ElNeko Postad 30 Januari , 2005 Rapport Postad 30 Januari , 2005 pacific $15/30 fullt bord. ~40-45% flop seen. Första varvet jag spelar så jag har dålig koll på spelarna. Jag: Mp1 först in och limpar med J10 mp2 calls co calls button raise sb calls bb folds call call call Flop: 10 10 6 sb bets Tänkte själv slänga iväg ett bet här, men blev förvånad över att sb vågar betta ut direkt här. Väljer att bara syna och se hur aggressiv button är. Jag: calls mp2 calls co folds button calls Turn: K sb: bets Förvånar mig att han vågar betta ut direkt igen när han får tre syn på den floppen. Får mig att tro att han sitter på 10 eller 66 i pockets. Skulle jag höja här kommer antagligen mp2 och button kasta sina händer, och om jag då är slagen förlorar jag mer men vinner antagligen mer om jag har bästa handen. Väljer därför att bara syna. Hade egentligen satt honom på en sexa ett drag eller möjligtivs JJ och räknade med att han skulle checka om han inte förbättrade på turn. jag calls mp2 raise Hmm den där var riktigt jobbig, antingen har han plockat upp ett drag eller så sitter han med en tia och troligtvis högre kicker än mig. button calls, känns som han synar med AK sb re-raise Den här sitsen kändes extremt jobbig. Om mp2 har en tia är jag troligen slagen av bättre kicker och om han har en tia sitter säkert sb med 66. Riskerar ju klart att det cappas här om jag synar. Sitter och steker ett tag och väljer till slut att syna. mp1 calls mp2 raise button folds sm calls mp1 calls river 2 sb bets Finns ingen chans att jag lägger mig för ett bet i den här massiva potten, men samtidigt känns det inte bra att mp2 varit så aggro på turn. Planerar att lägga mig om det blir raise och re-raise på rivern, men hoppas på en showdown om mp2 missat ev. drag. mp1 calls mp2 folds -jahapp då var han visst überaggro med draget på turn känns det som. sb shows 10,9 Vinner här potten med högre kicker, men samtidigt känns det som att det var den enda handen han kunde tänkas ha som jag skulle slå. Möjligtvis 10,8 suited också. Spelade väldigt passivt den här handen och kände mig som Timid Tim, vilket jag kanske också var. Borde jag kanske ha höjt på turn? Visst har jag en stark hand, men samtidigt är den ju helt omaskerad och när folk sprutar marker och man sitter mitt emellan är det knepigt. Överpar känns inte så troligt hos varken sb eller mp2 då det hade blivit mer action pre-flop isf. Känns som att jag har flyt att mp2 sitter på ett drag och att just sb sitter med i princip den enda tänkbara handen som jag kan slå. Lite input önskas! Citera
Hjort Postad 30 Januari , 2005 Rapport Postad 30 Januari , 2005 Med ohöjd pott preflopp så kan du ju inte utesluta särskilt många dåliga tior från SB (han har ju odds på att syna nästan vad som helst). Däremot känns det ju väldigt otroligt att någon skulle ha JJ+ eller AK, om de nu inte är jättewimpiga. Gillar inte riktigt att limpa in där, är väl ok om du blandar och även gör det med en del starkare händer. Själv kör jag på 100% raise eller fold utanför mörkarna och tidig position när jag öppnar potten. På floppen så behöver ju SB inte vara jättestark., visserligen kommer han ha en bättre tia en hyffsad del av tiden, men händer som K6, 88 eller T7 kommer ju också beta. Om det inte finns något färgdrag ute så tycker jag inte att du behöver höja här, men då mest i avsikt att höja på turn om det inte händer något konstigt. Att SB betar ut igen är ju inte så konstigt. När ingen av er höjer floppen så måste han ju rimligen beta alla tior, alla kungar, och en hel del underpar till tiorna, samt kanske även ett par sexor. Folk verkar ju vara lite lösa på det här bordet, så han kan ju inte anta att han är slagen hur som helst bara för att floppen blev synad. Om du trodde att SB skulle checka turn så verkar det ju förresten vara ett dåligt spel att bara syna floppen. Då tjänar du ju inget extra på att syna de gånger du har bäst hand, vilket rimligen bör vara rätt ofta. Synen kan väl vara ok om du tror att snubbarna bakom dig kommer ta kort när de drar nästan dött en stor del av tiden. Sen vet jag inte riktigt hur du kan utesluta att Mp2 höjer med par i kungar, och hur du kan komma till att CO sitter med AK känns som tankeläsning. Jag tror inte man kan folda turn om man spelar optimalt, utan det är just om man har någon specifik read på motståndarens spel som man försöker utnyttja. Men tänk också på att du visat mycket liten styrka genom handen. Syn, syn, syn är inte direkt någon power-sekvens och det är inte alls omöjligt att motståndarna har T7/T2 vs AK/KQ. Det är ju först vid tredje och fjärde turn-beten som det hela börjar se lite mörkt ut, och inte ens då tycker jag man kan utesluta allt för mycket. Kan du syna turn så måste du ju rimligen syna rivern också. Citera
