Myssion Postad 11 December , 2006 Rapport Postad 11 December , 2006 Holdem No Limit - Level V (300/600) - 2006/12/10 - 17:45:16 (ET) Table 36698061 451 9-max Seat #1 is the button Seat 1: Vicerie (20034 in chips) Seat 2: wcome2cowtow (12920 in chips) Seat 3: Assassinater (8820 in chips) Seat 4: Myssion (8305 in chips) Seat 5: CapnJackpot (18600 in chips) Seat 6: mman_status (33730 in chips) Seat 7: gooddawg (7960 in chips) Seat 8: raken34 (9430 in chips) Seat 9: jgholla (7571 in chips) wcome2cowtow: posts small blind 300 Assassinater: posts big blind 600 *** HOLE CARDS *** Dealt to Myssion [] Myssion: raises 650 to 1250 CapnJackpot: folds mman_status: calls 1250 gooddawg: folds raken34: folds jgholla: folds Vicerie: folds wcome2cowtow: folds Assassinater: folds *** FLOP *** [] Pott: 3400 Myssion (7055 kvar i stacken): ? Jag har haft lite korttorka, men sett några floppar och CB:at hem någon pott, fått mothugg på nån. mman_status är ny vid bordet som är rättså tajtpassivt överlag, bortsett från Jgholla som har varit semilös och överaggro. 1. Preflopraisen. Bordet har blivit lite tajt den senaste stunden och en preflopraise på 2-2.5xbb har ofta tagit ner blindsen. Jag höjde för 2 händer sedan till 1250 och fick blindsen. Vad tycker du är en lagom preflopraise här. Varför? 2. Vår räjs-HD. Vilka händer höjer du med UTG här. Varför? 3. Floppen. Hur tycker du att man extraherar mest värde ur den här handen? Vill vi ha syn eller fold? Motivera ditt svar. 4. Andra händer. Hur hade du spelat A) AA, B) AQo respektive C) JJ på den här floppen? Varför? Citera
jezaja Postad 13 December , 2006 Rapport Postad 13 December , 2006 1. 1400-1500 lagom annars är det för billigt att syna i blindsen 2. Par ner till 88 kanske beroende på hur tight, AQ. 3. Tveksamt om du vill ha syn, oftast blockar han ju outs om han synar/trycker. Betta ut mellan 1/2 o 2/3 så det inte ser ut som du försöker commita dig. Ser många som bettar pott här för att dom inte vill lägga sig men då kan ju inte motståndaren göra ett move tom mot dig. Check-raisa kanske finns men gillar inte att checka potter som jag slagit upp med bara en synare i allmänhet. 4. Samma sätt, kanske checkat lite mer med JJ men gör mkt drag så jag pangar nog med den också. Citera
Sansrom Postad 13 December , 2006 Rapport Postad 13 December , 2006 Ok, mina små funderingar. 1. Din preflopraise tycker jag är för liten, hade nog höjt till runt 1800. Men om bordet är som du skriver är det väl ingen fara. Gillar bara inte att BB får kalasodds (och talar först, vilket är jobbigt om du missar floppen) + att du inducerar syn från folk i position. Du lämnar dig med en dubbel pottbet i stacken om du får syn. Höjer du mer har du bara en dryg pottbet kvar om du får syn och det är i stort sett en nobrainerpush oavsett flop. Vet inte om det är bättre, men det är ju enklare. 2. Är bordet jättetajt kan man väl höja med en hel del händer, men jag tror jag håller mig rätt tajt ändå p.g.a. positionen. AJs+, AQo+, 88+ kanske. Stackdjupet är ju lite problematiskt, för djupt för att pusha och för grunt för att höja och lägga mot omslag. 3. Det ligger 3400 i potten och du har ungefär det dubbla kvar. Jag tror jag pushar rakt av. Som jag ser det vill du INTE ha syn här (annat än av KQ), eftersom det är oddsmässigt korrekt av fi att syna med en parträff, även om du är liten favorit i de flesta fall. 4. A) Push. B) AQo. Jobbigt mtp din dubbla pottbet i stacken. Check tror jag. C) Halvpott eller något sånt. Citera
