Gå till innehåll

NLT - Folda KK på ragflopp?


Fysikern

Recommended Posts

Sitter on the button med KK.

 

Höjer $3 preflop får 4 callers. (Höjer alltid 3 BB om ingen höjt före)

 

Pot: $15.5

 

Flop:2 3 8 rainbow. Checkas fram till mig.

 

Jag höjer $14. En lägger sig en höjer $28 en till lägger sig och sen en syn.

 

Jag lägger mig. (Nån borde ha mig slagen med en triss.)

 

Pot: $85.5

 

Turn: Q (ingen färgchans)

 

En bettar $2. Syn. (Här anar jag oråd min hand var nog bra.)

 

River: J

 

Bet $2. Syn.

 

TT och A8 visas.

 

För fegspelad ? Kan ju tillägga att jag förlorat nåra potter på floppad triss mot överpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker jag inte. Men det beror helt på hur de spelat innan. Har man sett någon höja alldeles för mycket med toppair eller överpar ett par gånger så är en syn motiverad.

 

Vet man inget om sina motståndare får man chansa eller gå på gamla erfarenheter och då blir det dyrt. Min erfarenhet av micro NL är att folk släpper dåliga händer preflop om man höjer tillräckligt men har svårt att släppa färgdrag, open-ended-straight, overpair eller toppair oavsett kicker. Den generaliseringen kostade mig lite idag på $0.25/$0.50. Spelade kanske 10 händer, andra handen fick jag AKs (hjärter) och bettade kanske $3 på SB. Två till var med. Floppen K5x, två ruter. Jag bettade potten och får en syn. Sätter honom på färgdrag eller möjligen AK, KQ eller KJ. Nästa kort en 5:a till. Jag vill inte se ett kort till om det dyker upp ett ruter, så jag bettar tillräckligt för att han ska vara allin (mindre en potten). Han synar och har spelat och synat en preflop-höjning på 6BB med K5o!!! 2-3 händer senare får jag QQ, höjer ordentligt och får med mig några. Inget A eller K på floppen så jag höjer ordentligt igen och tar potten. Antar att folk uppfattar mig som rätt aggressiv nu :D Ett par händer senare (3:e handen jag överhuvudtaget spelar) får jag KK UTG. Höjer återigen en hel del preflop, får med mig 3-4 st den här gången. Floppen x-2-2. Ser det osannolikt att någon synat en så kraftig UTG-höjning med någon annan hand innehållande en 2:a än 22, och även det är dumt. Och skulle jag ha sån otur att någon har 22 så får han min stack :cry: Jag bettar halva min stack (har inte "orkat" fylla på en förra förlusten). Får en syn. På turn kommer A, så jag checkar. Han checkar. River en 2:a till. Nu kan han inte ha 22. Och jag tror inte han har A. Jaja, har han A kommer han betta om jag checkar och då måste jag syna på grund av potoddsen (inte så mycket kvar i min stack). Så jag tycker det bästa är att gå allin, dels för att han måste syna om han har någon koll på potodds, om han inte har det kan han se det som en desperat bluff. Han synar såklart och visar 52o.

 

Men det var helt klart värt $50 att återigen bli påmind om vilka det är som ser till att man kan vinna stora pengar på poker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fysikern, du missade ett kort i floppen.

 

Jag skulle precis som du vara rädd för trissen eller två par (fast jag inte vet alla tre korten) när du blev tillbakaraisad.

 

När han sen kom med så mesiga bett på river och turn bör du raisa igen för value/information.

 

Antingen så är han rädd för din hand eller så försöker han slowplaya den på något sätt.

 

De andra fick nu nästan två free cards.

 

Ibland kan man dock känna att man bara vill calla hem handen om man misstänker att man kan vara slagen men ändå har bestämt sig för att fullfölja handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sorry missade den raden - trodde du var med i handen.

 

Tror man att man är slagen bör man lägga ner starthänder som KK också så det var väl inget fel.

 

Det är i sådana här lägen det är ruggigt bra att ha koll på motståndarna så att man lättare kan sätta dom på händer.

 

Att veta om någon har ett set (triss) är alltid svårt men om det är en person som alltid reraisar sådär med typ top-par så är det bara att spela vidare handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del hade det nästan säkert varit all-in på floppen. Undantaget är om jag vet att min motståndare är vettig, vilket är ovanligt på den här nivån övht.

 

Grejen är den att jag förlorat 3 överpar mot floppat set. Var tvungen att få klarhet i hur man ska spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså om du håller på att överbetta potten så där så gör du ett väldigt exploaterbart misstag. Du gör så att folk har råd att syna dig med enbart bättre händer, och dessutom lägger du upp det för att bli av med resten av stacken om de bara synar. Dessutom så lär du bara köpa potten av sämre händer och det behöver du egentligen inte överbetta för att uppnå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...