ElNeko Postad 30 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 30 Januari , 2005 Tackar för inputen! Med ohöjd pott preflopp så kan du ju inte utesluta särskilt många dåliga tior från SB (han har ju odds på att syna nästan vad som helst). Däremot känns det ju väldigt otroligt att någon skulle ha JJ+ eller AK, om de nu inte är jättewimpiga. Gillar inte riktigt att limpa in där, är väl ok om du blandar och även gör det med en del starkare händer. Själv kör jag på 100% raise eller fold utanför mörkarna och tidig position när jag öppnar potten. SH höjer jag för det mesta när jag är först in, men full table mp1 så tycker jag själv att J10 är en bra hand att limpa med då den har bra potential att vinna stora potter med många spelare. På floppen så behöver ju SB inte vara jättestark., visserligen kommer han ha en bättre tia en hyffsad del av tiden, men händer som K6, 88 eller T7 kommer ju också beta. Om det inte finns något färgdrag ute så tycker jag inte att du behöver höja här, men då mest i avsikt att höja på turn om det inte händer något konstigt. Ok att många är tomtiga på pacific, men 10,7 suited i en höjd pott i sämsta position. Just därför att han bettar ut på floppen får mig att tro att han inte är så stark. Att SB betar ut igen är ju inte så konstigt. När ingen av er höjer floppen så måste han ju rimligen beta alla tior, alla kungar, och en hel del underpar till tiorna, samt kanske även ett par sexor. Folk verkar ju vara lite lösa på det här bordet, så han kan ju inte anta att han är slagen hur som helst bara för att floppen blev synad. Om du trodde att SB skulle checka turn så verkar det ju förresten vara ett dåligt spel att bara syna floppen. Då tjänar du ju inget extra på att syna de gånger du har bäst hand, vilket rimligen bör vara rätt ofta. När han fått tre spelare med sig till turn med den floppen då måste rimligen kungen vara ett scarecard eller att någon troligen slowspelat en tia. Vad skulle rimligtvis jag och mp1 syna med på floppen annars? Att button som höjt pre-flop sitter med två överkort, det känns troligt. Hade vi suttit på 77-99 tror jag att de allra flesta spelarna höjt på den floppen. Därför räknar jag med att han checkar turn här om han inte har en stark hand som kan slå par i kungar. K6 känns inte speciellt troligt med tanke på höjningen. Synen kan väl vara ok om du tror att snubbarna bakom dig kommer ta kort när de drar nästan dött en stor del av tiden. Sen vet jag inte riktigt hur du kan utesluta att Mp2 höjer med par i kungar, och hur du kan komma till att CO sitter med AK känns som tankeläsning. Jag tror inte man kan folda turn om man spelar optimalt, utan det är just om man har någon specifik read på motståndarens spel som man försöker utnyttja. Det är just turn spelet som jag är mest tveksam till. I princip blir nästan alla spader, Q K och A lite utav scare cards här och därför borde jag nog ha höjt här. Kanske skrivit fel nånstans, men CO foldar på floppen. AK på button känns troligt då han höjer pre-flop och även synar två bets på turn innan han ger upp. Den folden hade varit riktigt tung det håller jag med om. Men tänk också på att du visat mycket liten styrka genom handen. Syn, syn, syn är inte direkt någon power-sekvens och det är inte alls omöjligt att motståndarna har T7/T2 vs AK/KQ. Det är ju först vid tredje och fjärde turn-beten som det hela börjar se lite mörkt ut, och inte ens då tycker jag man kan utesluta allt för mycket. Nej håller helt med här. Lirade både med och emot magkänslan i den här handen. Syn syn syn är sällan bra spel. Samtidigt kan jag inte sätta sb på en sämre hand en (10 ?) där "?" är minimum en åtta. T7/T2 utesluter jag pga pre-flophöjningen, och att sb skulle sitta på KQ eller AK är jag tveksam till då han med KQ inte bettat ut på floppen och med AK hade han troligtvis tre-bettat pre-flop. Ytterliggare en kommentar är att jag känner mig inte så orolig för mp2s höjning på turn han skulle som sagt kunna sitta på en kung, men det är när small blind tre-bettar som det börjar kännas jobbigt. Citera