Myssion Postad 13 December , 2006 Författare Rapport Postad 13 December , 2006 Tack för bra svar! Mina tankar om 1.: Rent isolerat tycker jag att det är ok att minihöja här. Stackstorlekarna gör att stack preservation ofta går före pottodds för de flesta fi, och de implicita oddsen är rättså sunkiga (BB har ju också en semikort stack och får ju en svårspelad flopp med de flesta händer mtp att överpar eller bättre kicker är en vääääldigt stor del av min HD om han skulle träffa, så både beta ut och checkraisa känns lite kallt, oavsett om han träffar eller vill bluffa). Främsta anledningen till att höja lite mer tycker jag är, som Sansrom säger, att det skapar en annan situation postflop. Men som sagt, är det bra eller dåligt? En intressant tanke med just det här stackdjupet tycker jag är limp-reraise (eller limp-push rättare sagt), med tanke på aggrot i mittenposition. Fast överlag är kanske bordet för tajt för att man ska få en höjning tillräckligt ofta, och det hade också varit bättre att ha liiiiite mer marker i stacken för att få lite mer FE när man pushar. Push rakt av lär ju vara EV+, men troligen inte EVmax. Citera
Sansrom Postad 13 December , 2006 Rapport Postad 13 December , 2006 Push rakt av lär ju vara EV+, men troligen inte EVmax. Hmm, varför inte? Maximalt FE = maximalt EV, eller? EDIT: Eller menar du preflop? Citera
Jennez Postad 13 December , 2006 Rapport Postad 13 December , 2006 Jag har inte så mycket att tillföra men eftersom du bad mig så…. (utanför forumet alla bessermuppar som nu kommer att kommentera). 1. Preflopraisen. Bordet har blivit lite tajt den senaste stunden och en preflopraise på 2-2.5xbb har ofta tagit ner blindsen. Jag höjde för 2 händer sedan till 1250 och fick blindsen. Vad tycker du är en lagom preflopraise här. Varför? Bra preflopraise, du har 14-15 bb kvar i stacken och man vill inte commita så tidigt med AK (ja, trots att den är svitad). Alternativet (om du hade haft ca 10 bb) är ju att ställa, men det är allom bekant. 2. Vår räjs-HD. Vilka händer höjer du med UTG här. Varför? Säger ungefär samma som jezaja på ren ABC. Sen är det ju mycket readberoende. UTG är farligt-farligt, och måste jag så limpar jag nog gärna med bra händer som kräver träff med så kort stack och vid detta skedet i en MTT (om jag inte har en tight read på bordet dvs). 3. Floppen. Hur tycker du att man extraherar mest värde ur den här handen? Vill vi ha syn eller fold? Motivera ditt svar. Jag hade insta-ställt. Får vi syn har vi en hygglig chans och fi kan dessutom enkelt lägga här. Detta är dock också readberoende. Nu är fi ny vid bordet och vi har lite svårt att veta HD på honom. Får vi syn lär vi ligga marginellt under och vi kanske till och med har odds mot en halvtaskig knekt (men orkar inte räkna på det nu). För att vara lite mer konkret: Jag vill ha en fold men det är ingen katastrof om han synar. Det är helt klart värt att ta en slantsingling (om vi nu har det) här om vi närmar oss toppskiktet. 4. Andra händer. Hur hade du spelat A) AA, B) AQo respektive C) JJ på den här floppen? Varför? a) A-A Ställt eller betat minst pot. We do not like draghänder och vår stack är forhoppningsvis tillräckligt stor för att skrämma iväg fi. b) A-Qo Den här var klurig. Check mot tight fi, ställ mot fi man har en ok read på säger jag spontant. c) J-J Jag hade nog vågat checka den här. Om vi klarar oss undan läskiga kort på turn så blir det halvpot för värde och hopp om reraise från fi. Rivern blir svårare. Beta ut för värde eller checka? Readberoende det också men hade varit kul att se vad andra säger. Jag är extremt bakfull så om någon sågar mig så skyller jag på det. Citera
Myssion Postad 13 December , 2006 Författare Rapport Postad 13 December , 2006 Push rakt av lär ju vara EV+, men troligen inte EVmax. Hmm, varför inte? Maximalt FE = maximalt EV, eller? EDIT: Eller menar du preflop? Preflop. Citera
