Gå till innehåll

Hur hantera pressen i finaler?


acekabor

Recommended Posts

igår var jag ett par kompisar ute och spelade bowling. vår speltid började rinna mot sitt slut (25 min kvar) då någon kom med förslaget att "den som får mest poäng under denna tid" Blir bjuden på en drink av de som förlorat (vi var tre som slog vad). När vi började spela så försökte vi som vanligt psyka ner varann men alla spelade jämnbra. Det var inte många poäng som skiljde oss åt när vi spelat i ungefär 15 minuter. Men helt plötsligt börjar jag spela skitkasst och mina motståndare spelar likadant eller bättre. Jag träffar nästan inte en enda av "pjäserna"(sorry men min bowlingjargong är inte särskillt bra) i de rundor som återstår. I slutet var det någon av mina medtävlare som sa i förbigående "det gäller att kunna hantera press".

När han sa detta blev ett mönster mycket tydligt för mig. Nämligen det som jag finner i mitt spelande när vi brukar spela NLT turneringar (homegames). Jag spelar alltid bra/fokuserat i början av en turnering men när jag kommer till slutet (ca 3 pers kvar) så börjar jag känna en jävla press och jag tappar helt och hållet det fokus som jag annars brukar ha. Jag kunde sen när jag tänkte efter, dra en massa paraleller till en hel del andra spel där det är någon form av utslagning fram till finalen.

 

Finns det någon som vet något bra tips för att komma över den här mentala spärren. Alla erfarenheter samt boktips är varmt välkomna

 

det kanske finns någon som undrar om jag gör de anpassningar som krävs vid ett shorthanded NLT bord och jag kan bara säga att jag har läst en hel de om det som krävs och även försökt inplementera det i mitt spel. Luckorna där kan jag fylla igen genom trial and error- metoden samt genom att läsa shorthanded sektionerna i diverse nolimit litteratur.

 

(RP och flytt till Allmän Pokerteori - Kubo)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen känner jag i princip aldrig någon press på mig att göra nånting någonsin. Kan bero på att jag är en slacker, men denna press är inget jag känner av och således är den väl heller inget jag håller band på i den vanliga meningen av uttrycket. Dock är detta problem snarlikt det jag och (jag antar) flera andra stötte på när man var helt ny på tourpoker och försökte spela för att inte förlora. Personligen kom jag över denna mentala spärr för att spela mitt A-game rätt fort när jag insåg att jag genom att spela som jag borde satte mig själv i en position att vinna, och om jag genom att spela och förlora åkte ut så skulle jag ändå hamna i samma sits som om jag hade försökt squeeza in i pengarna och åkt ut.

 

Jag kanske kom lite av spåret men ett konkret tips jag kan ge är följande:

Om du föreställer dig det absolut värsta utfallet som rimligen kan komma av att du spelar ditt game och kan acceptera det, så finns det ingen press längre. Kan du inte acceptera den möjliga negativa följden av att spela ditt game så spelar du antagligen för högt och bör gå ner i stakes.

 

Något annat jag kan säga är väl att det är knappast någonsin produktivt att spela då du känner att du behöver bevisa något för någon om din spelförmåga. Att spela under sådana förhållanden är ju som att vara tiltad, alltså inget att eftersträva.

 

Förhoppningsvis kan något av detta vara till din hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela, spela, spela är mitt råd.

 

Ju fler pressade situationer du upplever ju säkrare kommer du känna dej.

 

Det är ju likadant i alla idrotter.

 

Det är inte säkert att nervositeten/pressen kommer släppa, det handlar snarare om att kunna kontrollera sej under press och då gäller det att ha varit i samma sits tidigare.

Ett bra alternativ är ju att fortsätta spela bowling och spela om något så tävlingsinstinkten och nervositeten infinner sej. Ju fler ggr du utsätter dej för press ju mer bekväm kommer du känna dej i situationen och du vet hur du reagerar.

 

Diverse dataspel du spelar mot folk är ett utmärkt sätt att träna på. (och de lär ju vara nått slags tävling förståss)

I en idrott är det lättare att hantera adrenalinet som pumpar eftersom du rör på dej, så adrenalinet kan du springa av dej. Men säg att du spelar CS och de är en viktig match som går till förlängning, då gäller det att kunna hantera nerverna även fast du sitter still. Och ju fler liknande situationer du upplever ju bättre kommer de gå.

 

Men det är inte säkert att nervositeten kommer släppa pga rutin utan snarare att du lär dej behärska situationer i press.

 

Och precis som smokey sa. Det gäller att kunna se sämsta tänkbara scenario framför sej och acceptera det.

 

Ja du ska slå den avgörande straffen i VM i ishockey, sämsta tänkbara är att du missar, alla kommer se det, media kommer skriva om det, kan du acceptera det?

Ja du kan missa varenda kägla (bowlingen), du kommer få lov att köpa varsin drink till polarna, dom kommer tracka dej en vecka för du suger så förb i bowling, kan du ta det?

Ja du kan åka ut först på finalbordet, du kanske åker ut på bubblan och förlorar inköpet, spelar som en tomte å folk kommer flina när dom tar dina pengar, klarar du det?

 

Ja spelar innebandy och är alltid nervös inför match, och ja är även alltid nervös inför en liveturnering. Men numer är det den nervösa känslan ja spelar för. Den gör mej skärpt och ja vet att ja kan hantera den. Den dan ja inte är nervös inför en match kommer ja lägga av. Är ja inte nervös vill ja inte vinna och varför ska ja då spela?

