Gå till innehåll

Pottodds....


nolsum

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är nybörjare (märks kanske inte minst på att jag förlorar pengar...) och läser Glimnes bok och försöker begripa pottodds. Men jag har ett problem: Om man satsar pre-flopp, och så lägger sig alla utom en, så fortsätter man att beta efter floppen och hela vägen - då har ju både betat lika mycket, och betar man rejält som kommer potten nästan enbart att bestå av det som jag och min motspelare betat. Men.... då måste ju pottoddsen bli 2 mot 1, dvs jag står ju för hälften av potten.

 

Hur ska man tänka här? Är pottodds allt UTOM sista beten, kanske (om jag läser Glimne s 106....).

 

Magnus L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det jag tänker på är effektiva pottodds. Jag är helt med på det i stunden, det ligger t ex 300 kr i potten och nån har betat 25 kr, jag måste syna med 25 kr för att få vara med, då är pottoddset 25/300, dvs 12 mot 1. Men ska man räkna effektiva odds så ska man räkna på vad jag kommer att behöva betala för att komma hela vägen, och vad potten då minst kommer att vara, ungefär. Vilket måste bli en uppskattning (väl?).

 

Och om man då bara är två kvar.... så närmar ju sig oddsen 2 mot 1 ju mer man betar....?

 

Har jag missat nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det jag tänker på är effektiva pottodds. Jag är helt med på det i stunden, det ligger t ex 300 kr i potten och nån har betat 25 kr, jag måste syna med 25 kr för att få vara med, då är pottoddset 25/300, dvs 12 mot 1. Men ska man räkna effektiva odds så ska man räkna på vad jag kommer att behöva betala för att komma hela vägen, och vad potten då minst kommer att vara, ungefär. Vilket måste bli en uppskattning (väl?).

 

Och om man då bara är två kvar.... så närmar ju sig oddsen 2 mot 1 ju mer man betar.?

 

Har jag missat nåt?

 

 

Kanske inte förstår riktigt vad du menar, är det implicita du pratar om? men de gånger du räknar odds hela vägen är ju när ni ställer in på flopp.

 

Om du nu räknar enbart pottodds.

FI bettar floppen och du har vettiga odds och synar med drag, så får du ändå ta nya beslut på turn beroende på vilket kort som kom och vad FI gör på nästa gata.

 

Om du vill fråga om odds så bör du tex.skriva vad floppen är och vad du har för drag om du ska få ett vettigt svar.

Bara för att ni är två kvar så är det inte samma sak som att oddset är

2 mot 1 ju mer man bettar.

 

Kom på en sak, du vet vad outs är eller?

[/b]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack, det blir lite klarare (och jag fattar att jag ska läsa på om implicita odds). Jag är normalt väldigt bra på matte och så, men det här är inte så fullt tydligt i Glimnes bok, tycker jag.

 

Outs vet jag inte vad det är. Kanske kunde vara bra att veta... var lär jag om det?

 

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack, det blir lite klarare (och jag fattar att jag ska läsa på om implicita odds). Jag är normalt väldigt bra på matte och så, men det här är inte så fullt tydligt i Glimnes bok, tycker jag.

 

Outs vet jag inte vad det är. Kanske kunde vara bra att veta... var lär jag om det?

 

Magnus

 

1 out == ett kort som är bra för dig när det faller på flop,turn eller river.

 

Dvs om du stter på AA har du två out för att få trissen.

 

Det finns trådar som handlar om att räkna ut pottodds som du bör läsa i denna forumdelen de tar upp antalet outs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! nu förstår jag. Skit i de implicita så länge och sök efter outs istället.

 

Varje kort som förbättrar din hand = 1outs, om du har två i samma färg på hand och två på bordet så har du färgdrag=9outs, stegdrag =8 outs.mm.

 

Går säkert att söka här på forumet så lär du dig snart.

Kan du inte outs så har du ingen som helst glädje dina sk. pottodds.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...