Sansrom Postad 13 December , 2006 Rapport Postad 13 December , 2006 Bra preflopraise, du har 14-15 bb kvar i stacken och man vill inte commita så tidigt med AK (ja, trots att den är svitad). Menar du att du lägger mot omslag? Citera
Jennez Postad 13 December , 2006 Rapport Postad 13 December , 2006 Bra preflopraise, du har 14-15 bb kvar i stacken och man vill inte commita så tidigt med AK (ja, trots att den är svitad). Menar du att du lägger mot omslag? Nej, men jag vill inte sitta commitad på en sur bräda (vilket nu inte blev fallet men det vet jag ju inte preflop). Citera
Myssion Postad 13 December , 2006 Författare Rapport Postad 13 December , 2006 - Vi är 55-45 mot TPTK. - Anledningen till att jag inkluderade fråga 4: Känns som att det är skillnad på hur vi spelar just den här handen optimalt, jämfört med våra andra träffar, men vi bör kanske fundera på att spela alla händer någorlunda identiskt här. Så vilken linje är bäst given vår totala HD? Eller kan det vara bättre att spela händerna olika? Metagame liksom. Eller övervärderar vi isåfall värdet av metagame/image här iom att det är tidigt stadium av en nät-turre? Citera
Sansrom Postad 13 December , 2006 Rapport Postad 13 December , 2006 - Anledningen till att jag inkluderade fråga 4: Känns som att det är skillnad på hur vi spelar just den här handen optimalt, jämfört med våra andra träffar, men vi bör kanske fundera på att spela alla händer någorlunda identiskt här. Så vilken linje är bäst given vår totala HD? Eller kan det vara bättre att spela händerna olika? Metagame liksom. Eller övervärderar vi isåfall värdet av metagame/image här iom att det är tidigt stadium av en nät-turre? Min teori är det inte spelar så stor roll om vi läcker lite info genom floppbetet, åtminstone inte jämfört med den EV-vinst vi kan göra genom att anpassa beten efter träff. Vi möter motspelare som i snitt är perceptiva som döva fladdermöss och kommer förmodligen snart byta bord. Citera
Hakflem Postad 13 December , 2006 Rapport Postad 13 December , 2006 Jag hade nog höjt lite mer preflop då vi sitter UTG och ogärna vill ha syn från större stackar, då man ju som bekant alltid missar floppen med AK när man sitter ur position. Floppen är ju dock helt underbart perfekt för dig . Din push på flop skriker ju däremot drag långa vägar, vilket gör att det blir en relativt enkel syn för FI om han träffat hyfsat, eller en enkelt fold om han tokmissat. Jag hade nog föredragit att checkraisa här . Checkar du så betar han ut med all sannorlikhet och lägger sedan alla låga PP, samt bör lägga händer som tex JQ, A10, K10 dvs händer du helst INTE vill få syn av. Synar han med nån av dessa är det ju fortfarande rätt bra, då du har en finfin chans att dubbla upp vilket du behöver i nuläget. Men ännu bättre är ju att få in en extra bet och sedan fold från honom. Problemet med att checka är ju om FI checkar bakom också, men jag har svårt att se nån hand som FI kan syna pre med, som han sedan skulle checka bakom med, speciellt när han sitter med en sådan stack. Citera
Jennez Postad 13 December , 2006 Rapport Postad 13 December , 2006 Nej problemet med att checkraisa all in ar ju att fi eventuellt committar sig med tptk eller nat ditat. Ingen katastrof men kan du slippa syn ar det ju marginellt battre. Citera
Hakflem Postad 13 December , 2006 Rapport Postad 13 December , 2006 Nej problemet med att checkraisa all in ar ju att fi eventuellt committar sig med tptk eller nat ditat. Ingen katastrof men kan du slippa syn ar det ju marginellt battre. Chansen är ju minimal att Fi foldar TPTK i alla fall med tanke på stackdjupen, då push ju som sagt skriker drag. Det jag vill med checkraisen är att Fi ska folda JQ, KJ samt mellanpar och få in en extra bet från alla givna PP-bluffar som Fi kommer att klämma in om vi checkar. EDIT: Efter att ha kikat på stackdjupet ytterligare en gång tror jag inte att Fi kommer att folda något TP överhuvud taget, och knappast en hand som KQ heller. Dvs resultatet blir det samma oavsett ställ eller checkraise ställ. Skillnanden blir ju när Fi har typ 77-99, eller ett vekt mellanpar då vi kan få in ett extra bet genom att checkraisa. EDIT 2: 77 lär ju Fi syna med... Citera
