigheter fortare än någon annan. Men, men.... vi får lösa dom efter hand. 8-)

Kommer iaf att sätta upp dessa till 2000 istället för 1000 till nästa version.

 

:), next problem: day2day bladet:

h played och Rh played slutade räkna nu, står bara på 00:00. Försökte kika lite själv var begränsning ligger.

Det jag snabbt kunde hitta var på DATA-bladet, realtimestopp kolumnen:

 
=OM(D3369="0";LETARAD(B3369;NoLimit!$Y$2:NoLimit!$Z$5000;2;FALSKT);
OM(D3369="1";LETARAD(B3369;PotLimit!$Y$2:PotLimit!$Z$5000;2;FALSKT);
OM(D3369="2";LETARAD(B3369;FixedLimit!$Y$2:FixedLimit!$Z$5000;2;FALSKT);
OM(D3369="3";LETARAD(B3369;'S&G'!$Y$2:'S&G'!$Z$5000;2;FALSKT);
OM(D3369="4";LETARAD(B3369;Tournament$Y$2:Tournament$Z$5000;2;FALSKT);
LETARAD(B3369;Money!$Y$2:Money!$Z$5000;2;FALSKT))))))

ändrade alla $Z$2000 => $Z$5000, verkade inte hjälpa så ligger väl nåt nån annanstans som jag missar...

men så mycke formler o siffror ju :)

 

edit: räknar fortfarande tid från tex turneringbladet, så det verkar bara vara NL bladet som inte räknas(gått över 2000rader)

 

edit2: kämpat lite till nu och försökt hitta var eventuella "2000" begränsningar ligger, inte ens med att använda sökfunktionen på hela boken kan jag hitta annat än ovannämda kod :( jag tycks ja sprängt sönder boken...hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:), next problem: day2day bladet:

h played och Rh played slutade räkna nu, står bara på 00:00. Försökte kika lite själv var begränsning ligger.

Det jag snabbt kunde hitta var på DATA-bladet, realtimestopp kolumnen:

 
=OM(D3369="0";LETARAD(B3369;NoLimit!$Y$2:NoLimit!$Z$5000;2;FALSKT);
OM(D3369="1";LETARAD(B3369;PotLimit!$Y$2:PotLimit!$Z$5000;2;FALSKT);
OM(D3369="2";LETARAD(B3369;FixedLimit!$Y$2:FixedLimit!$Z$5000;2;FALSKT);
OM(D3369="3";LETARAD(B3369;'S&G'!$Y$2:'S&G'!$Z$5000;2;FALSKT);
OM(D3369="4";LETARAD(B3369;Tournament$Y$2:Tournament$Z$5000;2;FALSKT);
LETARAD(B3369;Money!$Y$2:Money!$Z$5000;2;FALSKT))))))

ändrade alla $Z$2000 => $Z$5000, verkade inte hjälpa så ligger väl nåt nån annanstans som jag missar...

men så mycke formler o siffror ju :)

 

edit: räknar fortfarande tid från tex turneringbladet, så det verkar bara vara NL bladet som inte räknas(gått över 2000rader)

 

edit2: kämpat lite till nu och försökt hitta var eventuella "2000" begränsningar ligger, inte ens med att använda sökfunktionen på hela boken kan jag hitta annat än ovannämda kod :( jag tycks ja sprängt sönder boken...hehe

 

Ursäkta att svaret dröjt lite.

Du är inne på rätt spår. Det finns dock en sak till som måste ändras. Det är en lista som spänner över flera blad, du hittar den så här:

1. Ta bort skyddet på bladet (det spelar ingen roll vilket blad du är i)

2. Gå till Infoga>Namn>Definera

3. Markera: Realtime

4. Här är formeln som sätter begränsningen: =Money:Tournament!$Y$2:$Y$2000

5. Ändra 2000 till tex 5000.

Nu borde det fungera.

 

Anledningen till att jag inte gjort så från början är att boken blir segare och segare ju högre värde man har här. Den räknar igenom 6 gånger så många rader som värdet här, varje gång en beräkning görs. Om man ändrar till 5000, så räknar den alltså igenom 30 000 rader, istället för 12 000 vid värdet 2000.

Det här plus ändringen i databladet som du redan gjort borde räcka. Jag ska kolla igenom boken och se om jag hittar något mer. Återkommer isf.

 

Jag kanske ska göra två versioner. En för "normala" spelare, och en lite tyngre för er som grindar hejdlöst ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att svaret dröjt lite.

Du är inne på rätt spår. Det finns dock en sak till som måste ändras. Det är en lista som spänner över flera blad, du hittar den så här:

1. Ta bort skyddet på bladet (det spelar ingen roll vilket blad du är i)

2. Gå till Infoga>Namn>Definera

3. Markera: Realtime

4. Här är formeln som sätter begränsningen: =Money:Tournament!$Y$2:$Y$2000

5. Ändra 2000 till tex 5000.

Nu borde det fungera.

 

Anledningen till att jag inte gjort så från början är att boken blir segare och segare ju högre värde man har här. Den räknar igenom 6 gånger så många rader som värdet här, varje gång en beräkning görs. Om man ändrar till 5000, så räknar den alltså igenom 30 000 rader, istället för 12 000 vid värdet 2000.

Det här plus ändringen i databladet som du redan gjort borde räcka. Jag ska kolla igenom boken och se om jag hittar något mer. Återkommer isf.

 

Jag kanske ska göra två versioner. En för "normala" spelare, och en lite tyngre för er som grindar hejdlöst ;-)

 

 

oh neeej, nu sjönk min $/h ju, vill inte ha de så där :D, jag som trodde jag var på gång när timlönen börja stiga sista dagarna...

