Gå till innehåll

NL - Semibluffa i sen position?


Stoneburg

Recommended Posts

Satt och läste lite i Theory of Poker häromdagen, och fastnade för en sak. Sklansky menar att semibluffandet bör användas mest i tidig position. Dels för fold equity så klart, och för att det är bättre att beta med ett drag du ändå skulle synat med. Däremot tycker han att om man är i sen position är det oftast bättre att ta ett free card. Men som vanligt är ju Sklanskys teorier mest fokuserade på fixed...

 

Jag spelar själv väldigt aggressivt och dessutom inte fixed. Jag bettar nästan alltid på mina drag, även om jag sitter sist och det checkas till mig. Nu är ju betandet mycket kraftfullare i NL och PL, och bluffar mer effektiva, men kan det vara vettigt att ta ett free card istället? Instinktivt tycker jag att det är bättre att spela som jag gör, om jag checkar riskerar jag att Fi betar in i mig när min hand inte förbättras på turn/river, då föredrar jag att vara den som sätter press på honom istället. Men, kan det vara vettigt att göra som Sklansky säger även i NL/PL?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av just denna anledning är en av få kommentarer jag brukar skriva ner på mina motståndare om dom check-raisar eller ej (och vad det är för hand dom checkraisar).

 

Om det är fi som är kända CR:are eller tricky players så tar jag mitt gratiskort. Dom ska inte få chansen att CR:a, jag vill inte beta bort mig själv från en pott jag kunde vunnit genom att ta ett frikort.

 

Om det är spelare som inte är CR:are så försöker jag sno potten.

 

Om det är spelare som är vana att syna bort hela stacken om jag fyller färgen så betar jag, men inte för att sno potten, utan för att bygga den så att jag kan få in hela stacken på turn/river om jag sätter färgen på turn.

 

 

Så, som alltid - det beror på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bettar alla drag om det blir checkat till mig i sen pos. Och då menar jag även par-drag, hålstegedrag och backdoor flush :-)

 

Aggressivt spel lönar sig i Big bet poker. Spelar du mot någon som börjar checkraisa dig så får du tänka om och börja betta hårt på bra händer i stället. Förvånansvärt många blir nervösa när de vet att de alltid riskerar hela stacken i potter mot dig. Har jag en stor stack och bettar på ett drag och blir checkraisad, ja då bankar jag bara in hela stacken och så blir det ett jobbigt beslut för den andra snubben.

 

Jag kan ta en lite halvtaskig syn också om någon annan ställer in mig i en pott tidigt i en session, bara för att inte förlora kommandot över bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adde: Hur avslöjar jag min draghand om jag betar den i sista position? Jag kan ju ha precis vad som helst

 

Ja, självklart kan du ha vad som helst.

Men med tanke på att fi antagligen har read på dig, och storleken på ditt bet jämfört med potten så borde man ju kunna se om du vill köpa bort potodds eller vad du nu gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adde: Hur avslöjar jag min draghand om jag betar den i sista position? Jag kan ju ha precis vad som helst

 

Ja, självklart kan du ha vad som helst.

Men med tanke på att fi antagligen har read på dig, och storleken på ditt bet jämfört med potten så borde man ju kunna se om du vill köpa bort potodds eller vad du nu gör.

 

Det där håller jag inte med om. I och med att jag bettar både när jag har en hand och när jag sitter med draget blir knappast lätt för honom att läsa mig. Dessutom bettar jag för det mesta 80-100% av potten oavsett.

 

Det som Gdaily säger om Checkraise är helt sant, det är i stort sett det jag tar hänsyn till. Blir jag CR:ad av en person så åker det med i notes, sen så tar jag det lite lugnare med att beta dragen mot honom (slutar inte helt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen att han betar pardraget men inte färgdraget mot en check-raisare är att om han blir checkraisad är det lätt att lägga pardraget, medan det är surt att behöva lägga ett bra drag som stege/färg när man kunde fått ett gratiskort och dragit ut.

 

Om en kille checkar till dig i avsikt att check-raisa, du tar ett gratiskort och träffar din färg/stege har han ju gjort ett *katastrofalt* misstag, och det vill man ju gärna att motståndarna gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...