Gå till innehåll

Startmoney i tours.


Tycker du att man börjar med för få marker i UPS tours?  

23 medlemmar har röstat

  1. 1. Tycker du att man börjar med för få marker i UPS tours?

    • Nej, ganska lagom som det är.
    • Ja, ge oss WSOP stacks. (10000 i startmoney)
    • Jag spelar lika bra oavsett storleken på min stack.


Recommended Posts

Jag tänkte höra efter om det vara någon annan än jag som anser att man börjar med på tok för lite marker i turneringarna på UPS. Brist på chips kan väl knappast vara anledningen? Att börja med 1500 i rebuytours och oftast 3000 i andra tours känns för mig ganska lite. Om man har tillräckligt med chips så bör det väl inte vara svårare eller mer tidskrävande att börja med fler chips än med färre?

 

Kommentera gärna om ni tycker att jag har helt fel. Alla synpunkter uppskattas.

 

Om någon moderator känner för att reposta denna poll i mer officiell framtoning så be my guest. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att börja med 1500 i rebuytours och oftast 3000 i andra tours känns för mig ganska lite. Om man har tillräckligt med chips så bör det väl inte vara svårare eller mer tidskrävande att börja med fler chips än med färre?

 

1500 i startmarker är helt klart för lite.

 

3000 är gränsfall vid freezeout då det är 60 x BB. Förklaringen som jag uppfattat det är för att korta ned turneringana då de kan ta ett tag. Tanken är då inte att minska markerna utan att "ta bort " den första blindsnivån och då är 120*BB ganska lagom.

 

4000 vid 300-rebuy tyckte jag var lagom.

 

5000 vid fixed var lagom.

 

10000 som startmarker på en 100-kronorsturnering känns lite som att se på filmen Alexander, dvs man vill bara dö.

 

Men visst:

åtminstone kan ju spelschemat förbättras med detaljer som startmarker, så man inte kommer dit och det visar sig vara en 500-kronors-lottnings-turnering-med-en-startmark-och-forced-rebuy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är ganska lagom. Visst, det är roligt med mycket marker, men problemet är att desto mer i marker alla har desto längre tar turneringen.

 

Nu är turneringen ca fem timmar vilket är rätt bra på en söndag.

 

Kanske dock annorlunda när vi spelar på en lördag.

Bira + fler marker = Mer Slask! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att börja med 1500 i rebuytours och oftast 3000 i andra tours känns för mig ganska lite. Om man har tillräckligt med chips så bör det väl inte vara svårare eller mer tidskrävande att börja med fler chips än med färre?

 

1500 i startmarker är helt klart för lite.

 

3000 är gränsfall vid freezeout då det är 60 x BB. Förklaringen som jag uppfattat det är för att korta ned turneringana då de kan ta ett tag. Tanken är då inte att minska markerna utan att "ta bort " den första blindsnivån och då är 120*BB ganska lagom.

 

4000 vid 300-rebuy tyckte jag var lagom.

 

5000 vid fixed var lagom.

 

10000 som startmarker på en 100-kronorsturnering känns lite som att se på filmen Alexander, dvs man vill bara dö.

 

Men visst:

åtminstone kan ju spelschemat förbättras med detaljer som startmarker, så man inte kommer dit och det visar sig vara en 500-kronors-lottnings-turnering-med-en-startmark-och-forced-rebuy.

 

Ok, du hann precis före...Men så blir det kanske om du sitter hemma på en söndag och ägnar tiden åt att skriva på forumet istället för att vara med och spela... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanken, skrev en 20sidors doktorsavhandling men råkade klåpa bort den i IE :P

 

Tar ut det gottaste:

 

Jag personligen är av åsikten att djupa stacks leder till att i många fall så kommer den bästa spelaren vinna turneringen. Detta pga att antalet marker man har utvidgar manövringsmöjligheterna med olika spel mot olika spelare, advertise:a spel, etc, etc..

 

Jag är nyinflyttad i uppsala från Göteborg och kommer troligen att lira med er i framtiden, det ända jag tyckte va synd va just de grunda stackarna, men nu verkar de som att de blir ändring. :D

I Göteborg va jag med i Borås pokersällskap med Mattias "the screaming swede" Andersson i spetsen. (så de va de han spenderade pengarna på...)

Där körde vi med 10'000 i startmarker och det fungerade utmärkt! Spelet hölls på en hög nivå med skicklighet som den viktigaste faktorn framför tur.(weeeii! :D) Man såg spelare klåpa bort chips till mer erfarna spelare och spelet tedde sig helt enkelt som det skulle... och allt inom en rimlig tid trots allt :)

 

(detta vet säkerligen de flesta, men det kan vara värt å nämna ändå: trots att stacksen är 3 gngr större än tidigare så innebär det inte att turneringen tar 3 gngr längre.)

