Gå till innehåll

PLO - AKsAXo, hur bör en nybörjare spela?


demme1

Recommended Posts

(QoS, jag gör ett nytt försök. Sorry för förra posten, var helt uppgiven:))

 

Här kommer ytterligare en soppa (känns det som). Vet inte riktigt varför jag gör som jag gör eller om det ens var klokt. ALLA kommentarer, tankar, filosofier och matematiska bevis gillas:)

Obs! Lägg nu till i tankarna att jag är ganska dålig på chashgame i Omaha.

 

 

Bordsstämning:

Ganska lös som vanligt. Preflopraisaren har varit någorlunda tight. De andra har synat 10BB-raise utan att ha några vettiga händer. Ska tilläggas att det cirkulerar väldigt mycket pengar, många som synar jättebet med halvkassa drag.

Men det kan vara jag som är ovan vid Omaha som överreagerar.

 

Game # 036,384,510 - Omaha High Pot Limit EUR 0.25/0.50 - Table "Budapest"

Game ended Tuesday 2005-Feb-01 8:25:40 PM GMT

 

Players:

emilio_bar (EUR 70.25 in seat 1)

Gisli (EUR 18.50 in seat 2)

demme999 (EUR 39.00 in seat 3)

POKERKILLE (EUR 62.00 in seat 4)

gmendieta (EUR 34.00 in seat 5)

Bergh (EUR 43.50 in seat 6)

MaW (EUR 19.75 in seat 7)

Jepi (EUR 27.25 in seat 8)

 

Dealer: gmendieta

Small Blind: Bergh (0.25)

Big Blind: MaW (0.50)

 

demme999 was dealt: Ah - Kh - Ad - 4c

 

*

Lyckas fånga en vettig hand och betar pot.

*

 

Jepi Fold

emilio_bar Fold

Gisli Call (0.50)

demme999 Raise (1.75)

POKERKILLE Call (1.75)

gmendieta Call (1.75)

Bergh Call (1.50)

MaW Fold

Gisli Raise (10.50)

*

Detta gör mig lite orolig, men bara lite. Har sett AAxx offsuit göra det mång gånger så jag tror fortfarande på min hand.

*

demme999 Raise (18.50)

POKERKILLE Fold

gmendieta Call (18.50)

Bergh Call (18.50)

Gisli All-In (7.50)

 

Flop Th - 9h - 5d

*

Floppen är väl inte så mycket att orda om, eller? Jag ser en monsterpott och inte någon stor stack i fickan. Nötfärgdrag och ett överpar.

*

 

Bergh Check

demme999 All-In (18.75)

gmendieta All-In (13.75)

Bergh Call (18.75)

 

Turn Th - 9h - 5d - 2s

River Th - 9h - 5d - 2s - Tc

 

Bergh shows: As - Js - 7c - Qs (a pair of tens)

demme999 shows: Ah - Kh - Ad - 4c (two pairs, aces and tens)

 

demme999 wins: EUR 10.00 side pot (with two pairs, aces and tens)

gmendieta shows: Jd - Ts - Kc - Ks (three of a kind, tens)

gmendieta wins: EUR 46.50 side pot (with three of a kind, tens)

Gisli shows: Ac - 3c - Jh - Td (three of a kind, tens, with ace as kicker)

Gisli wins: EUR 73.75 main pot (with three of a kind, tens, with ace as kicker)

Rake: EUR 2.50

 

Avslut:

Rivern som vanligt. Otur eller spelar jag galet?

 

* Bättre! :) Lite RP så att man får till en fråga - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte spelat speciellt mycket Omaha, så jag kan med lätthet klassas som en nybörjare.

 

Eftersom man får fyra hålkort så bör man räkna med att någon träffar floppen. I det här fallet hade du ett fint färgdrag, men inte mer än så.

 

Jag skulle tro att det är stor chans att någon har två par, triss och/eller stegdrag efter den där floppen.

Att gå all in på ett nötfärg drag känns som lite väl aggressivt. Du måste få in det samtidigt som inte bordet parar sig, för då finns ju en kåkchans ute. Med all sannolikhet så är du efter floppen slagen av någon eller några av de andra spelarna, så du MÅSTE förbättra din hand samtidigt som ingen annan gör det.

