Gå till innehåll

Hur hälsa på halvokänd tjej?


OV1

Recommended Posts

Scenario:

 

Du gör entré på en fest du är bjuden på. Din ålder är cirka 22 och övriga festdeltagare är i liknande ålder. Det första man brukar göra är att hälsa på personerna som finns närvarande.

 

Manliga polare hälsar du på genom att skaka hand och fråga hur läget är.

Manliga nykomlingar hälsar du på genom handskakning och namnpresenation.

Kvinnliga bekanta bemöts med en kram.

Kvinnliga nykomlingar får samma hälsning som en manlig nykomling.

 

Efter du hälsat på samtliga i soffgruppen så är det dags att hälsa på Lisa som sitter precis bredvid i fåtöljen. Hon har sett att du gjort entré och hälsat på peronerna i soffgruppen och hon vet att hon står på tur.

Du har gått i samma skola som Lisa under gymnasietiden.

Ni kan eventuellt ha haft Engelska tillsammans och i sånt fall kanske utbytt några ord med henne i utbildningssyfte.

Ni kan ha varit på samma fest någon gång förut men ej pratat med varandra.

Du har gemensamma bekanta/kompisar med Lisa.

Du är helt säker på att hon vet vem du är.

 

Nu till frågan: Vilken typ av hälsning ska jag approacha med Lisa?

 

Kram är uteslutet. Vi känner inte varandra så bra.

Handskakning utan namnpresentation känns fel, det gör man med män.

Handskakning med namnpresentation känns bara pinsamt och lamt, ni vet ju varandras namn.

 

Vad är det då som återstår? Jag har själv inget bra förslag alls. Vore bra om man fick lite tips så det inte känns så obekvämt när sådana här situationer uppstår.

 

(Jag vill inte ha förslaget handskakning+namn för att sedan i samma veva säga: "Ja, dig känner jag igen, vi gick på samma gymnasium va?")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Haha, din fråga får mig att tänka på en riktig blunder jag gjorde med en tjej tidigare i höstas.

 

Började plugga på högskola i höstas och denna tjejen var med i min nollegrupp. Hon hade uppenbart blivit intressead av av mig under nollning men jag hade inte brytt mig då jag har flickvänn och inte fann henne speciellt attraktiv ändå.

Rätt som det var är det dags för nollegausqe, alltså avslutning på nollningen, man blir etta osv. Alla är uppklädda, män i kostym och kvinnor i klänningar i varje hörn, ja även på öppna ytor faktiskt!

 

Nåja, vi har precis blivit insläppta till salen där fördrinken innan middagen ska ta plats och man hälsar på alla sina homies med handslag och en liten kram till tjejerna. Står och håller på och hejar på några killar från min nollegrupp och är i full färd med ett handslag hit och ett handslag dit när den ovan nämnda tjejen kommer fram och säger.

"Men jag då, ska du inte hälsa på mig?" med lite ironi i rösten (hade inte sett henne tidigare under kvällen). Varpå jag svarar lite snyggt: "Klart jag ska!" och sticker fram näven utan ett tveka en sekund!

 

Jag inser genast min tabbe och det märks på henne att det inte var vad hon förväntade sig. Innan jag hinner göra någon snygg save av situationen stammar hon fram. "...men.. f.. får jag ingen kram?" samtidigt som hon ser uppriktigt ledsen ut. Givetvis får hon sin kram och jag försöker rädda mitt skin med att säga att mitt försök till handskak givetvis var på skämt, men det var ganska uppenbart för alla runtomkring vilken miss jag hade gjort.

 

Men vad gör det, jag får ju skratta lite åt så här i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manliga polare hälsar du på genom att skaka hand och fråga hur läget är.

 

Kvinnliga bekanta bemöts med en kram.

 

Varför kan man inte ge de manliga polarna en kram? Finns ju alltid den manliga kramen då man skakar hand och kramas. Då är ju handen i mellan och man kan inte bli sedd som gay om man nu är rädd för det :?

 

De halv okända tjejen brukar jag själv känna av läget. Ställer hon sig upp så går man lagom nära för att se om det är läge för en kram. Annars får det bli en hand ska och "hur är läget med dig" och/eller "det var inte igår". De flesta tjejer brukar faktiskt inte ha något emot en kram. Snarare tvärt om.

 

Just my $0.02

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här pussar alla varandra på kinderna. Jag tror att det finns regler för hur det ska gå till men jag känner tyvärr inte till dom så väl.

Men i alla fall är det ganska svårt att få till inte bara en utan 2 stycken perfekta kindpussar. Inte i luften, det blir för opersonligt. Inte för nära munnen, då tror folk att man stöter på dom. Och så måste man ju ta hänsyn till att den andra personen också rör på sig när man riktar pussen. Annars kan det hamna fel men det gör den i alla fall hela tiden.

Det är jättesvårt det här. Kramar och handslag är lättare.

