perran_ Postad 11 November , 2006 Rapport Postad 11 November , 2006 Har ingen handhistory tyvärr så får förklara så bra som möjligt. UTG har jag ingen direkt koll på, så han får anses vara en random player. NL20 6-manna alla sitter med fulla inköp. UTG raises 0,8$ Hero is dealed A Q Hero(CO) calls 0,8$ <-- Väljer att bara syna, kanske borde höjt för att få info och/eller för att jag har position. Button calls 0,8$ Resten foldar. Flop: 3 Q 6 UTG bets 1$ Hero calls 1$ <-- den lilla beten ger mig en känsla att han inte har något stort. Väljer därför att syna i syfte att höja UTG på turn. Brädan ser dock ofarlig ut, men är en höjning här kanske bättre i infosyfte samt undvika bli utdragen? Button calls 1$ <-- Är inte jätteorolig på vad knappen kan ha, eftersom han är ganska synglad. Turn: 7 UTG bets 4,5$ <-- Han betar betydligt mer nu, svårt om jag ska tolka det som tecken som stort eller bluff Hero raises all in. Button folds. Är detta spel +EV i längden eller bör jag höja på floppen för att få information som högsta prio och inte låta eventuella drag dra billigt? Och vid ett omslag på floppen om jag höjer UTG, är fold ett korrekt alternativ? Citera
dlinder Postad 11 November , 2006 Rapport Postad 11 November , 2006 Höj floppen mot ett så litet bet, speciellt med spelare bakom. Som spelat syna bara turn. Citera
fiezk Postad 11 November , 2006 Rapport Postad 11 November , 2006 Håller helt med föregående skribent. Enlitet bet på floppen betyder (oftast) antingen svaghet eller stor styrka. En höjning på floppen definierar din hand till lägsta pris, samt skyddar din hand. Som spelat tycker jag heller inte att du kan höja turn, du skulle bara få syn av en bättre hand, och leder du så har Fi förmodligen väldigt få outs. Citera
perran_ Postad 11 November , 2006 Författare Rapport Postad 11 November , 2006 Om vi skulle få omslag på floppen av UTG, vad gör vi då? Är fold att föredra i de flesta fall? Eller syna ner ett rimligare alternativ? Citera
fiezk Postad 11 November , 2006 Rapport Postad 11 November , 2006 Japp, en enkel läggning. Inte många spelare lägger in trebeten här med KQ eller bluff. Väldigt ofta är du uppe mot KK/AA/set här om du skulle få en re-raise mot dig. Citera
perran_ Postad 11 November , 2006 Författare Rapport Postad 11 November , 2006 Och då kommer vi till den sista frågan. UTG synade ner min all in med KK. Hur hade man kunnat undivka det allra lättast med mest slantar i behåll? Höja preflop, höja floppen? Och till sist, när kan det vara ett bra alternativ att spela det typ av spel jag jag spelade nu? Syna i syfte att höja turn med TPTK? En träffad AK i pos o Fi betar ut mot en, samt att vi e heads up och brädan är ofarlig? Vill nämligen ha ut så mycket ur handen utan att "slowspela" för mycket eller definiera min hand, genom att skrika rakt ut.. Citera
3hjuling Postad 11 November , 2006 Rapport Postad 11 November , 2006 Det spel du skriver om nu senast brukar jag endast tillämpa när det bara är jag + en till i potten. Anledningen till det hela är att mjölka ut så mycket som möjligt av eventuellt sämre händer. Det är inte sällsynt att folk skjuter två skott utan träff (flop, turn). Finns de fler spelare med lyckas de ofta hitta odds till att syna med eventuella drag. Ang. AQ; Reraise på floppen för att få information. Citera
fiezk Postad 11 November , 2006 Rapport Postad 11 November , 2006 Och då kommer vi till den sista frågan. UTG synade ner min all in med KK. Hur hade man kunnat undivka det allra lättast med mest slantar i behåll? Höja preflop, höja floppen? Och till sist, när kan det vara ett bra alternativ att spela det typ av spel jag jag spelade nu? Syna i syfte att höja turn med TPTK? En träffad AK i pos o Fi betar ut mot en, samt att vi e heads up och brädan är ofarlig? Vill nämligen ha ut så mycket ur handen utan att "slowspela" för mycket eller definiera min hand, genom att skrika rakt ut.. Om jag skulle välja att återhöja pre flop beror på Fi:s utg raise HD, går mycket på känsla när det är SH. Mot ett litet bet med med TPTK och en spelare bakom höjer jag den här floppen alla dagar i veckan, och som sagt fold med en tre-bet. Viktig tankegång: Fi bettar $1 in i en pot på $2.40, detta betyder oftast en av tre händer: 1. Tom, 2. drag (mkt osannolikt att han har 45) 3. Monster. En höjning på floppen ger svar. Problemet med att höja turn är att du potcommittar dig utan att du har någon egentlig aning om var du står i potten, ´+att du sannolikt bara får syn av bättre händer. Med en träffad AK i position (på en lika dragfri flop) kan jag tänka mig att ditt spel (syna flop, höja turn), eller till och med syna flop, syna turn och höja/syna river (beroende på hur stark vi tror Fi är). Anledningen är att om floppen kommer t. ex. A82rb och Fi bettar/höjer så är det sannolikt att ni delar topparet och han drar till tre outs. Där finns det väldigt lite anledning att skrämma bort honom om vi tror att han kommer betta 4:e och 5:e gatan också med AJ+, kanske fler A, beroende på motståndaren. I detta läge kan kostnaden att ge honom chansen att dra ut understiga den ökade vinsten i form av extra bets på turn och river. Citera
Recommended Posts