 

Så jag skulle inte säga att det var otur att du blev slagen eftersom du drog på din hand och inte fick in den. Snarare att det kanske var lite galet spelat.

 

Vore kul att höra någon av er Omaha-experter uttala er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att över huvud taget spela så aggresivt på hålkorten (preflop) i Omaha är inte att föredra (nu var det ju inte du som bankade upp den så mycket).

 

Tyckte personligen att triss i tior var rätt dåliga kort med den brädan och två par är verkligen ingenting i detta sammanhang, kåken var ju en uppenbar risk även om du träffat din nötflush (nej jag vet att det är hypotetiskt eftersom 10h redan var bort men säg att det hade varit 9h i stället).

 

Att du sen åker på rivern mot "galna" spelare är ju bara att beklaga.....

 

I Omaha känns det som att hålkorten är tämligen ointressanta, det blir intressant först vid flop.

Tyvärr finns det ju dåligt med oddskalkylatorer i omaha men det skulle vara lite skoj att räkna på oddsen exempelvis mellan A :club: A :heart: K :diamond: K :spade: och 7 :club: 8 :heart: 9 :club: 10 :heart:

 

Vid bordet känns det som att fyrakortsstegen med två suits är starkare, men jag vet inte hur det ser ut rent matematiskt.

 

Tycker det är sjukt svårt att värdera starthänder i Omaha, vet bara att starthänder som ser riktigt bra ut i Texas ofta dras ut i Omaha.

 

Mvh Ässet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr finns det ju dåligt med oddskalkylatorer i omaha men det skulle vara lite skoj att räkna på oddsen exempelvis mellan A :club: A :heart: K :diamond: K :spade: och 7 :club: 8 :heart: 9 :club: 10 :heart:

 

Twodimes.net har Omaha, och i det här fallet vinner AAKK 54,6 % av gångerna.

 

Intressant är också att AAKK mot en usel hand som J852 (båda rainbow) bara vinner 63,6 % av gångerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag räknar rätt så höjer du 10 mindre än du kunde gjort preflopp. Gör inte det, AAxx är aldrig så stark att du vill ragga en massa action för rabatterat pris preflopp. Du vill så nära all-in det går att komma, eftersom du ändå måste skjuta in resterande pengar på nästan varje flopp och dina motståndare har lyxen att ofta få folda.

 

På floppen är det ju självklar all-in med så lite pengar kvar, och det vore det väl även om du hade ett pottbet kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr finns det ju dåligt med oddskalkylatorer i omaha men det skulle vara lite skoj att räkna på oddsen exempelvis mellan A :club: A :heart: K :diamond: K :spade: och 7 :club: 8 :heart: 9 :club: 10 :heart:

 

Twodimes.net har Omaha, och i det här fallet vinner AAKK 54,6 % av gångerna.

 

Tack för tipset Elvis !!

 

Där ser man rätt tydligt hur stor skillnad det är på en bra starthand i Texas och i Omaha, du har drygt 50/50 med den till synes monsterhanden, det farligaste man kan göra som jag märkt själv är att växla mellan spelen frekvent, gjorde det halvfull för ett par veckor sedan, spelade ett par timmar Texas 0.5/1 och gick riktigt bra då jag tänkte att här ska fiskas flundra i Omaha 2/4 , tiltade fullständigt och brände degen från Texasbordet p.g.a att jag övervärderade min Omaha-hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag räknar rätt så höjer du 10 mindre än du kunde gjort preflopp. Gör inte det, AAxx är aldrig så stark att du vill ragga en massa action för rabatterat pris preflopp. Du vill så nära all-in det går att komma, eftersom du ändå måste skjuta in resterande pengar på nästan varje flopp och dina motståndare har lyxen att ofta få folda.

 

På floppen är det ju självklar all-in med så lite pengar kvar, och det vore det väl även om du hade ett pottbet kvar.

 

Japp, målet med höjningen var ju att hamna "HU" mot höjaren, men jag dumraisade ju istället för att raisa pot. Stort misstag.