cOP Postad 13 December , 2006 Rapport Postad 13 December , 2006 EDIT: Efter att ha kikat på stackdjupet ytterligare en gång tror jag inte att Fi kommer att folda något TP överhuvud taget, och knappast en hand som KQ heller. Dvs resultatet blir det samma oavsett ställ eller checkraise ställ. Skillnanden blir ju när Fi har typ 77-99, eller ett vekt mellanpar då vi kan få in ett extra bet genom att checkraisa. Frågan är om det inte just av denna anledning är bättre att checka floppen. Fi kommer inte att släppa någon knekt eller något hyggligt drag. Vissa kanske kan släppa en 9a mot en push medan vissa kommer kunna syna med typ AT. Oavsett tror jag att han kommer beta sig comitted med alla händer som han också synat en all in med. Men givetvis kommer han bluffbeta med andra händer varvid vi får in en extra bet. Checkar han bakom kan vi antagligen ta potten på turn väldigt ofta oavsett kort. Jag kanske tänker bakvänt men då får nån slå mig Citera
Hakflem Postad 13 December , 2006 Rapport Postad 13 December , 2006 EDIT: Efter att ha kikat på stackdjupet ytterligare en gång tror jag inte att Fi kommer att folda något TP överhuvud taget, och knappast en hand som KQ heller. Dvs resultatet blir det samma oavsett ställ eller checkraise ställ. Skillnanden blir ju när Fi har typ 77-99, eller ett vekt mellanpar då vi kan få in ett extra bet genom att checkraisa. Frågan är om det inte just av denna anledning är bättre att checka floppen. Fi kommer inte att släppa någon knekt eller något hyggligt drag. Vissa kanske kan släppa en 9a mot en push medan vissa kommer kunna syna med typ AT. Oavsett tror jag att han kommer beta sig comitted med alla händer som han också synat en all in med. Men givetvis kommer han bluffbeta med andra händer varvid vi får in en extra bet. Checkar han bakom kan vi antagligen ta potten på turn väldigt ofta oavsett kort. Jag kanske tänker bakvänt men då får nån slå mig Jepp, precis som jag menar fast jag har en förmåga att krångla till allt när jag försöker uttrycka mig i skrift. Citera
Sansrom Postad 13 December , 2006 Rapport Postad 13 December , 2006 Problemet med att checka är dubbelt imo. Om fi betar är det väldigt osannolikt att han lägger mot c/r mtp stackdjup. Därför tror jag vi oftare behöver ta en coinflip istället för gratis döda marker om vi checkar. Om fi checkar efter och turn blankar är vår hand genast mycket mindre värd. Citera
ulaf Postad 13 December , 2006 Rapport Postad 13 December , 2006 Holdem No Limit - Level V (300/600) - 2006/12/10 - 17:45:16 (ET)Table 36698061 451 9-max Seat #1 is the button Seat 1: Vicerie (20034 in chips) Seat 2: wcome2cowtow (12920 in chips) Seat 3: Assassinater (8820 in chips) Seat 4: Myssion (8305 in chips) Seat 5: CapnJackpot (18600 in chips) Seat 6: mman_status (33730 in chips) Seat 7: gooddawg (7960 in chips) Seat 8: raken34 (9430 in chips) Seat 9: jgholla (7571 in chips) wcome2cowtow: posts small blind 300 Assassinater: posts big blind 600 *** HOLE CARDS *** Dealt to Myssion [] Myssion: raises 650 to 1250 CapnJackpot: folds mman_status: calls 1250 gooddawg: folds raken34: folds jgholla: folds Vicerie: folds wcome2cowtow: folds Assassinater: folds *** FLOP *** [] Pott: 3400 Myssion (7055 kvar i stacken): ? Jag har haft lite korttorka, men sett några floppar och CB:at hem någon pott, fått mothugg på nån. mman_status är ny vid bordet som är rättså tajtpassivt överlag, bortsett från Jgholla som har varit semilös och överaggro. 