 

Kort och gott så kan man säga att De officiella stackarna och blindsen kan nog inte skada vårat spel, och att det är värt att testa ett par gånger med utvärdering efteråt :)

 

Diskutera :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanken, skrev en 20sidors doktorsavhandling men råkade klåpa bort den i IE :P

 

Tack gode gud för det!

 

Jag håller med. va med och lirade med UPS för första gången nu i lördags och jag höll ju på att få panik med den lilla högen marker jag fick. Det känndes som om jag höll på att åka ut redan innan jag börja spela!

 

mer marker åt folket!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deltagarantalet verkar ju vara omvänt proportionellt mot avgiften för att deltaga, något som antagligen beror på det stora antalet studerande som är med i föreningen. 300 med rebuy är helt enkelt lite för mycket för att klassas som lördagsnöjje. Iaf så länge som det konkurrerar med 10 öl +ev rebuy.

 

Så förslagsvis kan man införa 10,000 i marker för de dyrare turneringarna (där det kommer vara färre deltagare). Under förutsättning att en turnering med färre deltagare faktiskt tar mindre tid.

 

På så vis får man även en känsla av att man får mer valuta för pengarna, så att säga =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så förslagsvis kan man införa 10,000 i marker för de dyrare turneringarna.

 

Visst, tanken är god, men eftersom att jag själv är student så känner man sig lite missunnad pg.a att spelet som hör djupa stacks till(som förövrigt är så poker blir som roligast enligt min mening) ...blir isf priviligerat till dem med mycket pengar... Och det är synd. :cry:

 

Något som skulle kunna vara intressant är lite argument mot djupa stacks. För jag ser inga alls utöver den en och en halvtimme extra som det kanske kan ta.

 

Tack gode gud för det!

Hay, du står ju på min sida här. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som skulle kunna vara intressant är lite argument mot djupa stacks. För jag ser inga alls utöver den en och en halvtimme extra som det kanske kan ta.

 

Då var det dags för mitt inlägg... skönt att se att det första alternativet leder när jag skriver detta inlägg. Att ha 1500 i en 100kr rebuy ledde till en prispott på 13 900kr och ett första pris på 4100 (inte tokigt på en 50 manna turnering på fem timmar). Ingen har kommenterat att om man tog de 1500 i startmarker + de 2500 man fick för en rebuy så hade man 4000 marker för 200kr. Att man på nätet har 1500 i startmarker med enda skillnaden att det finns två nivåer under 25/50 tycks ingen nämna heller.

 

Nu det är klart det blir mer skicklighet när det är djupare stacker, dock så måste man komma ihåg att vi (de som arrangerar) också har ett liv. Vi kan inte alltid sitta där hela kvällen på att folk ska spela till 23.00. Att då säga att enda argumentet att inte köra 10 000 bara handlar om att det tar längre tid och att det är ok är m a o inte ok. Visst jag kan tänka mig ha en WSOP struktur på en av våra 500kr turneringar på en lördagkväll, men kommer inte att ha det på en söndag när de flesta har saker att göra dagen efter.

 

Visst, tanken är god, men eftersom att jag själv är student så känner man sig lite missunnad pg.a att spelet som hör djupa stacks till(som förövrigt är så poker blir som roligast enligt min mening) ...blir isf priviligerat till dem med mycket pengar... Och det är synd.

 

Det är lite synd att du känner dig missunad, jag måste dock erkänna att jag anser 100kr turneringar är lite väl billiga, men då de är väldigt populära så kommer de nog vara kvar bra länge. Att då ha 3000, 4000 eller 5000 i startmarker är tillräcklig mycket (nästan 100ggr BB) så att det går att spela bra och komma långt utan att det för den skull behöver ta hela kvällen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ jag skulle kunna tänka mig och som säkerligen många andra skulle finna intressant är ju att man kombinerar lite mer startmoney med att man har en lite annorlunda struktur.

 

Läste om denna struktur i en Daniel Negreanu kolumn i cardplayer. Man spelar som vanligt tills dess att man bara är ett visst antal spelare kvar, och efter detta sprider man spelarna så att man spelar fler bord, men att man spelar shorthanded resten av touren.

 

Detta i kombination med lite fler marker (kanske 1000 till) eller kanske en addon skulle antagligen leda till en mycket intressant turnering. De djupare stacksen i kombination med färre spelare per bord bör nog falla de flesta i smaken, det var ju många som visade intresse för shorthanded turneringar vid någon tidigare poll.

