Gå till innehåll

PLO - Floppad kåk shorthanded, slowplay?


drc

Recommended Posts

Jag blir mer och mer förtjust i att spela Omaha High Pottlimit men känner ändå att jag inte har tillräcklig erfarenhet för att alltid fatta korrekta beslut :shock: .

 

Här kommer en hand som jag vann som jag slowplayade lite och undrar vad ni anser om att slowplay omahahänder där egentligen ett kort enkelt kan förgöra en om man har otur.

 

Stakes 6$-12$ Blind 3$-6$ PotLimit Omaha High, loose table - 6-seated

 

Opponent 1 : Small Blind

 

Drc: late position

 

: As Qs 9S 6c

 

Drc raises to 18

 

En skräphand men bordet var bluffbart och 6-seated Omaha är det betydligt lättare att bluffa än 10-seated.

 

Opponent 1: called (damn)

 

BigBlind: folds

 

Flop: Qh Qc 6h

 

Yippie - floppar kåken

 

Opponent 1: Checks

Drc: checks

 

Känner mig tvungen att checka här då erfarenheter vid dessa typer av bord är att motståndaren bettar nästa runda om man visat svaghet. Färgdrag är ute också vilket jag hoppas att han har. Ändock kan han sitta på två kungar eller två ess och dra ut mig om jag inte bettar.

 

Turn 3d

 

Opponent 1: bets 24

Drc calls

 

Även här kan man säga att jag slowplayar då jag inte slår om. Det känns som om det ska till extremt mycket till att jag ska torska handen så jag antar att det är rätt att visa osäkerhet, eller ? Jag har nötterna och är egentligen bara lite rädd för en kung eller ett ess.

 

River 10s

 

Opponent 1 bets 24

 

Drc raises to 96

 

Opponent 1 calls

 

drc shows fullhouse winning $281

 

Här är jag i stort sett klar, kan bara vara rädd för QT men det kändes inte som om opponent hade en sån stark hand. Vi båda hade ett par 100 till vid bordet - skulle jag gått allin eller var min raise okej för att lyckas lirka en call ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nötterna och är egentligen bara lite rädd för en kung eller ett ess.

 

Nej, du skall vara rädd för K, J, T, 8 och 7. Det är 20 potentiella förlustkort, faktiskt halva leken!

 

Om fi har en Q med tre av ovanstående kort så har han 9 outs mot dig (c:a 25% vinstchans) och du vet aldrig när han sätter kåken, så du måste syna en potbet.

 

Dåligt spelat - panga på på turn. Vem vet, du kanske kan få in allt med en hälsosam procentuell fördel.

Omaha är ett spel där det nästan aldrig är korrekt att slowplaya

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste jag förutsätta att han har en dam ? Är det alltid fel att inte tro att fi har en hand som kretsar kring nuts ?- även 6 seated vid ett loose bord ?

 

Jag raisade preflopp och spelade sen som om jag inte hade träffat något för att han skulle engegera sig lite i handen på en flsuhdraw eller bluff.

 

Det är dock kanske möjligt att det bara är dumbon som ger sig in i såna lekar när ett bord parar sig i OMAHA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en hand som jag vann som jag slowplayade lite och undrar vad ni anser om att slowplay omahahänder där egentligen ett kort enkelt kan förgöra en om man har otur.

Vi tycker att det är en dålig idé. ;-)

 

Stakes 6$-12$ Blind 3$-6$ PotLimit Omaha High, loose table - 6-seated

Är det bara jag som inbillar mig, eller har du hoppat upp rejält i nivå? Om så, hur är det med rullen för omaha på den här nivån, särskilt för shorthanded omaha?

 

 

Känner mig tvungen att checka här då erfarenheter vid dessa typer av bord är att motståndaren bettar nästa runda om man visat svaghet. Färgdrag är ute också vilket jag hoppas att han har. Ändock kan han sitta på två kungar eller två ess och dra ut mig om jag inte bettar.

Om du med stor sannolikhet kan räkna med en bluffbet på turn om du checkar här så är väl det rätt.

 

Men du bör nog också fundera lite på hur det hela passar in i din overall-strategi, hur ofta bettar du när du höjt pre-flop och missat floppen eller bara träffat den lite när din motståndare checkar åt dig? I mitt fall så är det ganska ofta, och det är därför skönt att kunna balansera de gångerna med att spela nötterna ungefär likadant. Om du istället ofta checkar dina svaga händer, så finns det en poäng med att checka nötterna också för att balansera åt det hållet. Eftersom ni spelar short-handed så blir det ju viktigare att inte bli förutsägbar, eftersom dina motståndare får mycket mer information för att lära sig ditt beteende.

 

Även här kan man säga att jag slowplayar då jag inte slår om. Det känns som om det ska till extremt mycket till att jag ska torska handen så jag antar att det är rätt att visa osäkerhet, eller ? Jag har nötterna och är egentligen bara lite rädd för en kung eller ett ess.

 

Hur stark follow-through har din motståndare vid bluff? Smäller han av ett skott till på river om du bara synar här? Om han inte gör det så ofta så kan du ju knappast räkna med mer pengar från hans sida. Däremot så kan du ju smälla till nu så att du straffar händer som kan dra ut dig, men som du antagligen heller inte skulle fått mer betalt av om du checkat. Vidare så är det här nog din sista chans att kunna re-re-raisa och bygga en massiv pott med förtroende om han slår om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väntade med att kolla vad min motståndare faktist hade förrns efter jag fick några svar.

 

Han/Hon hade QdKc8D8c.

 

Trodde inte att fi hade en Q men hade fel och skulle torskat mot en kung och en 8:a. Jag inser att jag inte borde slowplayat för här var det farligt att ge gratiskort.

 

Är det bara jag som inbillar mig, eller har du hoppat upp rejält i nivå? Om så, hur är det med rullen för omaha på den här nivån, särskilt för shorthanded omaha?

 

Min bankrulle är väsentligt större än vad den var för säg tre månader sen. Däremot så har jag inte bankrulle för att spela på så hög Omahanivå

- trots att jag inte borde kan jag inte låta bli att nosa några sessioner på nivåer som är högre än vad min bankrulle är. Jag gjorde (det dumma) att spela här eftersom det inte fanns något annat lämpligt omahabord just då. Jag har aldrig berömt mig själv för att följa alla regler efter boken. Dessutom är jag ingen van omahaspelare så jag borde spela på betydligt lägre nivåer men jag måste säga att PL och 6-seated är riktigt KUL att spela då det är späckat av action.

 

 

 

 

Däremot så kan du ju smälla till nu så att du straffar händer som kan dra ut dig, men som du antagligen heller inte skulle fått mer betalt av om du checkat.

 

Det har du rätt i. Jag trodde att jag var way ahead i handen och ville väl att han skulle plocka upp någonting för att kunna ta betalt men jag förstår vad ni menar och skall vara mer varsam att slowplaya mina omahahänder. Det var därför jag lade ut handen eftersom jag helt enkelt ville veta vad man bör göra :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...