1. Preflopraisen. Bordet har blivit lite tajt den senaste stunden och en preflopraise på 2-2.5xbb har ofta tagit ner blindsen. Jag höjde för 2 händer sedan till 1250 och fick blindsen. Vad tycker du är en lagom preflopraise här. Varför? 2. Vår räjs-HD. Vilka händer höjer du med UTG här. Varför? 3. Floppen. Hur tycker du att man extraherar mest värde ur den här handen? Vill vi ha syn eller fold? Motivera ditt svar. 4. Andra händer. Hur hade du spelat A) AA, B) AQo respektive C) JJ på den här floppen? Varför? Nu ska jag försöka när du lagt upp det så fint. Here comes tomten! 1. Eftersom vi är ganska kortstackade skulle jag vilja ha in mer pengar i potten tror jag. Med denna hand vill jag ha in degen, men jag kanske är lite ivrig. Med en större stack brukar iaf min standardraise vara 3bb. 2. TT+ AQ+? För värde. 3. Är tråkigt att checka och få check tillbaka. Är tråkigt att beta halvpott och få syn och missa turn. Han HAR en stor stack, då skulle han kunna mobba lite om du betar "fegt", men det där är ju så krångligt om båda är bra. Utan att veta vad som är rätt hade jag nog betat kanske 2,8-3k och ställt på alla turn. 4. Kör nog samma floppbet med AA, något mindre med AQ och JJ tror jag. edit: För att kunna komma bort från AQ (fel?) och att gambla lite med topset. AA vill ta betalt från par i knektar och drag. Citera
Myssion Postad 13 December , 2006 Författare Rapport Postad 13 December , 2006 Först och främst: Vill vi ha action eller inte? Om vi tar potten uncontested så ökar vi till 10455 marker. Om vi dubblar upp så får vi 17510 marker. Vi vill alltså ha >60% equity i handen för att vi hellre ska vilja få syn än vik av fi. Av alla händer fi kan sitta på så är det bara AK (som vi obviously frirullar mot) och 22-55 som ger oss det. 77/TT/JJ/AA/JT ligger vi efter mot. Händer som AT/AJ/KJ/QJ/KT etc leder vi inte tillräckligt mycket över eftersom varje hand på ett eller annat sätt blockar antingen ett av våra överkort eller en av damerna som ger stege. Om fi är lös kan han också ha J8/J9 eller något annat par med skräpkicker, eller så kan han sitta på 88/99 som han inte vill släppa, men i inget av de fallen kommer vi över 60% (vi kommer upp i nästan 61.2% i vissa av händerna, men det är ju så marginellt att man hellre tar alternativet med mycket lägre varians, dvs vik från fi*). Så: Trots vårt "monsterdrag" vill vi inte ha action från fi här. *Sidofråga: Om 60% equity är break-even, hur mycket equity vill du ha för att vilja hellre få action än vik från fi? Som bekant ger man ju gärna upp en gnutta EV i turrar så länge man kan hålla nere variansen, men hur mycket kan man korrekt ge upp? Och för att återgå till preflop, ingen har kommenterat limpreraise-alternativet. Citera
ulaf Postad 13 December , 2006 Rapport Postad 13 December , 2006 edit Tycker att limpraise är ett ganska värdelöst move som man dock i all desperation tar till ibland. Du kommer väl knappast få höjning av många händer som inte synar eller till och med höjer dig om du raisar först in, med tanke på att limp utg är såpass skrämmande (är det det fortf). Möjligt att du får in en raise från händer som AQ och TT som annars skulle synat dig, men de släpper väl oftast mot en limp-allin om de inte är commitade? iof är det det du vill av TT. Citera
crazybutcool Postad 13 December , 2006 Rapport Postad 13 December , 2006 gjorde ett ogenomtänkt svar. andra hade redan gett bra svar. Citera
