Gå till innehåll

PLO - All-In med stort stegdrag mot 2 spelare?


parre

Recommended Posts

Game # 007,957,416 - Omaha High Pot Limit $ 0.25/0.50 - Table "Miskoloc"

Game ended Monday 2004-May-24 7:36:22 PM GMT

 

Bordet väldigt löst pre-flop. Brukar spela en del spekulativa händer, men spelar tightare än de flesta. +10 dollar ligger jag. Vunnit alla showdowns.

 

Players:

Slyapogee ($4.50 in seat 1)

seppo501 ($21.00 in seat 2)

ZINGO ($58.25 in seat 4)

ozzy ($25.50 in seat 5)

andkan ($25.25 in seat 6)

champ ($10.00 in seat 7)

matejcrv ($42.50 in seat 8)

 

Dealer: ozzy

Small Blind: andkan ($0.25)

Big Blind: champ ($0.50)

 

andkan was dealt: Kh - Qs - 9d - Jc

 

matejcrv Call ($0.50)

Slyapogee Fold

seppo501 Call ($0.50)

ZINGO Fold

ozzy Raise ($2.75)

andkan Call ($2.50)

champ Call ($2.25)

matejcrv Call ($2.25)

seppo501 Call ($2.25)

 

Gör jag jättefel som synar med flera spelare bakom mig? Det har varit få pre-flop raises, och inga re-raises, så jag räknar med att få se floppen. Sätter ozzy på högt pokcet, typ AAxx eller eventuell KKxx och tänker att om jag träffar floppen så kan jag ta hela stacken.

 

Flop 8d - 2h - Ts

Ganska bra flop för mig. Många kort som ger mig stegen, inga färgdrag. Checkar för att se vad de andra gör.

 

andkan Check

champ Check

matejcrv Check

seppo501 Bet ($13.75)

ozzy All-In ($22.75)

andkan All-In ($22.50)

champ Fold

matejcrv Fold

seppo501 All-In ($4.50)

ozzy Payback ($0.25)

 

En bet och en all-in. Eftersom jag satt ozzy på AAxx så tror jag sålunda att han har det. Seppo vet jag inte, floppat triss är väl rätt troligt. Jag synar då jag tror att jag har stor chans att vinna handen och att jag då tar deras stackar och nästan tripplar.

 

Turn 8d - 2h - Ts - Th

Helvete. Nu lär jag vara helt körd. Seppo har säkert kåk nu.

 

River 8d - 2h - Ts - Th - 7c

 

andkan shows: Kh - Qs - 9d - Jc (a straight, jack high)

ozzy shows: 4c - 3d - 2d - 2s (a full house, deuces full of tens)

 

Tycker att det är lite konstigt att höja pre-flop med en sådan hand? Trodde på AA, men så fel hade jag.

ozzy wins: $8.50 side pot (with a full house, deuces full of tens)

seppo501 shows: 5c - Qc - Tc - Td (four of a kind, tens)

seppo501 wins: $66.00 main pot (with four of a kind, tens)

Rake: $2.50

 

Seppo hade floppat trisset och fick fyrtal. Ja. Så kan det gå!

 

Spelade jag rätt post-flop genom att gå all-in där? Spelade handen i twodiems odds-kalkylator, och jag var 43% att vinna, han med TT 44 och han med 22 bara 13.

 

Alltså hade jag genom att satsa 25 dollar 43% chans att gå +41 dollar. Det är väl i alla fall korrekt spelat EV-mässigt? Även om jag nu kanske borde spelat handen helt annorlunda, eller inte spelat den alls, men hur var min call post-flop? Korrekt? Satte ju den ena motståndaren på triss, dock ej den andra, men hade han haft AA hade väl min vinstchans varit ännu större?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

andkan was dealt: Kh - Qs - 9d - Jc

 

Gör jag jättefel som synar med flera spelare bakom mig? Det har varit få pre-flop raises, och inga re-raises, så jag räknar med att få se floppen. Sätter ozzy på högt pokcet, typ AAxx eller eventuell KKxx och tänker att om jag träffar floppen så kan jag ta hela stacken

 

 

Det här är en mycket stark starthand, bortsett från att du saknar färger. Du skall syna alla betar preflop, även dubbelomslag.

 

Flop 8d - 2h - Ts

 

Ganska bra flop för mig. Många kort som ger mig stegen, inga färgdrag. Checkar för att se vad de andra gör.

 

Den absolut bästa floppen du kan få, förutom färdiga händer. Du har 13 outs för nötstege - och om du träffar stege på fjärde och någon annan har det också, så har du ytterligare nio outs för att få en högre stege än han.

