Gå till innehåll

Rakens inverkan H2H SnG vs Cashgame. Läs inlägg #1


gdaily

Recommended Posts

Inspirerad av den här tråden

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?p=614753#614753

bestämde jag mig för att göra en undersökning om hur det förhåller sig på de sajterna jag spelar just nu.

 

Please feel free att komplettera med era egna favoritsajter. I så fall lägger jag upp det här i inlägg #1

 

Förutsättningar:

 

a) Jag spelar själv SnG H2H mellan $100 och $1000. Om intresset är stort så kan jag göra arbetet på lägre nivåer, men det blir först efter det att jag märkt ett intresse, så jag inte sliter i onödan.

 

b) Allt nedanstående är exklusive eventuella bonusar eller raceback - allt sådant är ju personlighetsberoende hur mycket man är villig att hoppa runt för att utnyttja erbjudanden. Men bara som exempel, så har Betfair just nu när det här skrivs 2 stackbara bonusar (dels välkmmen till nya nätet-bonusen som motsvarar 25% rb på SnG, dels ett specifikt SnG-erbjudande på 50% rb, vilket gör att Betfair som normalt har en hög SnG-rake helt plötsligt har den lägsta, totalt 75% rb på SNG. Men detta varierar ju, det får ni hålla reda på själva

 

c) Sedan har ju sajternas lojalitetspoäng ett värde också.

Se gärna http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=32554

Jag har inte tagit in detta i beräkningarna nedan, bara för att vara konsekvent (beroende på sajt så gynnar eller missgynnar det cashgamest med någon procents återbetalning på raken). Det får ni lista ut själva.

 

d) När jag skriver NL100 så menar jag som standartd ett no-limitbord med 100 i maxupptag, och blindarna då 0.50-1.00. Vad minupptaget är på ett sådant bord varierar, men är som "standard" 10.

 

e) Allt är spelstilsberoende: Ett sätt att utvärdera är att snabbt jämföra maxraken på cashgamet med raken i SnG: Jag har gjort så här, med Everst som exempel: PÅ SnG500 är raken 20. Med andra ord: i potten ligger det 1000 och vi har betalt 40 till sajten. Spelar vi mer än 40 potter i en sådan match? Ja, det är på gränsen. Om jag möter en dålig motståndare är matchen troligen slut på färre än 40 potter. Mot en bra så tar det längre tid.

Hade maxraken på cashgamet varit 2 i stället, så hade jag fått jämföra med 20 potter. Spelar vi fler än 20 potter? Ja, helt klart. Och hade maxraken varit 0.50 så hade siffran varit 80 potter. Första exempelt gör att det för mig känns som att det väger, andra exemplet definitivt fördel SnG:n, och tredje exemplet definitivt fördel cashgamet.

 

Utifrån er egen spelstil får ni göra en egen bedömning.

 

***************************************

 

Everest

Slutsats: Eftersom cashgamesmaxraken är $1 och det tas flatrake i varje pott på 4% så är det troligt att SnG är bättre att spela än cashgamet (garanterat när du spelar mot en bonus då du har 55% rb på SnG:n), i alla fall på höga nivåerna. Men det känns spontant som att det står och väger lite.

 

 

Betfair

Slutsats: När jag skriver detta så har Betfair en promotion om 50% tillbaks på raken för december månad för SnG:er. Utan denna promotion finns det ingen chans att jag skulle spela H2H SnG på Betfair, med den branta strukturen tävlingarna har.

På Betfair väljer jag cashgame!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Everest

Cashgame H2H

 

 

No Rake on all pots that are less than 3x the Big Blind

No Rake on any hands that end before the Flop ("No Flop - No Drop")

No Rake on un-called wagers

2-Seat Tables Rake Cap: Maximum rake per hand $1

Based on those exclusions, the House will take a flat 4.0% rake only on pots which are at least 3 times the big blind in Real Money hands which have seen the flop.

4% flat rake motsvarar ungefär industristandard på 5% som tas vid olika intervall i stället. De spelarna som spelar på de lägsta nivåerna missgynnas av den här rakemodellen, men när vi kommer upp på NL100 (NL50(?)) och däröver så blir det mellan tummen och pekfingret desamma. Det kompenseras lätt genom att Everest just nu är en riktig fisksajt.

Finns från NL50 upp till NL1000

Observera att rakestrukturen gynnar att man limpar (felaktikt spelteoretiskt) från knappen... SVår avvägning, men om motståndaren alltid försvara sin big blind så ska man troligen bara limpa.

 

SnG

500+20 (3,85%)

200+8 (3,85%)

100+5 (4,76%)

50+2,50 (4,76%)

ner till 0,50+0,05 (9,09%)

Det finns bara Texas No-limit på Everest. Spelarna (de tre styckna som finns på sajten) på 500-nivån är jävligt duktiga. Men på 100-nivån är spelarna riktigt dåliga. Ursla helt enkelt...

10-minutersperioder (på de borden jag kollat upp). 100 big blind i stacken, vilket är mer än standard

 

Slutsats: Eftersom cashgamesmaxraken är $1 och det tas flatrake i varje pott på 4% så är det troligt att SnG är bättre att spela än cashgamet (garanterat när du spelar mot en bonus då du har 55% rb på SnG:n), i alla fall på höga nivåerna. Men det känns spontant som att det står och väger lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betfair

 

Cashgame H2H

 

Pot Limit and No Limit, 2c/4c and 5c/10c

Number of players Rake per Pot Max Rake

2: 1c for each 20c in the Pot 1$

 

Pot Limit and No Limit, 25c/50c and 100$/200$

Number of players Rake per Pot Max Rake

2 5c for each 1$ in the Pot 1$

 

Det finns bord från NL10 upp till NL50.000, samt limitbord på alla nivåer. Jag tror inte att man direkt hittar spel "varje dag" på de högsta nivåerna, men det är ointressant för mig :-). På lagom nivå finns det spel i alla fall... Dvs "standard, 5% max 1$ i rake...

 

H2H SnG

5000+ 100 (1,96%)

2000+ 50 (2,44%)

1000+ 30 (2,91%)

800+ 25 (3,03%)

400+ 20 (4,76%)

200+ 10 (4,76%)

100+ 5 (4,76%)

50+ 2,5 (4,76%)

25+ 1,25 (4,76%)

10+ 0,5 (4,76%)

 

Dvs inga mikronivåer finns, men å andra sidan finns höga nivåer.

Betfair har 5-minutersperioder, vilket faktiskt är en mycket dålig struktur. 1500 i startmarker (75bb) vilket är standard.

 

Attraktiv rake på höga nivåer, men mellannivåerna är inget speciellt.

 

Slutsats: När jag skriver detta så har Betfair en promotion om 50% tillbaks på raken för december månad för SnG:er. Utan denna promotion finns det ingen chans att jag skulle spela H2H SnG på Betfair, med den branta strukturen tävlingarna har.

På Betfair väljer jag cashgame!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Lite läskigt att posta i den här tråden, verkar som den är till för endast Ola, men den är ju inte låst så... Feel free to remove my post.

 

Vad är det för nackdel att Betfairs H2H matcher har brantare struktur? Har inte det samma effekt i H2H som i 10-manna SnGs där ROI sjunker men eftersom varje SnG tar mindre tid ökas $/h?

 

Borde det inte gynna dig då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...