Hakflem Postad 13 December , 2006 Rapport Postad 13 December , 2006 Först och främst: Vill vi ha action eller inte? Om vi tar potten uncontested så ökar vi till 10455 marker. Om vi dubblar upp så får vi 17510 marker. Vi vill alltså ha >60% equity i handen för att vi hellre ska vilja få syn än vik av fi. Av alla händer fi kan sitta på så är det bara AK (som vi obviously frirullar mot) och 22-55 som ger oss det. 77/TT/JJ/AA/JT ligger vi efter mot. Händer som AT/AJ/KJ/QJ/KT etc leder vi inte tillräckligt mycket över eftersom varje hand på ett eller annat sätt blockar antingen ett av våra överkort eller en av damerna som ger stege. Om fi är lös kan han också ha J8/J9 eller något annat par med skräpkicker, eller så kan han sitta på 88/99 som han inte vill släppa, men i inget av de fallen kommer vi över 60% (vi kommer upp i nästan 61.2% i vissa av händerna, men det är ju så marginellt att man hellre tar alternativet med mycket lägre varians, dvs vik från fi*). Så: Trots vårt "monsterdrag" vill vi inte ha action från fi här. Myssion, grejen är ju att du kommer att få action av nästan alla händer du nämner oavsett hur du spelar. Om jag var i fi:s sits skulle jag aldrig vika TP mot din push på flop. Citera
Morbo Postad 14 December , 2006 Rapport Postad 14 December , 2006 1. Preflopraisen. Bordet har blivit lite tajt den senaste stunden och en preflopraise på 2-2.5xbb har ofta tagit ner blindsen. Jag höjde för 2 händer sedan till 1250 och fick blindsen. Vad tycker du är en lagom preflopraise här. Varför? Jag gillar små preflophöjningar och ser egentligen inget fel med att raisa till 1250, men jag hade nog sagt 1400. Inte för att det är knasigt att ge blindsen odds (jag spelar gärna en liten pott i position mot en skräphand här) men för att det blir kaos om det råkar bli en familjepot. Vilken nivå är turneringen på? Ju högre, desto mindre risk för familjepot. 2. Vår räjs-HD. Vilka händer höjer du med UTG här. Varför? AQ+, 99, tror jag. Vet inte om jag orkar folda 88 men det känns så. AJ är det ju bara att glömma, handen är en bluff. Du får bara action av sämre och är inte ens coinflip mot JJ. 3. Floppen. Hur tycker du att man extraherar mest värde ur den här handen? Vill vi ha syn eller fold? Motivera ditt svar. Först och främst, såg att några ville checka, men det gör jag aldrig här. Främst för att fi nästan aldrig har något här (skulle väl vara 77 eller TT), och för att det blir sån extrem pannkaka om fi checkar bakom (vilket kan förmodligen kommer göra, och då kan han få för sig att sitt par står på turn, osv...). Vi vill ju ha potten nu! I såna här lägen letar jag alltid efter den summa som delvis inte är för liten jämfört med potten, men som samtidigt lämnar kvar åtminstone en bit FE för en eventuell all-in på turn. Eftersom fi förmodligen har missat floppen (jag sätter honom på AQ och par TT och under) så är ett bet som kan locka honom att floata inte heller dumt. Jag skulle säga 2200, det lämnar oss med 4850 på turn i en pott på 7800, och det är ju högst pushvänligt, samtidigt som han kan få för sig att dumma sig med missade händer. All-in blixt på turn om vi blir synade. Om vill ha ha syn eller fold, tja, jag ska inte räkna equity eftersom man inte hinner räkna när man väl spelar handen. Får känslan av att dom händerna som det blir instopp på floppen mot, så ligger du inte tillräckligt före. Jag skulle ha som mål att plocka ner det på floppen. 4. Andra händer. Hur hade du spelat A) AA, B) AQo respektive C) JJ på den här floppen? Varför? Jag skulle spela alla precis likadant på floppen. AA och JJ för att jag vill ha value, och en ren cb med AQ. 2200 passar alla kategorier här. Citera
Myssion Postad 14 December , 2006 Författare Rapport Postad 14 December , 2006 Tack för ett intressant svar, Morbo! Det är $1M Guarantee på Stars (såg nu att inköpet hade trillat bort ur HH:n), så det är en del satellitmuppar med, men de vid mitt bord verkar vara relativt tajta. Citera
Recommended Posts