 

Du kan spela handen passivt eller aggresivt. Jag hade betat. En bet förutsätter dock att du kan vinna potten kanske 10% redan nu om alla lägger sig. Är det för löst bord så du kommer att få syn så kanske check-syn är bättre.

 

Helvete. Nu lär jag vara helt körd. Seppo har säkert kåk nu.

 

Därför är det skönt att vara all-in, så du i alla fall slipper ta ett jobbigt beslut om du skall syna en bet eller ej. Nu kan du ju inte bli bortbluffad om någon betar.

 

ozzy shows: 4c - 3d - 2d - 2s (a full house, deuces full of tens)

 

Tycker att det är lite konstigt att höja pre-flop med en sådan hand? Trodde på AA, men så fel hade jag.

 

Om korten hade varit några pinnhål högre, säg 7655, så är det inget fel. Korten hänger ju ihop i alla fall. Nu har han förvisso kort som hänger ihop men det är jävligt svårt att få nötstegen med den handen.

 

Spelade jag rätt post-flop genom att gå all-in där? Spelade handen i twodiems odds-kalkylator, och jag var 43% att vinna, han med TT 44 och han med 22 bara 13.

 

 

Ja

 

Satte ju den ena motståndaren på triss, dock ej den andra, men hade han haft AA hade väl min vinstchans varit ännu större?

 

Nej.

 

Om du möter två trissar så blockar dom varandra, och har mycket färre kort att fylla till kåk på. Detta betyder att om du får stegen så är det mycket större chans att den håller upp mot två trissar än mot en.

 

Jag har en gång floppat stege mot tre trissar och ett tvåpar. Två gubbar dog helt dött, den tredje hade en out för fyrtalet. Det är sällam man har sådana lägen i Omaha med två kort kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör jag jättefel som synar med flera spelare bakom mig? Det har varit få pre-flop raises, och inga re-raises, så jag räknar med att få se floppen. Sätter ozzy på högt pokcet, typ AAxx eller eventuell KKxx och tänker att om jag träffar floppen så kan jag ta hela stacken.

Det är ganska svårt att ta någons hela stack ur position när inte denne förbättrat till minst triss. Jag tror du överskattar dina implicita odds ganska ordentligt i den här situationen, jag skulle nog folda.

 

Ganska bra flop för mig. Många kort som ger mig stegen, inga färgdrag. Checkar för att se vad de andra gör.

Det är väl i stort sett så bra flopp du kan vänta dig, mot AAxx så är du i stort 50-50. Jag skulle nog kunna tänka mig att pottbeta rätt av här för att försöka vinna direkt, blir det omslag så gör det inte så mycket mot de flesta händer. Däremot så ser jag inte så många möjligheter för dig att få gå upp mot någon enskild annan hand och ha stor fördel. Skulle väl vara mot en wrapstege kring fel ände, eller något sånt. Märker att jag inte direkt är någon klippa på omaha...

 

Även om jag nu kanske borde spelat handen helt annorlunda, eller inte spelat den alls, men hur var min call post-flop? Korrekt? Satte ju den ena motståndaren på triss, dock ej den andra, men hade han haft AA hade väl min vinstchans varit ännu större?

Med tanke på att din stege är vriden kring den höga änden så har du nog obligatorisk syn i det här läget, i värsta fall så har en av motståndare drag till samma stege och då blockar ni varandra till förmån för trissen/AA. Däremot så är det knappast en situation som generellt sett är så väldigt lönsam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grabbarna hann före med goda råd, så jag får dra till med en liten fråga till dig parre.

 

Omaha High Pot Limit $ 0.25/0.50 - Table "Miskoloc"

+10 dollar ligger jag

andkan ($25.25 in seat 6)

Om du ligger +10$ och har 25$ nu så satte du dig med 15$ vid ett 50$-bord. Varför???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att jag inte har tillräckligt med BR för att spela 0.25-0.5 PLO, spelar mest för skoj och för att lära mig grunderna. Om jag spelar för skojs skull så sätter jag mig med rätt lite pengar, brukar spela vid bord där de flesta har max 25 eller så.

 

Sedan spelar jag och ser hur långt jag kan dubbla upp, förlorar jag smärtar inte 15, och ibland har jag faktiskt kommit upp över 100 dollar.

 

Ser det som ett ekonomiskt och kul sätt att lära sig ett spel. Vinner jag en stor turnering och får BR så det räcker så kanske jag börjar spela med 50 inköp, men som sagt, spelar mest för skojs skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...