Gå till innehåll

Hur säljer jag mina aktier?


Painman

Recommended Posts

köpte aktier för snart 5 år sedan genom nordea och funderar på att sälja. Vad ska jag göra för att maxa min vinst? Om jag har förstått allt rätt kommer nordea automatiskt dra av skatt från min vinst när jag säljer dom, kan jag komma ifrån detta genom att föra över mina värdepapper till nån sida på internet som t.ex avanza och sälja dom där eller tar dom också hand om skatten? Om det funkar vilken sida på internet är då bäst för sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men drar t.ex avanza av skatten när man säljer eller är det upp till en själv?

 

Men är det inte bättre att dra skatten direkt?? du kommer i vilket fall att få betala skatt på vinsten. Sen om den dras direkt eller om du ska behöva få ett inbetalningskort nån gång nästa år är helt upp till dig. Men jag hade ju föredragit att få det avklarat.. slippa få en eventuell överaskning till våren.

 

Tro inte att du kommer komma undan med att slippa betala skatt.. verkar vara det du är ute efter. går inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köpte aktier för snart 5 år sedan genom nordea och funderar på att sälja. Vad ska jag göra för att maxa min vinst? Om jag har förstått allt rätt kommer nordea automatiskt dra av skatt från min vinst när jag säljer dom, kan jag komma ifrån detta genom att föra över mina värdepapper till nån sida på internet som t.ex avanza och sälja dom där eller tar dom också hand om skatten? Om det funkar vilken sida på internet är då bäst för sånt?

 

Ingen drar skatten direkt. Utan du får betala kvarskatt på vinsten i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...