Gå till innehåll

SnG - Hur spela stackar på semibubblan och bubblan?

Recommended Posts

Postad

Har just avslutat 3 st SnG $5.5 10-manna som jag slutade som 1:a, 3:a och 7:a. Tycker det är väldigt svårt med en stor stack direkt efter sig som dessutom är aggressiv och synvillig. Nu till min fråga, hur ska jag spela stackarna i situationerna nedan?

Hero: Spelat väldigt TAG under de första nivåerna men öppnat upp lite under de senare nivåerna.

FI 1: Spelat väldigt löst hela tiden. Är aggressiv med sin stora stack och synar många raisar.

FI 2: Väldigt anonym hela spelet igenom. Verkar inte speciellt kompetent och har låtit sig ätas upp av blindsen.

FI 3: Ganska lik Hero i sitt spel.

FI 4: Väldigt passiv.

Blinds: 100/200

Semibubblan:

Hero: ca 1800

FI 1: ca 4800

FI 2: ca 600

FI 3: ca 1700

FI 4: ca 1100

FI 2 åkte som synes ut till slut då gick all in i BB och förlorade.

Blinds: 100/200

Bubblan:

Hero: ca 2000

FI 1: ca 5000

FI 3: ca 1800

FI 4: ca 1200

Så, lite tips om hur jag hanterar situationen. Känns väääldigt riskabelt att ställa i SB då FI 1 är synvillig och dessutom täcker mig ordentligt.

Postad

Kom att tänka på Irenmats PP, push UTG skirker styrka, du kanske kan stjäla blinds därifrån istället?

Vet inte om det är bra eller om det var så Irenmats menade, själv har jag inte riktigt nerver till det när jag sitter i såna situationer.

Conspiracy, kan vi få lite sjyssta ICM beräkningar?

Postad

Semibubblan:

Jag tightar till mig i SB samt tillvis del på knappen. Hur mkt beror på hur synvillig FI1 är. Betyder det att FI1 slår om / synar med 55, KJ, A5 eller 87 i SB gör rätt stor skillnad.

Bubblan:

Hade du haft aggresiva och/eller synvilliga FIs hade det bara varit att vänta på att någon ska åka. Nu verkar det inte vara så. Måste du stjäla för at hålla dig flytande så hade jag gjort det primärt från FI4 och sekundärt från FI3. Gillar inte alls att ställa med marginella händer här i SB.

Postad

Glömde att skriva att blindsen gick upp till 200/400 efter en stund på bubblan. Sorry! :lol: Detta gjorde alltså att jag inte bara kunde sitta och vänta på att få en bra hand eller att nån annan skulle åka ut. Hel grundgrejen i mitt inlägg är hur man hanterar situationer när man har storstacken, när denna är i major chiplead, direkt efter sig.

Postad
Jag är lite trög, men menar du att du sitter UTG i de angivna situationerna? :oops:

Njaa, nu är det inte EN specifik situation, det är mer tänket med stackarna jag är ute efter. Men självklart spelar man ju annorlunda beroende på vilken position man har.

Givetvis så vann jag den aktuella SnG'n! ;)

Postad
Kom att tänka på Irenmats PP, push UTG skirker styrka, du kanske kan stjäla blinds därifrån istället?

Håller med föregående skribent!

Jag har insett att jag anser en rasie från tidig position dvs UTG skriker styrka, därför tajtar folk upp sitt spel ordenligt vid en sån höjning.

Nästa punkt är att om jag ska sno, så snor jag helst från en medelstack. En shortsatck ställer på any two och chipleader kan riskera din plats med syna med en marginal hand. Därför är en medelstack som har allt att förlora bättre att sno ifrån. min åsikt i alla fall!

Postad

problemet är hur man ska spela när man är shortstack men när man har spelare som är ännu mer short.

Ska man vänta till dom gör ett move och hoppas att dom åker, eller ska man försöka dubbla upp och satsa på att komma långt, men samtidigt riskera att bubbla..

Ja möter detta problemet ofta på bubblan och ja har prövat lite olika taktiker. Oftast så har jag hittat bra läge att ställa med ca 10BB när 1-2 spelare haft <8BB i stacken, och då har ja antingen haft en säker plats ITM eller så bubblar ja....

Att vänta på att FI 1-2 ska åka ut är ingen bra taktik OM dom inte har mycke mindre i stacken än vi. Har FI <5-6BB och vi har ca 10BB så väntar man givetvis ut dom och om dom dubblar upp så får man byta taktik och satsa på att dubbla upp. Men om FI har ca 7-8BB så är det riskabelt att vänta ut dom, satsa hellre på att bygga stoooor stack till ITM spelet!

I situation 2 så spelar ja ganska TAG för att va bubbelspel. Jag ställer med bra händer i rätt lägen. Inga uppenbara steal med skithänder på knappen/SB om de övriga gärna synar med medelbra händer. Är spelarna tajta däremot så försöker ja bygga stack (stjäla, stjäla och stjäla) och hålla bubblan vid liv så att ja har bra stack inför ITM och att shortstackarna till slut blir desperata.

