Gå till innehåll

Gå ner i vikt!


MajkTheBike

Recommended Posts

Insåg att det är dags att bli av med magen nu. Läsk, öl och snabbmat framför datorn sätter sina spår.

 

Vägde in mig i söndags på 96.6 KG!!!! ca 15-20 kg övervikt.... fick sådan ångest att jag knappt kunde sova. Gick upp tidigt och goggla efter lite bantartips. Jag vill få en bra början och sedan gå ner sakt men säkert.

 

Hittade följande:

http://www.algonet.se/~leffew/soppa.htm

 

Körde stenhårt från måndag (96.6kg) och håller på fortfarande (93kg). -3.6kg på ca 3 dagar är inte dåligt. Säkert mycket vatten man har förlorat, men det borde vara en del fett också.

Soppan är inte god (slopa selleri rot så smakar den något bätttre) men det är bara att bita ihop tills söndag. Imorgon blir det kött... :twisted::twisted:

 

Måste säga att jag känner mig piggare och mer på alerten fast jag bara äter soppan + frukt/grönsaker.

 

Ska äta soppan till jag är under 90 kg och sedan börja äta som "vanligt", fast nyttigare, mindre portioner, mer grönsaker och bara unna mig sötsaker/junkfood 1 dag / vecka. ev. börja rör på mig ;)

 

Vet inte varför jag skrev detta, men det kanske är någon annan som känner lite ångest och vill ha en bra start på viktnedgången.

 

Posta gärna lite andra tips!

 

Ska uppdatera tråden allt eftersom dagarna går...

 

Dag 1: 96.6 kg

Dag 2: 94.5 kg (-2.1) (-2.1)

Dag 3: 93.5 kg (-3.1) (-1.0)

Dag 4: 93.0 kg (-3.6) (-0.5)

Dag 5: 92.6 kg (-4.0) (-0.4)

Dag 6: 91.8 kg (-4.8) (-0.8)

Dag 7: 91.6 kg (-5.0) (-0.2)

Dag 8: 91.2 kg (-5.4) (-0.4)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde stenhårt från måndag (96.6kg) och håller på fortfarande (93kg). -3.6kg på ca 3 dagar är inte dåligt. Säkert mycket vatten man har förlorat, men det borde vara en del fett också.

Soppan är inte god (slopa selleri rot så smakar den något bätttre) men det är bara att bita ihop tills söndag. Imorgon blir det kött... :twisted::twisted:

 

Tänk om det vore så lätt att bli av med fett, bara käka soppa. Verkar vara väldigt proteinfattig diet, det du har tappat är muskelmassa och vätska, knappt några större mängder fett.

 

DAG 4: Ät 5-8 bananer och drick 5-8 glas lättmjölk. Soppa förstås

 

Dumt att dricka massa mjölk när man försöker gå ner i vikten. Flytande kolhydrater mättar inte mycket och mjölk har väl också högt insulindex, något att undvika när man vill tappa i vikt.

 

Ger inte mycket för den dieten, vad som behövs är en livsstilsförändring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag ska lägga om min kost när jag har kört klart soppan. Men jag fick sådan ångest så jag kände att jag ville gå ner några kilo fort. Annars får man nog räkna med 0.5 - 1 kg/ vecka. Kanske skönt att droppa kansk 4-5 kg första veckan och sedan försöka gå ner 0.5 -1 kg / vecka.

 

Tror denna soppa även kallas sjukhussoppan, och är framtagen Sahlgrenska. Trixet med sammansättningen (lök kål, mm) är att den bränner mer kalorier än den ger och även ser till att kroppen inte ställs i svältmod, och eftersom kroppen inte hamnar i svätmod så bränner kroppen fett.

Sen vet jag inte vad som är vitsen med mjök och bananer dag 4, kanske de innehåller några näringsämnen som kroppen måste ha för att inte hamna i svältmod. Jag vet inte.....

 

Allt är på egen risk, men för mig fungerar det än så länge....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seriöst Majk..

Skippa sopp-skiten och gå till gymet och kör tre spinningpass i veckan eller gå ut o gå, whatever..