 

vart lite rörigt, hoppas nått va förståligt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pelar bowling och har spelat på ganska hög nivå. (SMguld i lag) Jag kan bara hålla med Summlan att det bara är att försätta sig i pressade situationer för att lära sig hantera pressen. JAg har varit rätt kass på att sätta den där sista avgörande striken i ett utsatt läge, men nu när man har gjort det många gånger finns fortfarande nervositeten där men man kan hålla den under kontroll.

 

Får se hur det kommer gå på lördag när det är första gången man lirar live, har redan svort att sova :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs boken "Bäst när det gäller" av Willi Railo och praktisera de smula lustiga övningarna idogt!.

 

Har inte läst just den boken, men någon slags idottspsykologi (läs mental tränig) krävs kanske för att ligga på topp och kunna fokusera på sitt A-spel under långa perioder. Och framförallt när det verkligen blir lite extra nerver med i spelet (tex. finalbord).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade väl ungefär samma problem innan, sen är jag har jag ingen hundraprocentig vinnarinstinkt nu heller, men den blir bättre. Denna förmågan är som allting annat, visas föds med den och andra måste träna.

 

Jag kan ju säga såhär; sitter du i stridens hetta och tänker "jag måste ha vinnarinstinkt" så kommer det inte gå ;) Du måste koppla av och inse att du är bäst vid det jävla finalbordet, och sen kan du ju glömma det som vissa säger: "Vissa föds som vinnare och hanterar press naturligt, det är inget du kan träna"

 

Sen rent pokermässigt, bli inte stressad för att du är shortstacked, de markerna du har kan faktiskt bygga upp en stack igen, om du tiltar bort dem är du ju körd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dendär Zenboken handlar rätt mycke om "seise the moment".

Dvs skit i va som hänt, skit i va som kan hända utan spela bara handen du håller på med. Vinner du så vinner du, förlorar du så förlorar du. de är inte viktigt utan de viktiga är att ta rätt beslut i just den handen du har nu.

Va koncentrerad på den uppgift du håller på med helt enkelt.

 

Ett annat tips är att prata med dom som sitter vid bordet. Desto mer du vet om dom desto mer släpper nervositen.

"Killen mittemot med huva har raisat du har aldrig spelat mot han förr å vet inte ens va han heter för du va så nervös när du presentera dej att du inte la namnet på minnet"

Känns bra mycke värre än

"Berra mittemot raisar, han jobbar som bagare, har 2 ungar, gillar inte att städa å skrattar glatt åt dina skämt".

 

Så prata på å va trevlig, de ska inte va tråkigt att spela poker. Du lirar turnering, och live dessutom, du kommer träffa en massa folk och gör de du tycker är absolut roligast helt enkelt.

 

Om du dessutom är pratglad är de inte säkert dom foldar din raise med AA på hand även fast du foldat 100 händer i rad, för dom är vana att höra din röst, än om du inte sagt ett ljud på 2 timmar och plötsligt väser ur dej, "Jag höjer". Givetvis har du järnkoll på vad fi gör och inte gör. men de går alldeles utmärkt att snacka ändå.

 

Spelade liveturnering så sent som i lördags å körde samma sak.

Jag är alltid nervös inför liveturneringar och börjar alltid med att presentera mej å prata så mycke som möjligt med alla vid bordet för att dels lära mej mer om dom och dels för att få nerverna att släppa.

 

Jag å en kompis satt vid samma bord. Han brukar inte säga spec mycke och ja märkte att dom få ggr han väl höjde la sej alla nästan jämt och ja såg direkt att han gärna hade velat ha syn på sin monsterhand. Ja babbla på precis som ja brukar å stoppade in ett "jag höjer" mitt i en mening och fick syn. Då hade jag ändå foldat alla händer fram till dess. Iof kan de ju vara en ren tillfällighet men ja tror de är så man fungerar.

"Hmm iof höjer han men han pratar är rolig och verkar inte tadehär på för stort allvar, han är nog inte spec tight"

 

rätt, fel? va vet jag

 

Tänk oxå på att många andra vid bordet sitter i precis samma sits som dej. Kanske inte är första liveturneringen men nog är dom nervösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl även nämna att ja hade otrolig hjälp av att spela CS på lagom höj nivå.

 

I början tugga ja fragda av nervositet vid viktiga situationer och spela givetvis som en kratta, men efter att ha spelat x antal matcher med liknande situationer går det att kontrollera nervositen och göra det till något positivt. De som är bra är ju att det går att spela hur många matcher som helst per dag eftersom det är ett nätspel.

 

De som skiljer just idrott och CS är att när ja spelar innebandy har jag nånstanns att göra av adrenalinet eftersom ja rör mej(i bästa fall :) ). Spelar ja poker eller CS måste ja sitta still vilket gör det psykiskt mycke mer påfrestande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Plate har skrivit en bok "Sans och balans" som handlar om prestationspsykologi.

 

Jag läste boken för några år sen i en studiecirkel och var även på en slags föreläsning med honom. Vi arbetade med boken som underlag vilket istort sett alla i gruppen var mycket nöjda med.

Boken tar i korta drag upp hur man kan förbereda sig som bäst för att prestera som bäst i pressade situationer, framförallt idrottsliga. Många av metoderna skulle nog utan problem kunna översättas till poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...