Postad

Okej, dags att förtydliga lite och beskriva hur jag tänkte!

Semibubblan:

Blinds 100/200

Stackstorlekarna är INNAN blindsen är postade.

Hand 1

Hero: UTG (1800)

FI 1: CO (4800)

FI 2: Knappen (600)

FI 3: SB (1700)

FI 4: BB (1100)

Här foldar jag om jag inte får en stark hand, för många som sitter efter, varav FI 1 täcker mig.

Hand 2

Hero: BB (1800)

FI 1: UTG (4800)

FI 2: CO (600)

FI 3: Knappen (1700)

FI 4: SB (1100)

Här foldar jag mot en raise/all in om jag inte har en stark hand eller om det är FI 2 som ställer in, då kan jag tänka mig att syna med en ganska vid HD.

Hand 3

Hero: SB (1800)

FI 1: BB (4800)

FI 2: UTG (600)

FI 3: CO (1700)

FI 4: Knappen (1100)

Foldar utan stark hand om FI 3 eller FI 4 ställer in, re-raisar all in om FI 2 ställer in förutsatt att jag har en hyffsad hand. Om alla fram till mig foldar är jag TVUNGEN att ställa, trots att FI 1 täcker mig ordentligt och kan vara ganska vid i sin HD. Känner inte att det finns nåt alternativ i denna situation.

Hand 4

Hero: Knappen (1800)

FI 1: SB (4800)

FI 2: BB (600)

FI 3: UTG (1700)

FI 4: CO (1100)

Foldar utan stark hand om FI 3 eller FI 4 raisar/ställer in. Om dessa två foldat foldar även jag då jag räknar med att FI 1 ställer in med any two och FI 2 är tvungen att syna då han redan är commitad. Har jag emellertid en stark hand ställer jag in i stället för att folda.

Hand 5

Hero: CO (1800)

FI 1: Knappen (4800)

FI 2: SB (600)

FI 3: BB (1700)

FI 4: UTG (1100)

Här är det fold om jag inte får en stark hand som gäller. Räknar med att FI 1 raisar/ställer här om alla foldat fram till honom.

Så, det var lite tankar om hur jag resonerar på semibubblan med de aktuella stackarna. Är jag ute och cyklar eller?

Postad

För att få detta så korrekt som möjligt så måste man ju ha lite hum om fiendernas callingrange och efter din beskrivning i första inlägget får man ju iaf en aning om hur de spelar.

Har utgått från SNGPT men det vore ändå kul om vi kunde få lite diskussion kring detta.

För övrigt så var det jävligt kul att göra detta, hoppas du blir lite klokare nu Max Cady :)

Har lite bråttom ut så jag hinner inte korrekturläsa det så kritsera gärna :)

Hand 1:

Här har jag utgått ifrån att de synar med:

Fi 1: 22+,A2s+,A3o+,KTs+,KJo+,QJs (kanske för lös, det vet du bättre än mig)

Fi 2: 22+,A2s+,A3o+,KTs+,KJo+,QJs (han är trots allt jävligt kort)

Fi 3: 44+,A7s+,A9o+,KJs+

Fi 4: 44+,A7s+,A9o+,KJs+

Med dessa antagningar så har du självklart rätt i att spela tight. Enligt SNGPT ska du pusha top 7% vilket är: 88+,AJ+

--------------------

Hand 2:

Om UTG höjer här betraktar jag det som en push eftersom du inte har någon FE om du pushar (med tanke på din read på honom plus att han har mkt marker). Spela extremt tight mot honom och syna/pusha endast med JJ+,AK (är han jättelös funkar även TT).

Pushar CO (och alla foldar fram till dig) kan du syna med en väldigt bred HD. Pushar han 22+,A2+,K2+,Q2s+,Q6o+,J7s+,J9o+,T8s+,98s kan du syna med drygt top 50%. Pushar han any-two kan du syna med 90%.

Mot knappen ska du spela tight om han pushar. Pushar han med any-two så kan du syna med top 25 % (vilket är: 55+,A5o+,A2s+,K9o+,K7s+,QTo+,Q9s+,JTs). Är han mer selektiv när han väljer pushhänder så måste du tighta till dig rejält och syna med betyligt mindre än top 10%.

Pushar SB any-two kan du syna med top 53%. Blev själv lite förvånad över hur löst det är, men jag litar på SNGPT. Om han däremot är mer selektiv och endast pushar 22+,A2s+,A3o+,KTs+,KJo+,QJs så ska du syna med top 10% (vilket är 55+,ATo+,A9s+ ).

--------------------

Hand 3:

Om UTG pushar bör du ändå rättså tight eftersom du har storstacken efter dig och riskerar att det blir en flervägspott. Detta tar inte SNGPT med i sin beräkning (?) och därför blir beräkningen aningen skev. Pushar UTG med en jättebred HD (typ any-two) kan du ju iofs lösa upp lite men jag tar det ändå lugnt eftersom du har storstacken efter dig som med största säkerhet ändå kommer syna ner UTG om du foldar.