Jag har alltid haft ett par extrakilo hela mitt liv ;) och för ett tag sen så provade jag cambridgemetoden i två veckor. Jag tänkte som du, bara ett par snabba kilo så jag får en "kick".

Visst, jag tappade ca 9 kilo på två veckor.

 

Innan jag "snabb-bantade" vägde jag ca 100 pannor.. (189cm) jag har pendlat mellan typ 95-100 hela mitt vuxna liv men två månader senare small jag upp 12 kilo MER än vad jag vägde innan!!

 

Förklaringen jag fick var att troligtvis förstörde jag min egen ämnesomsättning..

 

Så varning utfärdad.. det finns inga genvägar tyvärr.. bara att bränna mer än vad du stoppar i dig.

 

Därför tycker jag att det finns ingen anledning att plåga sig med konstiga dieter när resultaten försvinner lika fort.

Men lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allvarligt.

 

Gå med i viktklubb som någon tidigare rekar eftersom du tydligen är helt grön på viktminskningsområdet.

 

Väg dig inte varje dag. Väg dig en gång i veckan. Du har inte gått ned 3,6 kg på tre dagar. Du har tömt tarmarna och andra depåer. Du kanske har loosat några hekton fett förutsatt du inte toktränat.

 

Vill du gå ned i vikt så måste du ändra inställning och livsstil. Det är oftast inte lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är så jävla trött på alla "svältarkärringar" som försöker svälta sig ner i vikt. Dom tränar inte eftersom "det är äckligt med svett", och efter en veckas svältande smäller dom i sig ett par bakelser för att belöna sig efter den hårda veckan. Det som gäller är träning, träning och sedan ännu mer träning. Och ja, du kommer att bli svettig.

 

Ät normalt men skippa pizza, godis osv, och ta dessutom långa promendar (1-2 timmar) i snabb takt varje dag. Då jävlar ska du få se på resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg @ psykologen.

 

Ett tips om du inte vill lägga pengar på att gå till en dietist eller viktklubb är att gå till biblioteket och låna en bok om kost och näringslära (och inte någon fjantig gå-ner-massa-fett-nu-bok). Ät hälsosam och varierad mat, och glöm inte fettet (rätt sorts fett!). Som psykologen säger, väg dig bara en gång i veckan och då under samma premisser (t.ex. varje söndagmorgon innan frukost). Har du 2-300 kronor extra kan du ju köpa en våg som mäter kroppsfett också, finns på Åhlens har jag för mig. Kanske inte mäter jättetillförlitligt, men tillräckligt iaf.

 

Och ut och träna! Gå, spring, cykla, simma, styrketräna, whatever... Vill du gå ner i vikt på riktigt (fett) så är mycket motion och sund kost den enda vägen. Inte soppa och lila piller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För två år sedan gick jag på hälsokontroll på jobbet. Sköterskan sa till mig att jag var i usel kondition och att jag för mitt eget bästa skulle göra något åt situationen. BMI = 31, 175 cm, 95 kg.

 

Jag började så smått att promenera. I början var det 45 min 4 gånger i veckan, för att sedan öka på sträckan efter hand. Nu promenerar jag 70 min fem gånger i veckan och 120 min två gånger i veckan.

 

Maten var ett stort aber för mig. Fet mat, fel mat och mycket mat. Usch! Jag lade upp en mycket långsiktig plan, vilket innebar att jag kapade bort viss mat varje månad. Nu i höstas gick jag över till att nästan helt sluta med att äta kött och lever i princip på vegetarisk föda (någon gång blir det fisk).

 

Nu väger jag in på 62 kg. En nätt viktnedgång på 33 kg. Skillnaden mellan nu och då är enorm. Jag är piggare, både fysiskt och psykiskt. Det enda negativa är att precis alla kläder från förr i tiden är helt oanvändbara. Att gå från jeans med 34" i midjan till 29" i midjan gör en del skillnad. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll dig till det under 70 GI. Gå morgonpromenad innan frukost. Glöm inte att det ska vara ska vara omättat fett – inte mättat.

 

Bästa rådet: Lyssna inte på den här killen som har fel på 3/3 punkter.

 

Säg att du skojar.

