melle Postad 3 December , 2006 Rapport Postad 3 December , 2006 Hejhej, Jag funderar mycket på vem som egentligen är lönsam för pokerbolagen. Om man delar upp spelare i tre kategorier (räknar bara aktiva spelare): hobbyspelaren - spelar när han har tid över. Rakar kanske 60-100 dollar/månad Avancerade spelaren - spelar mycket och många bord. Ofta bord i storleksordningen 2/4 eller 4/8 dollar. Rakar 3000-6000 dollar/månad. Storspelaren - Spelar 25/50 dollars stakes. Ingen aning hur mycket de kan tänkas raka. Hur resonserar bolagen, tror ni? Kolla t.ex. betway, de går in och marknadsförsig stort nu, när det känns som om det är jäkligt tight att få över spelare. Via sina TV-spots måste de väl mest få hobbyspelare? Men en avancerad spelare är ju värd så mycket mer! Eller räknar de att vissa hobbyspelare ska bli avancerade spelare och att de tjänar på dem senare? Intresserad av era tankar! Mvh Erik Citera
Ignatius Postad 3 December , 2006 Rapport Postad 3 December , 2006 Hobbyspelare: lite rake per person men många personer Storspelare: mycket rake per person men få personer Sen om man vill fånga in storspelare är det väl bättre att ragga här på pf eller i Poker Magazine etc och få bättre täckning i den gruppen till en bråkdel av kostnaden. Citera
Jonasson Postad 3 December , 2006 Rapport Postad 3 December , 2006 hur många hobbyspelare går det på en avancerad spelare och hur många avancerade spelare går det på en storspelare. jag tror självklart att bolagen vill ha alla spelarna. Citera
Nidson Postad 3 December , 2006 Rapport Postad 3 December , 2006 Bolagen behöver framför allt locka till sig hobbyspelare, de andra kategorierna kommer mer eller mindre automatiskt om hobbyspelarna finns. Citera
melle Postad 3 December , 2006 Författare Rapport Postad 3 December , 2006 Precis, hobbyspelarna är ju liten rake per person, så man behöver fler. Men man får ju även se till vad kostnaden för att ta över en spelare är. Och den kostnaden får ju sedan vägas mot vinsten. Men är det verkligen så att de avancerade kommer om man har hobbyspelare? Menar du att de utvecklas till det då? För som spelare kommer man ju fortfarande ha tillgång till alla spelare på nätverket, så ingen väger väl in hur många spelare som spelar på just den sidan!? (Räknar då endast sidor som ligger på andras nätverk, inte de med egna nätverk, de har ju en annan situation.) Citera
jojje2k Postad 3 December , 2006 Rapport Postad 3 December , 2006 Fler hobbyspelare = mer grindare = max rake Citera
melle Postad 3 December , 2006 Författare Rapport Postad 3 December , 2006 Jag förstår inte =( Skulle vara trevligt om någon hade tid med lite mer utvecklade svar. På vilket sätt ger grindare max rake t.ex.? Det finns ju alltid en alternativkostnad. (Alltså, TV-spot-pengarna hade ju kunnat gå till att få över avancerade spelare istället, genom andra kanaler.) För mig känns det så konstigt att det kan vara lönsamt att annonsera i TV idag, men det förstår jag att alla inte håller mer om... Citera
RodgeOne Postad 3 December , 2006 Rapport Postad 3 December , 2006 Visst är det viktigt hur mycket som rejkas hela tiden, men en minst lika viktig faktor måste väl vara hur mycket nya pengar som kommer in i systemet? Citera
melle Postad 3 December , 2006 Författare Rapport Postad 3 December , 2006 Frågan är om det är sidan eller nätverket som tar hand om de pengarna som kommer in i systemet... Nätverken har ju en nice situation eftersom det är en bra mycket högre inträdesbarriär där (att man måste vara stor för att någon ska vilja spela). Citera
jeneqvist Postad 3 December , 2006 Rapport Postad 3 December , 2006 Jag förstår inte =( Skulle vara trevligt om någon hade tid med lite mer utvecklade svar. På vilket sätt ger grindare max rake t.ex.? Det finns ju alltid en alternativkostnad. (Alltså, TV-spot-pengarna hade ju kunnat gå till att få över avancerade spelare istället, genom andra kanaler.) För mig känns det så konstigt att det kan vara lönsamt att annonsera i TV idag, men det förstår jag att alla inte håller mer om... Problemet med att få de avancerade spelarna är att för att locka dessa måste du verkligen erbjuda ett mervärde jämfört med konkurrenterna, dvs bättre och fler bonusar mm. Dessa saker kostar också pengar precis som tv reklam. Den stora skillnaden är att de sidor som lyckats med sin marknadsföring och fått ditt en bred spelarbas med mkt fisk också får till sig de stora spelarna... Håller dock med om problemet för olika skins vad gäller avancerade spelare... Citera