 

Ser man på, man lär sig alltid nåt.... tackar.

Har man hyfsat korta sessioner och kör många bord, så blir det ju en hel del om man gör som jag copy/paste varje bord till en egen rad.

tex 10 bord åt gången, 3 sessioner/dag i 100 dagar blir ju 3000 rader, men av dom jag känner så buntar dom flesta ihop dags/sessions resultaten på en rad, alternativt bara använder den för turrar/sng, så vet inte om andra har sådant behov (de förutsätter ju nästan man har ett extra excel ark som är lätt att fylla i under spelets gång)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenis!

Gillar statsen grymt mycket! Men jag har ett problem: Fliken "Overall" visar inte allting. Tex. ingenting under "Overall money". Har kollat men allt är rätt ifyllt. Har inte heller så mycket data än, bara 4 sessioner. Började alogga allt igår.

 

Vad kan felet vara? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenis!

Gillar statsen grymt mycket! Men jag har ett problem: Fliken "Overall" visar inte allting. Tex. ingenting under "Overall money". Har kollat men allt är rätt ifyllt. Har inte heller så mycket data än, bara 4 sessioner. Började alogga allt igår.

 

Vad kan felet vara? :-)

Missat att fylla i starting balance på money bladet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mkt bra jobb Hagbard!

Jag har haft mkt nytta av jobbet du gjort.

 

En fråga bara: Vad är skillnaden mellan "Hours played" o "Real hours played" ?

 

Jag fick även oxå problem med vissa spel som jag hade avslutat "00:00"

Vid närmare titt så såg jag att det var pga av att det stod fel datum vid det klockslaget! Så det kunde stå typ "19501215 00:00" detta gjorde att "hours played" blev helt felaktig den månaden.

 

Tack för mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Mkt bra jobb Hagbard!

Jag har haft mkt nytta av jobbet du gjort.

 

En fråga bara: Vad är skillnaden mellan "Hours played" o "Real hours played" ?

 

Jag fick även oxå problem med vissa spel som jag hade avslutat "00:00"

Vid närmare titt så såg jag att det var pga av att det stod fel datum vid det klockslaget! Så det kunde stå typ "19501215 00:00" detta gjorde att "hours played" blev helt felaktig den månaden.

 

Tack för mig

Skillnaden på "hours" och "real hours" finns beskriven i första textstycket i info-bladet.

Exempel:

Man spelar 3 bord mellan 22:00 och 23:00.

Hours=3 (3 bord * 1 timme)

Real hours=1 (den faktiska speltiden)

 

Det finns ett problem med just 00:00 som start- eller stopptid som jag inte har lyckats få ordning på. Den enklaste lösningen är att undvika midnatt som start- stopptid, och istället skriva 00:01 som start, och 23:59 som stopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hagbard!

 

har fortsatt stor nytta av ditt ark - så tack än en gång, du kommer alltid va en hjälte i mina ögon! Nu till min fråga/request:

 

Jag vill lägga in ett par fält men kan inte excell. Vad är koden för att räkna fram average profit/day för senaste veckan samt för hela boken? Average SEK/real hour för senaste veckan? Vill gärna sätta in dessa värden kanske i overall eller day to day fliken.

 

MVH

 

Hooka

 

EDIT: fick just en idé. Vero kul med en "projections" flik. Där kan stå förväntat värde om 1 månad, 3 månader, halvår osv beroende på vilket spel man spelar och hur många timmar per dag. Självklart enbart baserat på tidigare resultat. En drömma dig bort flik ;).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Hagbard!

 

Jag har strul med fliken daytoday.

Fram tillochmed 2007-06-16 visar den rätt men sen så vägrar den att visa följande dagars statestik.

Istället så skenar kolumnerna h played h total Rh played Rh total 300 rader neråt.

Är detta något som du eller någon annan känner igen?

Jag provade med att ladda ner ett nytt blad och la in all statestik, men samma fel uppstod.

 

MVH Tikkster

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Hagbard!

 

Jag har strul med fliken daytoday.

Fram tillochmed 2007-06-16 visar den rätt men sen så vägrar den att visa följande dagars statestik.

Istället så skenar kolumnerna h played h total Rh played Rh total 300 rader neråt.

Är detta något som du eller någon annan känner igen?

Jag provade med att ladda ner ett nytt blad och la in all statestik, men samma fel uppstod.

 

MVH Tikkster

Låt mig gissa att du förbrukat fler än 2000 rader i något blad. Isf kan du läsa här hur man fixar det:

http://pokerforum.nu/forum/forumets-baesta-inlaegg/25740-hagbards-statistik-och-bokfoering-i-excel-version-3-a-16.html

Kan ha med DATA-bladet att göra oxå. När det är dags att fylla på med rader där, får man en uppmaning i Overall-bladet att det är dags. Det här är mest gissningar, är på jobbet så jag kan inte kolla upp det. Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt mig gissa att du förbrukat fler än 2000 rader i något blad. Isf kan du läsa här hur man fixar det:

http://pokerforum.nu/forum/forumets-baesta-inlaegg/25740-hagbards-statistik-och-bokfoering-i-excel-version-3-a-16.html

Kan ha med DATA-bladet att göra oxå. När det är dags att fylla på med rader där, får man en uppmaning i Overall-bladet att det är dags. Det här är mest gissningar, är på jobbet så jag kan inte kolla upp det. Återkommer.

 

Tusen tack Hagbard!!!

 

Nu funkar det som vanligt... oj fan hade jag backat dom 3 senaste dagarna fan oxå...

 

Tack igen för ett GRYMT redskap

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...