 

Om inte, förklara då bland annat varför han inte ska hålla sig till långsamma kolhydrater

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll dig till det under 70 GI. Gå morgonpromenad innan frukost. Glöm inte att det ska vara ska vara omättat fett – inte mättat.

 

Bästa rådet: Lyssna inte på den här killen som har fel på 3/3 punkter.

 

Säg att du skojar.

 

Om inte, förklara då bland annat varför han inte ska hålla sig till långsamma kolhydrater

 

förklara varför istället. Det enda som behövs för att förlora vikt är ett kaloriunderskott. Jag skrev det innan och jag skriver det igen. Du kan gå ner i vikt genom att bara äta chocklad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll dig till det under 70 GI. Gå morgonpromenad innan frukost. Glöm inte att det ska vara ska vara omättat fett – inte mättat.

 

Bästa rådet: Lyssna inte på den här killen som har fel på 3/3 punkter.

 

Säg att du skojar.

 

Om inte, förklara då bland annat varför han inte ska hålla sig till långsamma kolhydrater

 

förklara varför istället. Det enda som behövs för att förlora vikt är ett kaloriunderskott. Jag skrev det innan och jag skriver det igen. Du kan gå ner i vikt genom att bara äta chocklad.

 

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/ om du vill ha mycket info i området.

 

Det är skillnad på choklad och choklad, det ska vara mörk choklad med hög kakaohalt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det här ska bli en debatt mellan kalori-viktväktare och gi-fantaster kommer den här tråden aldrig att dö. Alternativet är att vi konstaterar att båda sidorna har rätt...

 

Nej, båda har inte rätt, det finns bara ett sätt, som nämnts av en del, ta in färre kalorier än vad du gör av med. Idéerna om att kroppen går in i svält och förbränner mycket mindre är i nästan alla bantningssituationer felaktig.

 

Nyttig mat gör det lättare att gå ned i vikt, eftersom sockersuget minskar, du får mer regelbundet matintag, och äter mer sällan saker som du inte tänker på att du stoppar i dig, som innehåller extra kalorier. Du blir också mättare av att äta nyttigt, vilket är bra. Med högenergirik mat får du även inte i dig så mycket vätska som om du äter morötter och vitkål, vilket även detta minskar mättnadskänslan. Att tröttna att äta energi för att den tar lång tid att få i sig ska man inte heller bortse från. Du mår också bättre med nyttig mat, vilket gör att du orkar motionera oftare och hårdare.

 

Ett problem är att en massa bantningsmetoder framför ett gäng halvsanningar varför de fungerar, för att få högre trovärdighet, och att bantare just ska använda deras metod. Stör mig allra mest på GI (Atkins metod är så oseriös att det är svårt att störa sig på den) som har lyckats få nån sorts sanningsföreträde med sina halvsanningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det här ska bli en debatt mellan kalori-viktväktare och gi-fantaster kommer den här tråden aldrig att dö. Alternativet är att vi konstaterar att båda sidorna har rätt...

 

Nej, båda har inte rätt, det finns bara ett sätt, som nämnts av en del, ta in färre kalorier än vad du gör av med. Idéerna om att kroppen går in i svält och förbränner mycket mindre är i nästan alla bantningssituationer felaktig.

 

Nyttig mat gör det lättare att gå ned i vikt, eftersom sockersuget minskar, du får mer regelbundet matintag, och äter mer sällan saker som du inte tänker på att du stoppar i dig, som innehåller extra kalorier. Du blir också mättare av att äta nyttigt, vilket är bra. Med högenergirik mat får du även inte i dig så mycket vätska som om du äter morötter och vitkål, vilket även detta minskar mättnadskänslan. Att tröttna att äta energi för att den tar lång tid att få i sig ska man inte heller bortse från. Du mår också bättre med nyttig mat, vilket gör att du orkar motionera oftare och hårdare.

 

Ett problem är att en massa bantningsmetoder framför ett gäng halvsanningar varför de fungerar, för att få högre trovärdighet, och att bantare just ska använda deras metod. Stör mig allra mest på GI (Atkins metod är så oseriös att det är svårt att störa sig på den) som har lyckats få nån sorts sanningsföreträde med sina halvsanningar.

 

Grejen är att båda variantera funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...