 

Jag har inte tagit med tidsaspekten i detta resonemang men det överlåter jag till UPS talesmän.

 

Om även detta verkar för liberalt för 100 kr buy in tours på söndagar så varför inte en bästa av allt tour på någon av de uppkommande lördagstoursen.

 

Som vanligt är alla synpunkter uppskattade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt med ett officiellt ord i denna tråden, för det är ju trots allt där klubban hänger så att säga och de e bara å lyda ;).

Novella, jag kan hålla med om att jag såg det hela lite väl mycket ur mitt perspektiv i denhär frågan och vill understryka min förståelse över att det kanske inte är så skoj att som arrangör bli tvungen att stanna kvar varenda gång... tillskillnad från andra som bara kan dra hem då de e ute...

 

Att då ha 3000, 4000 eller 5000 i startmarker är tillräcklig mycket (nästan 100ggr BB) så att det går att spela bra och komma långt utan att det för den skull behöver ta hela kvällen...

Detta med 5000 marker även i de billigare turneringarna verkar en bra lösning med det bästa från bägge världarna så att säga. :) Vad sägs om detta?

 

(Oh, och en avslutande fråga till den som manas svara; Hur lång tid extra kan det tänkas ta, skillnaden mellan 3k och 10k marker? (blindsrundor på 20minuter)Mest nyfiken av andledning av egna homegames.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta med 5000 marker även i de billigare turneringarna verkar en bra lösning med det bästa från bägge världarna så att säga. :) Vad sägs om detta?

 

(Oh, och en avslutande fråga till den som manas svara; Hur lång tid extra kan det tänkas ta, skillnaden mellan 3k och 10k marker? (blindsrundor på 20minuter)Mest nyfiken av andledning av egna homegames.)

 

Jag är väldigt skeptisk till att ha 5000 i startmarker på en söndag för en NL texas... För din avslutande fråga så är det lite svårt att svara då det beror på hur folk spelar, men i regel så kan du räkna med att varje blindnivå tål att försörja Totala antalet marker i spel delat med big blind gånger 10.

 

Detta betyder att om det är säg 30 deltagare i en turnering. I första exemplet säger vi att de har 3000 i startmarker vilket ger 90 000 marker i spel. För att nå topp fem borde man alltså ha 90 000/5=18 000 vilket borde uppnås när blindsen är på 900/1800 (en nivå vi inte har men den närmaste efter är 1000/2000 som är nivå 11) vilket skulle ta 11*20min= 3h40min (utan paus).

 

Om vi i stället lät deltagarna få 10 000 i startmarker så skulle vi ha 300 000 marker i spel. För att nå topp fem 300 000/5=60 000 vilket ger blinds på 3000/6000 som är nivå 14, med andra ord en extra timmes spel. Vidare om man jämför så kommer inte turneringen där det är 3000 i startmarker äns till nivå 14 då det heads upp borde vara 45 000 vardera vilket ger blinds på 2000/4000 som är nivå 13. Medans headsupp kommer vi i turneringen med 10 000 starmarker till nivå 17...

 

 

Jag hoppas denna räkneövning tas med en nypa salt då det inte finns några bevis förutom min egen erfarenhet. Erfarenhetsmessigt kan jag också säga att det brukar vara mycket bättre spel på dyrare turneringar än på billiga vilket är en stor tidsfaktor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt skeptisk till att ha 5000 i startmarker på en söndag för en NL texas.....

Det var synd :(

 

 

Men jag kommer troligen titta förbi någon dag då ni har en billigare turnering och säga hej :D (kommer presentera mig som den jobbige hjäkeln som bara ville ha mer å mer ;) ) Så kanske vi ses!

 

Och tack för ditt ljus på min övriga fråga. verkar stämma bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara höra med e_novella och grabbarna hur det ligger till med startmoney i invitetouren för top20 rankade spelare i UPS. Jag hade även tänkt fråga hur mycket chips man kommer börja med i 500+50 touren senare i vår. Som vanligt förespråkar jag wsopstacks i dessa dyrare turneringar.

Tack på förhand / Smokey

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara höra med e_novella och grabbarna hur det ligger till med startmoney i invitetouren för top20 rankade spelare i UPS. Jag hade även tänkt fråga hur mycket chips man kommer börja med i 500+50 touren senare i vår. Som vanligt förespråkar jag wsopstacks i dessa dyrare turneringar.

Tack på förhand / Smokey

 

Det finns inga hinder att vi kör WSOP struktur på 20 manna turneringen, men då blir det också WSOP blindsökningar som är djupare än våra... Det blir minst 5000 i startmarker på 500+50 turneringen men den kommer vi vara tvugna att flytta (mer info om det senare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...