Hjort Postad 30 Januari , 2005 Rapport Postad 30 Januari , 2005 SH höjer jag för det mesta när jag är först in, men full table mp1 så tycker jag själv att J10 är en bra hand att limpa med då den har bra potential att vinna stora potter med många spelare. Problemet är bara att en uppmärksam spelare kan utnyttja dig lite väl mycket om de vet att du inte kan ha en stark hand där. Om du kör med en blandad strategi så är nog JTs en lämplig hand att limpa med. Och andra sidan så kan man kanske få ut QT-AT/QJ-AJ om man höjer, vilket förstås är väldigt bra. Ok att många är tomtiga på pacific, men 10,7 suited i en höjd pott i sämsta position. Just därför att han bettar ut på floppen får mig att tro att han inte är så stark. Nu är jag lite tomtig vad gäller att läsa HH:er korrekt så jag missade att potten var höjd. Men om det är ett misstag att syna med T7s ur SB där så kan det ju inte vara särskilt stort. När han fått tre spelare med sig till turn med den floppen då måste rimligen kungen vara ett scarecard eller att någon troligen slowspelat en tia. Vad skulle rimligtvis jag och mp1 syna med på floppen annars? Att button som höjt pre-flop sitter med två överkort, det känns troligt.Hade vi suttit på 77-99 tror jag att de allra flesta spelarna höjt på den floppen. Därför räknar jag med att han checkar turn här om han inte har en stark hand som kan slå par i kungar. K6 känns inte speciellt troligt med tanke på höjningen. Det där beror väl lite på spelaren, men en aggro spelare kan säkert hitta ett bet igen med 99 eller A6. Även om man ofta är slagen så kan det ju förresten fortfarande vara rätt att beta ut i syfte att få loss lite drag från en stor pott. Det är just turn spelet som jag är mest tveksam till. I princip blir nästan alla spader, Q K och A lite utav scare cards här och därför borde jag nog ha höjt här. Kanske skrivit fel nånstans, men CO foldar på floppen. AK på button känns troligt då han höjer pre-flop och även synar två bets på turn innan han ger upp. Den folden hade varit riktigt tung det håller jag med om. Ok, i så fall är jag helt med på AK. Min tidigare felläsning ställde ju till det lite. Nej håller helt med här. Lirade både med och emot magkänslan i den här handen. Syn syn syn är sällan bra spel. Samtidigt kan jag inte sätta sb på en sämre hand en (10 ?) där "?" är minimum en åtta. Ok, beror ju på vad du vet om spelaren. Men jag tror att man korrekt kan syna med T7s där och en lös spelare borde nog kunna komma ned till T2s. 2/3 mörk gör ju rätt stor skillnad här. Ytterliggare en kommentar är att jag känner mig inte så orolig för mp2s höjning på turn han skulle som sagt kunna sitta på en kung, men det är när small blind tre-bettar som det börjar kännas jobbigt. Ok, och då är ju potten lite väl stor för att lägga sig. Särskilt som man har en del splittouts om man är uppe mot AT eller QT. Och 66 kan man ju alltid dra ut. Citera
Hjort Postad 30 Januari , 2005 Rapport Postad 30 Januari , 2005 Mitt reviderade svar: Preflopp: Höj eller blanda. Floppen: Höj för att ta betalt av preflopphöjarens handdistribution. Den är ju så pass stark att han måste betala av två bet relativt ofta. Och om han gillar att hitta folden med exempelvis JJ så kan du ju abusa honom på en hel del andra sätt senare. Turn: Kan ju förresten vara ett bra ställe att försöka sig på en checkraise om PFR kan tänkas höja AK här. Men oftast är det nog bättre att inte trixa så mycket och representera en kung eller tia här genom att rätt av höja själv. När betandet kommer tillbaka på det där otrevliga sättet så är det ju svårt att inte bli lite ledsen, men jag tror ändå inte man kan hitta folden. Särskilt inte om man bara synade. Rivern: Knappast läge för valuehöjningar efter all turnaction. Citera
ElNeko Postad 30 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 30 Januari , 2005 Men jag tror att man korrekt kan syna med T7s där och en lös spelare borde nog kunna komma ned till T2s. 2/3 mörk gör ju rätt stor skillnad här. På pacific kör de $7 för lilla mörk på $15/30 Är det annars standard med 2/3 när det inte går att dela stora mörk utan att bland in cents? Citera
Hjort Postad 30 Januari , 2005 Rapport Postad 30 Januari , 2005 Är det annars standard med 2/3 när det inte går att dela stora mörk utan att bland in cents? Standarden varierar lite: 1-3 för 3-6 2-5 för 5-10 10-15 för 15-30 Jag vet faktiskt inte riktigt vad det beror på, men jag antar att det har att göra med att man vill ha ett snabbt spel och inte blanda in allt för mycket olika sorters marker. Citera
Recommended Posts