melle Postad 3 December , 2006 Författare Rapport Postad 3 December , 2006 Den stora skillnaden är att de sidor som lyckats med sin marknadsföring och fått ditt en bred spelarbas med mkt fisk också får till sig de stora spelarna.. Men de ligger väl ändå på nätverket? Alla avancerade spelare vet väl vilka sidor som ligger på samma nätvker? Det är väl ingen som tänker "jag spelar på bet365 istället för betway för där finns mer fisk..." Alla avancerade spleare vet väl att båda ligger på prima så där finns exakt lika mycket fisk. Eller tänker jag fel? Citera
Valdin Postad 3 December , 2006 Rapport Postad 3 December , 2006 Jag tror, baserat på viss insyn, att det stora pengarna kommer från den stora massan hobbyspelare. Det finns så sjukt många småspelare jämfört med storspelare. Sedan är dessa storspelare mer medvetna också och ser till att de får rakeback och bonusar, samtidigt som jag tror att de inte är lika trogna en viss klient heller. Storspelare har konton överallt och flyttar smidigt pengarna via neteller, småspelaren har säkert ett konto på SvS och 1-2 andra ställen och det är allt. Sen vad man räknar till smått är ju lite oklart men det som får definieras som den stora massan, där hittar vi källan till stor rake tror jag. Citera
melle Postad 3 December , 2006 Författare Rapport Postad 3 December , 2006 Intressant, iså fall finns det ju möjlighet att sån marknadsföring kan vara lönsam. Sen känns det som att det beror på hur stor man är. Ju mindre man är ju större skillnad gör ju en storspelare. För de riktigt stora siterna, typ betway, så finns det ju inte tillräckligt med storspelare för att de ska kunna fokusera på dem... Men det här med lojalitet: Borde det inte vara tvärtom, att storspelarna är lojala? Jag menar, de får ju trots allt fördelar ju mer de rakar. Jag menar, det blir tufft att kräva ut en wsop-biljett av en sida om man bara spelar där 25% av tiden... Citera
Fido Postad 4 December , 2006 Rapport Postad 4 December , 2006 Haha, tänk efter! Var kommer pengarna från? Fråga dig själv, sätter storspelarna in pengar? Sätter grindarna in pengar? Var tror du pengarna kommer från som GÖDER storspelare och grindare? Jo just det. Från hobbyspelarna. Poker är ett pyramidspel, utan den enorma basen av hobyspelare som sätter in 500kr för att testa så skulle pokern dö. NÅGON måste tillföra kapitalet. De personerna finns i den stora massan. Därför annonserar bolagen för att hitta fisk som kan göda de hajar som bolagen har på de högre borden. Så enkelt är det. De annonserar inte för att få spelare som betalar rake. De annonserar för att få idioter att skjuta till nytt kapital. Citera
Jennez Postad 4 December , 2006 Rapport Postad 4 December , 2006 Pokerbolagen raknar pa aquisition cost. Alltsa hur mycket far det kosta att fa in en spelare? Olika spelare har naturligtvis olika aquisition cost men man raknar anda med ett generellt belopp. Tydligen har Betway beraknat att spotsens kostnad kontra aqusition cost och faktiskt antal nya spelare funkar sa da kor de. Vanlig marknadsforing. Hur manga adventsljusstakar kan jag salja om jag anonnserar i tv? Ar det tillrackligt manga ar det lont att kopa reklam dar, ar det for fa sa far man skita i det. For ovrigt ar det nog knappast sa att ett storre foretag som t.ex Betway behover valja. De har reklam aven i pokertidningarna. Citera
cOP Postad 4 December , 2006 Rapport Postad 4 December , 2006 Vilken spelnivå tror ni genererar mest inkomster för pokerbolagen? Lär väl knappast vara de högsta staksen. NL100 och FL 2/4? Rena gissningar... Citera
poker_oscar Postad 4 December , 2006 Rapport Postad 4 December , 2006 Vi får inte heller glömma att spelet på de riktigt höga borden fungerar som reklam för sajten. Citera
melle Postad 4 December , 2006 Författare Rapport Postad 4 December , 2006 Som sagt, intressant. Fortsätteer poängtera att det är sidan jag menade, och inte nätverket. Som du skriver, Fido, visst behövs småspelarna i nätverket, det tvivlar jag inte på! Men det finns ju även möjlighet att låta andra siter få in småspelarna och själv satsa mer på det större. Men alla lager om strategisk spelteori säger väl emot det antar jag =) Citera
Ugrath Postad 4 December , 2006 Rapport Postad 4 December , 2006 Alla sidor med ok trafik på FL 2/4+ tjänar nog allra mest pengar där. Citera
Recommended Posts