Gå till innehåll

Vem är lönsam?


melle

Recommended Posts

Hejhej,

 

Jag funderar mycket på vem som egentligen är lönsam för pokerbolagen. Om man delar upp spelare i tre kategorier (räknar bara aktiva spelare):

 

hobbyspelaren - spelar när han har tid över. Rakar kanske 60-100 dollar/månad

 

Avancerade spelaren - spelar mycket och många bord. Ofta bord i storleksordningen 2/4 eller 4/8 dollar. Rakar 3000-6000 dollar/månad.

 

Storspelaren - Spelar 25/50 dollars stakes. Ingen aning hur mycket de kan tänkas raka.

 

Hur resonserar bolagen, tror ni? Kolla t.ex. betway, de går in och marknadsförsig stort nu, när det känns som om det är jäkligt tight att få över spelare. Via sina TV-spots måste de väl mest få hobbyspelare? Men en avancerad spelare är ju värd så mycket mer! Eller räknar de att vissa hobbyspelare ska bli avancerade spelare och att de tjänar på dem senare?

 

Intresserad av era tankar!

 

Mvh Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, hobbyspelarna är ju liten rake per person, så man behöver fler. Men man får ju även se till vad kostnaden för att ta över en spelare är. Och den kostnaden får ju sedan vägas mot vinsten.

 

Men är det verkligen så att de avancerade kommer om man har hobbyspelare? Menar du att de utvecklas till det då?

 

För som spelare kommer man ju fortfarande ha tillgång till alla spelare på nätverket, så ingen väger väl in hur många spelare som spelar på just den sidan!? (Räknar då endast sidor som ligger på andras nätverk, inte de med egna nätverk, de har ju en annan situation.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte =(

 

Skulle vara trevligt om någon hade tid med lite mer utvecklade svar. På vilket sätt ger grindare max rake t.ex.?

 

Det finns ju alltid en alternativkostnad. (Alltså, TV-spot-pengarna hade ju kunnat gå till att få över avancerade spelare istället, genom andra kanaler.) För mig känns det så konstigt att det kan vara lönsamt att annonsera i TV idag, men det förstår jag att alla inte håller mer om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte =(

 

Skulle vara trevligt om någon hade tid med lite mer utvecklade svar. På vilket sätt ger grindare max rake t.ex.?

 

Det finns ju alltid en alternativkostnad. (Alltså, TV-spot-pengarna hade ju kunnat gå till att få över avancerade spelare istället, genom andra kanaler.) För mig känns det så konstigt att det kan vara lönsamt att annonsera i TV idag, men det förstår jag att alla inte håller mer om...

 

Problemet med att få de avancerade spelarna är att för att locka dessa måste du verkligen erbjuda ett mervärde jämfört med konkurrenterna, dvs bättre och fler bonusar mm. Dessa saker kostar också pengar precis som tv reklam. Den stora skillnaden är att de sidor som lyckats med sin marknadsföring och fått ditt en bred spelarbas med mkt fisk också får till sig de stora spelarna... Håller dock med om problemet för olika skins vad gäller avancerade spelare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stora skillnaden är att de sidor som lyckats med sin marknadsföring och fått ditt en bred spelarbas med mkt fisk också får till sig de stora spelarna..

 

Men de ligger väl ändå på nätverket? Alla avancerade spelare vet väl vilka sidor som ligger på samma nätvker? Det är väl ingen som tänker "jag spelar på bet365 istället för betway för där finns mer fisk..." Alla avancerade spleare vet väl att båda ligger på prima så där finns exakt lika mycket fisk. Eller tänker jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror, baserat på viss insyn, att det stora pengarna kommer från den stora massan hobbyspelare. Det finns så sjukt många småspelare jämfört med storspelare. Sedan är dessa storspelare mer medvetna också och ser till att de får rakeback och bonusar, samtidigt som jag tror att de inte är lika trogna en viss klient heller. Storspelare har konton överallt och flyttar smidigt pengarna via neteller, småspelaren har säkert ett konto på SvS och 1-2 andra ställen och det är allt.

 

Sen vad man räknar till smått är ju lite oklart men det som får definieras som den stora massan, där hittar vi källan till stor rake tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, iså fall finns det ju möjlighet att sån marknadsföring kan vara lönsam. Sen känns det som att det beror på hur stor man är. Ju mindre man är ju större skillnad gör ju en storspelare. För de riktigt stora siterna, typ betway, så finns det ju inte tillräckligt med storspelare för att de ska kunna fokusera på dem...

 

Men det här med lojalitet: Borde det inte vara tvärtom, att storspelarna är lojala? Jag menar, de får ju trots allt fördelar ju mer de rakar. Jag menar, det blir tufft att kräva ut en wsop-biljett av en sida om man bara spelar där 25% av tiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, tänk efter!

 

Var kommer pengarna från?

 

Fråga dig själv, sätter storspelarna in pengar? Sätter grindarna in pengar? Var tror du pengarna kommer från som GÖDER storspelare och grindare?

 

Jo just det. Från hobbyspelarna. Poker är ett pyramidspel, utan den enorma basen av hobyspelare som sätter in 500kr för att testa så skulle pokern dö. NÅGON måste tillföra kapitalet. De personerna finns i den stora massan. Därför annonserar bolagen för att hitta fisk som kan göda de hajar som bolagen har på de högre borden. Så enkelt är det. De annonserar inte för att få spelare som betalar rake. De annonserar för att få idioter att skjuta till nytt kapital.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerbolagen raknar pa aquisition cost. Alltsa hur mycket far det kosta att fa in en spelare?

 

Olika spelare har naturligtvis olika aquisition cost men man raknar anda med ett generellt belopp. Tydligen har Betway beraknat att spotsens kostnad kontra aqusition cost och faktiskt antal nya spelare funkar sa da kor de.

 

Vanlig marknadsforing. Hur manga adventsljusstakar kan jag salja om jag anonnserar i tv? Ar det tillrackligt manga ar det lont att kopa reklam dar, ar det for fa sa far man skita i det.

 

For ovrigt ar det nog knappast sa att ett storre foretag som t.ex Betway behover valja. De har reklam aven i pokertidningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, intressant. Fortsätteer poängtera att det är sidan jag menade, och inte nätverket. Som du skriver, Fido, visst behövs småspelarna i nätverket, det tvivlar jag inte på! Men det finns ju även möjlighet att låta andra siter få in småspelarna och själv satsa mer på det större. Men alla lager om strategisk spelteori säger väl emot det antar jag =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...