Gå till innehåll

PLO - AAxx All-In mot två motståndare preflopp!


drc

Recommended Posts

Med risk för att bli utskrattad tar jag gärna emot synpunkter på även denna hand.

 

stakes 2-4$ 1-2$ blinds PL Omaha 6-seated

 

Drc SB hand Ad Ac 3d 4c (ess doublesuited med chanser till låg stege)

 

Enemy 1 calls

 

Enemy 2 raises to 11

 

Drc calls

 

Enemy 1 raises to 43 (denna spelare har spelat extremt loose)

 

enemy 2 calls (went allin for 12.47)

 

Drc went allin for 158.58

 

(Jag hoppades på en fold men trodde att min hand borde ha hyfsad chans mot en annan bra hand)

 

Enemy 1 calls

 

Enemy 1 shows Kh 6h Td 2d

 

(Jag har faktist ingen aning om varför denna spelare ville spela den här handen för nästan 200 dollar)

 

Enemy 2 shows Ks Ts Th 4h

 

(också en betydligt sämre hand än min men den här personen gjorde kanske ett move preflop för att plocka upp blindsen)

 

 

Jag såhär långt såg det rätt bra ut. Nu är det bara att vänta på de snabba korten som vänds upp och hoppas att potten går åt mitt håll.

 

BOARD

 

Qd - Jh - 9d - 5h - Js

 

 

Enemy 1 wins 327.60 with a straight King High

 

Enemy 2 wins wins 35.60 with a straig high

 

DRC wins f*ing nothing :x

 

Okej, bortsett från att min hand faktist stod sig rätt bra preflop när jag fick se de andra korten så undrar jag:

 

1. Är det rimlligt att spela en omahand på det här sättet eller är det för mycket gambling att ställa in preflopp ?

 

2. Är just den handen jag hade värd att gå in med i sådana fall ? Jag har essen men har förstått att de inte alltid är så bra som man tror i Oma men de var doublesuited + att alla kort interagerade med varandra. Dock kanske de två sista korten bör vara något i stil med JT istället.

 

3. Övriga felaktigheter i mitt spel. Hade det varit holdem och jag fick en rejäl raise + en reraise så skulle det istort sett bara vara Ess som jag skulle ställa in med men jag kan inte bedöma omahänderna lika bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Är det rimlligt att spela en omahand på det här sättet eller är det för mycket gambling att ställa in preflopp ?

Jag tycker att det är ett väldigt rimligt sätt att spela AAxx på. Vill du inte gambla så ska du nog inte spela short-handed omaha.

 

2. Är just den handen jag hade värd att gå in med i sådana fall ? Jag har essen men har förstått att de inte alltid är så bra som man tror i Oma men de var doublesuited + att alla kort interagerade med varandra. Dock kanske de två sista korten bör vara något i stil med JT istället.

Jag skulle spela alla AAxx på samma sätt, om jag inte var uppe mot någon som nästan säkert också hade AA. AA34ds är en grym hand om du kan få in alla pengar preflopp mot en eller två andra händer, så länge inte någon av dem innehåller AA. Det är nog rätt lugnt då också eftersom du har två stycken nötfärgsdrag att backa upp med.

 

3. Övriga felaktigheter i mitt spel. Hade det varit holdem och jag fick en rejäl raise + en reraise så skulle det istort sett bara vara Ess som jag skulle ställa in med men jag kan inte bedöma omahänderna lika bra.

Jag tycker du spelade i stort sett perfekt. Möjligen att du skulle re-raisat själv första gången för att isolera, det beror på vad du tror om spelarna efter dig. Med den här handen så vill du i vart fall väldigt gärna ha in alla pengarna preflopp, om det är möjligt.

 

Eller, jag skulle nog nästan alltid ha re-raisat fiende nummer 2 eftersom han har så lite pengar kvar och jag inte vill ha sällskap i potten, speciellt inte av spelare efter mig. Undantaget är väl om jag hade stark anledning att tro att fiende nummer ett skulle re-raisa om jag bara synade. Efter att fiende nr 1 slagit om så tycker jag att all-in är obligatoriskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite onödig statistik: När alla pengar åkt in hade du en EV på ungefär $100 och en vinstchans på ungefär 60%, vilket onekligen får betraktas som en grymt schysst situation.

 

Om du inte använder det än så är Poker Calculator ett bra program för att titta på all-ins i spel som inte är texas. Det har liknande funktionalitet som pokerstove, men är inte lika snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina svar. Har du någon lysande omaha-pottlimit-artikel-länk ?

 

Olas artiklar på empire är lysande men om jag inte missminner mig var det mer inriktat på Fixed Limit.

 

Vad betyder "stakes", är det PLO 1-2 eller 2-4?

 

Jag kan inte svara exakt på det. Det står så när jag kollar mina händer.

 

Det står nog 1-2 på bordet och blindsen är 1-2$

 

men spelar du 1-2$ fixed så är blindsen 0.50-1 medan det är 1-2 i NL/PL.

 

 

Därav är kanske stakes bara ett uttryck som har med Fixed Limit att göra.

 

Jag betvivlar dock inte att någon annan räv har svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olas artiklar på empire är lysande men om jag inte missminner mig var det mer inriktat på Fixed Limit.

 

tackar, jag blir rörd. Ja jag vet inte varför dom ville ha en limitartikel, men det var det dom betalade mig för. Party/Empire är inte pokerspelare själva, tydligen.

 

Jag tänkte skriva ett långt svar, men som tur var så hann Johan före mig, så jag kan bara instämma i precis allt han sa, ord för ord.

 

Ett boktips är "How good is your Pot-limit Omaha" (finns på engelska Amazon bara) av Stewart Reuben. Det är en quiz-bok, så man behöver papper, penna och ett gott tålamod. Han kommer ut i dagarna men dito Texas, som ite är riktigt lika bra (den första får en tia av mig, den senare en sjua. Men jag har bara förhandsutgåvan av den senare, så vissa saker kanske har ändats till tryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...