CO pushar säkerligen betydligt mer selektivt och mot han ska du vara svintight. Syna med max top 5% av händerna, förmodligen är han så tight att du kan syna ännu med en ännu smalare HD.

Syna väldigt tight om knappen pushar oxå, framförallt eftersom du riskerar att även BB synar.

Enligt din read så har BB en väldigt bred syn HD och då kan du faktiskt ta det rätt lugnt här. Synar han din push med 44+,A7s+,A9o+,KJs+ kan du iofs pusha knappt 50% av händerna (22+,A2+,K7o+,K2s+,Q8o+,Q3s+,J8o+,J4s+,T8o+,T6s+,98o,95s+,85s+,75s+,65s,54s (48%)). Är han lösare och synar med 22+,A2s+,A3o+,KTs+,KJo+,QJs kan du dock bara pusha 55+,A9o+,A8s+ (11%). Det beror helt enkelt VÄLDIGT mycket på hur passa löst du tror han synar.

--------------------

Hand 4:

Om UTG eller CO ställer så ska du syna/pusha med en väldigt smal HD. Eftersom BB kommer syna med i praktiskt taget any-two så kommer deras push-HD vara väldigt smal och så även din syn-HD.

Om det foldas fram till dig på knappen så måste du även här vara rätt tight eftersom BB som tidigare nämnt kommer syna jättebrett. Om vi utgår från att BB synar med any-two så kan du endast pusha 66+,ATo+,A9s+,KJs+ (10%). Då tar inte SNGPT med att SB stundtals kommer syna din push och likaså BB och det då blir en trevägspott. Med det i åtanke bör du nog pusha ännu färre händer.

--------------------

Hand 5:

Pushar UTG så ska du syna tight med tanke på att du har framförallt SB i efter dig som säkerligen synar brett.

Är du först in så ska du precis som du säger pusha jävligt tight. Runt top 7% är vettigt lite beroende på hur brett/smalt de övriga synar.

Postad

Här kommer mina tankar om bubbelspelet som uppstod då FI 2 hade åkt ut.

Som jag la till någonstans i mitten av denna tråd så gick blindsen på bubblan upp till 200/400 efter ett tag. Eftersom det blir väldigt rörigt att ta hänsyn till det nu så låter jag blindsen vara 100/200.

Eftersom vi spelar på bubblan och FI 3 och FI 4 är täckta av Hero och FI 1 utgår jag ifrån att dessa tightar till sig lite när vi numär nära pengarna. Då jag siktar på att vinna försöker jag dra nytta av detta och siktar in mig på dessa två och försöker hålla mig undan från FI 1.

Hand 1

Hero: UTG (2000)

FI 1: Knappen (5000)

FI 3: SB (1800)

FI 4: BB (1200)

Här ska det till en väääldigt bra hand för att jag över huvudtaget ska spela. Förväntar mig en raise/ställ av FI 1 eller FI 3.

Hand 2

Hero: BB (2000)

FI 1: UTG (5000)

FI 3: Knappen (1800)

FI 4: SB (1200)

Om FI gör en miniraise här och de andra foldar fram till mig kan jag tänka mig att ställa in med en hyffsad hand. Förväntar mig att denna ska vara aggressiv då han täcker oss andra ordentligt. Vill inte låta honom försöka sno blinds av mig. Om FI 1 foldar utgår jag ifrån att FI 3 eller FI 4 ställer, om någon av dessa gör det är det fold för min del.

Hand 3

Hero: SB (2000)

FI 1: BB (5000)

FI 3: UTG (1800)

FI 4: Knappen (1200)

Här ska det till en bra hand för att FI 3 ska ställa in och om detta sker är det således fold som gäller för min del. Samma sak gäller om FI 4 ställer, fold. Har alla foldat fram till mig vågar jag faktiskt inte ställa med vilken hand som helst. Då FI 1 har råd att förlora en all in mot mig och han dessutom varit väldigt lös så kan jag tänka mig att ge han en walk här.

Hero: Knappen (2000)

FI 1: SB (5000)

FI 3: BB (1800)

FI 4: UTG (1200)

Här är det i princip alltid fold som gäller då jag förväntar mig att FI 1 pushar med ganska vid HD. Med en väääldigt stark hand är det givetvis ställ.

Ja ni kanske ser problematiken? Som jag skrev i början av det här inlägget VILL jag undvika FI 1 och sikta in mig på de andra två som jag täcker. Problemet är att jag har FI 1 efter mig så detta är omöjligt! Vanligtvis försöker jag släppa upp lite på bubblan men i denna situation känner jag att jag måste göra det motsatta. Min chans är att få en bra hand för att kunna ställa in oavsett position alternativt ställa in i BB om FI 4 miniraisar. Detta är emellertid inte troligt att FI 4 gör då han har för mycket i potten för att folda om jag ställer.

Tycker spelet på bubblan i detta scenario är betydligt svårare än semibubblan enbart pga att jag har en storstack efter mig.