Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag hade en period för några månader sedan då jag spelade 3/6 NL 6 max på Party och det gick löjligt bra. Jag har nu roat mig med att räkna ut vad skatten skulle ha blivit (ungefär) enligt gällande regler, om Party inte hade varit en skattefri sajt.

Antal händer: 17416

Tid: ca 48 h (fyra bord samtidigt)

Resultat: +$20544.23

Rake: $4817.50 (100 dollar i timmen!)

Extra rake för Monster och bad beat-skit: $639.50

Summan av alla vunna potter: $505760.74

Skatt: $150473.11 (732% av vinsten, 22383 kr/h, drygt 1 miljon kr totalt)

Detta är summan av 0.3*(varje pott över 14 dollar).

Det ska ju egentligen vara potter över 100 kr, men jag plockade ut potter över 14 dollar istället. Jag tyckte att det var tillräckligt nära. 14 dollar motvarar en växelkurs på 7.14. Därför använde jag den kursen när jag räknade om dollar till kronor i det sista steget. Dollarn är lägre nu, men var högre då.

Postad
Egentligen borde vi samla ihop högvis med liknande statistik och skicka till beslutande politiker och ifrågasätta systemet.

Nej, det tycker jag verkligen inte! Det sista vi som onlinespelare vill se är en ändring på skattesituationen. Idag finns det flera stora siter och massor med mindre som är, så vitt vi vet, skattefria. Skulle poker som spel skiljas från lotteri finns risken att vi skulle bli skatteskyldiga på alla siter. Givetvis inte på samma sätt som det är enligt exemplet ovan, men dock en skatt på kanske 30%. Jag tycker det är illa nog med raken redan idag!

SVEPOF har ju bestämt sig att släppa denna frågan då skattepolitiken ang. pokerspel idag är väldigt gynnsam för de flesta av oss.