 

Men hur ska man göra i sådana poter? Vilka händer ska jag spela? Det jag menar är att jag flera gånger sett preflop höjningar med 6-10BB som får 4-5 syn. I texas t.ex hade jag bara varit med med AA och KK. Men hur gör man i Omaha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast att AAKK verkar lite svag beror ju mycket på att ni plockat upp den ultimata försvarshanden. Om det är ett par i motståndarhanden blir situationen rätt annorlunda:

 

Ks Ac Kd Ah 306098 61.22 193872 38.77 30 0.01 0.612

Qd Td Qh Jh 193872 38.77 306098 61.22 30 0.01 0.388

 

Japp, det är en riktigt lättdragen hand, syftet var bara att exempifiera en hand som ser mycket sämre ut (för en ovan Omahaspelare).

Generellt tycker jag det är sk*tsvårt att värdera starthänder i Omaha.

Hjort: Vet du om det finns någon liknande värdering av 4 hålkort som det finns till 2, du vet den där tabellen med värde mellan ett och åtta ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort: Vet du om det finns någon liknande värdering av 4 hålkort som det finns till 2, du vet den där tabellen med värde mellan ett och åtta ??

Jag är inte ett särskilt stort fan av tabeller, men här är ett exempel: http://erh.homestead.com/omaha.html

 

Ingen aning om hur bra det är dock.

 

Men det är ju stor skillnad på hur starthänder värderas beroende på hur mycket deg som ska betas. Om pengarna ska in preflopp så är det ju enbart höga par som räknas, och i flervägspotter dubbelsuitade stegkort (helst höga). Om det är något pottbet kvar på floppen så är det ju topptvå+, set, rappisar, kombinationsdrag som gäller. Är det så att det kommer åka in mycket pengar på turn så är det väl nötstege, nötset, stege+frirulle kapacitet, kåk mm som gäller. Om större delen av pengarna ska in på rivern vete fan, det är ju rätt svårt att få någon annan än en riktig tomte att dra in särskilt mycket pengar utan att vara i närheten av nötterna då.

 

Överlag ska du ju sikta på händerna som kommer ge ett par snäpp bättre händer än motståndarens snitthand för att få in degen på en viss gata. För att utvärdera en hand i en viss situation så kan du ju fundera på hur många sekvenser den har då du får in degen mot en hyffsat mycket sämre hand.

 

Men egentligen borde du fråga någon som är bra på PLO, jag är långt ifrån någon klippa på det spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom som säger att du spelade fel för att du spelade aggressivt PREFLOP med AAxx har tvärfel - som hjort skriver så skulle du höjt ännu mer aggressivt med de sista 10$ du kunde krama ut.

 

Däremot har dom rätt i att det finns ett sätt att spela AAxx och de är på samma sätt som igelkottar har sex - jävligt försiktigt!

 

Det finns en teori, som är riktigt vettig för nybörjare att följa, som i princip går ut på att det finns INGEN starthand i Omaha (inte ens AAJT ds (som är den bästa starthanden i praktiskt spel)) som är höjbar före flop! Du skall alltså limpa med alla de händer du tänker spela. Däremot finns det en bunt händer, AAxx bland dom, som är värda ett re-raise före flop.

 

Orsaken är att antingen vill du se floppen billigt med AA, för att träffa, eller så vill du få in marioriteten av din stack och samtidigt isolera dig mot en eller två motståndare preflop - så att du har ett enkelt beslut att stoppa in resten av stacken på floppen.

 

Även om jag själv inte spelar så, så är det en vettig plan för nybörjaren

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag började spela omaha spelade jag precis enligt Olas riktlinjer ovan, dvs aldrig höjde före flop. Men ofta kontrahöjde, limphöjde. En mycket bra strategi när man är ny till spelet.

 

Numera höjer jag 80-90% av gångerna med AA preflop även om det inte är höjt, men nu höjer / kontrahöjer jag även med ett gäng andra händer (beroende på motspelare/position/deception etc.).

 

Det är viktigt att man inte höjer med AA och inte med andra händer då ens spel lätt blir väldigt förutsägbart och duktiga (även mindre duktiga) spelare kommer dra nytta av att alltid veta halva din hand då du höjt preflop...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...