Men en del pussar varandra på munnen med, vet ej vilka regler som gäller för det. Och får man örfila folk som man inte känner som försöker pussa en på munnen?

Och sen kommer man hem till sverige och då tycker folk att man är knäpp när man går runt och pussar på dom. Men jag bits inte i alla fall.

Eller man kanske skulle börja med det i stället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att själv ger jag kompisarna en kram, varesej det är kille eller tjej, samt alla okända dudes handskakning och pressentation.

 

Det drygaste är ju iallafall när man spanar in en chick och känner igen henner, funderar på att gå och snacka, men inte är 100 på att hon vet vem jag är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att själv ger jag kompisarna en kram, varesej det är kille eller tjej, samt alla okända dudes handskakning och pressentation.

 

Det drygaste är ju iallafall när man spanar in en chick och känner igen henner, funderar på att gå och snacka, men inte är 100 på att hon vet vem jag är.

 

"Hej, jag känner igen dig någonstans ifrån"

"Nej den hade man ju aldrig hört förut"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter du hälsat på samtliga i soffgruppen så är det dags att hälsa på Lisa som sitter precis bredvid i fåtöljen. Hon har sett att du gjort entré och hälsat på peronerna i soffgruppen och hon vet att hon står på tur.

 

Intressant fråga som jag tycker har ett självklart svar när ni känner till varandra och varandras namn.

 

Sitter Lisa ner när du hälsar på henne ska du utan några som helst omständigheter enbart skaka hand. Någon annan hälsning blir onaturlig och påtvingande. Vad du säger tycker jag egentligen spelar mindre roll. Du kan lika gärna komma rakt in i konversationen med henne om du hälsat färdigt på de andra typ. Hej hur är det? och sen... Vad kul att se dig, vem känner du här, bla bla bla... Jag skulle föredra att du öppnar med några sådana fraser innan ni börjar diskutera frågor som vad hon jobbar med, pluggar etc.

 

Ställer hon sig upp (som hon givetvis bör göra om hon är väluppfostrad) så tycker jag kindpusshälsningen är helt rätt (det ska väl typ nästan vidröra hennes kinder), först på hennes högra kind sedan hennes vänstra samtidigt som du tar henne i hand, det är både trevligt och artigt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så tycker jag kindpusshälsningen är helt rätt

 

Vet inte vilka kretsar du rör dig i, men den ser jag aldrig i min omgivning och endast på TV när det är ett nyhetsinlslag från ett toppmöte mellan två arabnationer.

 

Fast jag kanske umgås för mycket med lodisar och bagladys... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är lite konstigt att kram är uteslutet. Med de flesta tjejer tycker jag det brukar bli kram om man har setts minst en gång förut. Men det är klart, om hon sitter ner blir det lite konstigt.

 

Håller för övrigt med myssion om matteprofs förslag.

 

Sen måste vi ju veta hur det gick. Är detta månne ett förtäckt bad beat-whine? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, känner att jag måste förtydliga lite här.

 

Just detta scenario har aldrig inträffat för mig, dock många liknande. Det jag vill få fram är om folk har några vettiga tips i liknande fall. Kindpussarna finns t.ex inte med i min kartbok.

 

En likande fråga: Du träffar din kompis flickvän för första gången när du råkar träffa dom på stan. Given handskakning. Ni tre småpratar i kanske 5min.

En vecka senare går du på bio med dom. Fortfarande handskakning? När kommer kramen in i bilden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, känner att jag måste förtydliga lite här.

 

Just detta scenario har aldrig inträffat för mig, dock många liknande. Det jag vill få fram är om folk har några vettiga tips i liknande fall. Kindpussarna finns t.ex inte med i min kartbok.

 

En likande fråga: Du träffar din kompis flickvän för första gången när du råkar träffa dom på stan. Given handskakning. Ni tre småpratar i kanske 5min.

En vecka senare går du på bio med dom. Fortfarande handskakning? När kommer kramen in i bilden?

 

ohh, riktig knipa, ohhh. Beror på villken divison tjejen spelar i? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En likande fråga: Du träffar din kompis flickvän för första gången när du råkar träffa dom på stan. Given handskakning. Ni tre småpratar i kanske 5min.

En vecka senare går du på bio med dom. Fortfarande handskakning? När kommer kramen in i bilden?

 

Given kram tycker jag. Annars försvårar man situationen avsevärt till nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Manlig kram", "hand emellan" blabla

 

Ärligt talat, har ni ett problem att krama män på samma sätt som ni kramar tjejer så är det bara er maskulinitet som ni har problem med, och ni bryr er alldeles för mycket om vad andra tycker och tänker om er. Då är nog "kramen" det minsta av era issues.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill också poängtera att jag absolut inte har några problem alls med att krama män. Men i min vänskapskrets förekommer det iaf handskakningar på personer man träffar relativt ofta. Däremot blir det ju kram om man inte träffat en polare på ett halvår för att någon av oss varit bortrest eller dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...