Gå till innehåll

FL eller NL cashgame?


Urme

Recommended Posts

Har lirat poker lite från och till i över ett år nu, dock inget seriöst. Men skulle vilja försöka bli lite mer seriös iallafall.

 

Men igår kollade jag på DVD:n: "Poker: How to Make Money Playing Texas Hold'em" med Joe Fortin.

 

Där säger han att 80% av alla som tjänar pengar på cashgames gör det genom Limit poker. Jag antar att detta påstående är sant?

 

Men om man vill bygga en bankrulle från t.ex $100-$200, rekommenderar ni att köra FL?

 

Har hittills läst 1.5 bok typ och båda handlade mest om NL poker, hur mycket av det jag lärt mig där fungerar egentligen i praktiken i FL? Är väl lite annorlunda spelstil ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på din personlighet och vad du tycker är roligast. Är du matematiskt lagt och har bra dicipling och psyke tycker jag att du ska satsta på limit poker.

 

Är du däremot en lite halvgay kicksökare tycker jag abolut att du ska ge nolimit en chans.

 

[ot]Boken Small Stakes Holdem rekommenderas för limit holdem. Har svårt att se att du snabbare ska kunna bygga din rulle genom att välja limit poker(med undantag av bonusspelande). Anser att du har större edge mot dåliga spelare om du spelar No Limit.[/ot]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lirat poker lite från och till i över ett år nu, dock inget seriöst. Men skulle vilja försöka bli lite mer seriös iallafall.

Försök bli bra, sen får det där med seriositet komma om det kommer.

 

Men igår kollade jag på DVD:n: "Poker: How to Make Money Playing Texas Hold'em" med Joe Fortin.

Det där är dels oseriöst och del ett löjligt ineffektivt sätt att bli bra på poker. Alla poker dvd:er är tramsiga, det finns inget värde att hämta där. Ungefär detsamma gäller för böcker. De kan i bästa fall ta dig från att vara apdålig till bara dålig.

 

Där säger han att 80% av alla som tjänar pengar på cashgames gör det genom Limit poker. Jag antar att detta påstående är sant?

Nej, han snackar skit. Vi vet inte hur inkomst mellan olika speltyper fördelar, eftersom det inte går att ta reda på. Han hittar på siffror som låter imponerande för att få det att verka som han kan något. Seriöst, släng dvd:n omgående.

 

Men om man vill bygga en bankrulle från t.ex $100-$200, rekommenderar ni att köra FL?

Lär dig att glömma ordet "bankrulle" och uppskatta risk istället. Hur mycket är du villig att förlora över ett par tusen händer?

 

I dagsläget så verkar det betydligt enklare att vandra upp från NL cash eller sng än FL. Mycket beroende på att en stor del av spelarbasen för limit blivit strypt.

 

Har hittills läst 1.5 bok typ och båda handlade mest om NL poker, hur mycket av det jag lärt mig där fungerar egentligen i praktiken i FL? Är väl lite annorlunda spelstil ändå.

Sluta läsa böcker helt, det finns inga med särskilt bra information. Läs nätdiskussioner och analysera händer och motståndare själv. Det är absolut det enda sättet att bli bra.

 

Lägg en timme på att analysera en hand som går till showdown så kommer det motsvara flera timmars bokläsning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina erfarenheter av FL kan beskrivas med ett ord: "Ilska". Blev precis klar med en bonus som jag clearade genom att endast lira FL, 3000 rakade händer på $1/2 och jag var mest förbannad och uppgiven hela tiden (pga frekvensen av utdragningar, inte själva utdragningarna).

 

Så har du diciplin och tålamod och inte tiltar pga nån löjlig bad beat så tror jag FL kan vara mkt lönsamt, särskilt om du spelar mot en bonus eller med bananer.

Sjäv kommer jag aldrig att sätta mig på ett FL bord igen, jag HAR diciplin, tålamod och tiltar inte, men jag gillar inte att vara arg när jag utövar min hobby.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du bara går från jättedålig till dålig i hjorts ögon med böcker så är det alldeles utmärkt på låga nivåer.

 

Det är slöseri på tid i jämförelse med att nöta nöta nöta och nöta. Lägg till ett par timmars tänkande och analyserande så har du tillgodogjort dig mer än någon bok någonsin kommer ge dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta läsa böcker helt, det finns inga med särskilt bra information.

Häng inte upp dig på denna mening.

 

 

Läs nätdiskussioner och analysera händer och motståndare själv. Det är absolut det enda sättet att bli bra. Lägg en timme på att analysera en hand som går till showdown så kommer det motsvara flera timmars bokläsning.

Men begrunda dessa meningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta läsa böcker helt, det finns inga med särskilt bra information. Läs nätdiskussioner och analysera händer och motståndare själv. Det är absolut det enda sättet att bli bra.

 

Lägg en timme på att analysera en hand som går till showdown så kommer det motsvara flera timmars bokläsning.

 

Jag säger som vanligt emot Hjort när han hävdar att böckerna suger.

 

Innan man kan grundidéerna har man inte möjligheten att analysera händer. Däremot, efter att du läst några böcker tror jag att du skall satsa på att spela massor med händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagsläget så verkar det betydligt enklare att vandra upp från NL cash eller sng än FL. Mycket beroende på att en stor del av spelarbasen för limit blivit strypt.

Handlar väl även om att bra spelare har mindre edge i FL och att därmed raken äter upp en väldigt stor del av denna edge. (Gäller lägre nivåer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på din personlighet och vad du tycker är roligast. Är du matematiskt lagt och har bra dicipling och psyke tycker jag att du ska satsta på limit poker.

 

Är du däremot en lite halvgay kicksökare tycker jag abolut att du ska ge nolimit en chans.

Det där borde flyttas till en egen klistrad tråd att hänvisa till närhelst NL vs. FL-frågan dyker upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du bara går från jättedålig till dålig i hjorts ögon med böcker så är det alldeles utmärkt på låga nivåer.

 

Det är slöseri på tid i jämförelse med att nöta nöta nöta och nöta. Lägg till ett par timmars tänkande och analyserande så har du tillgodogjort dig mer än någon bok någonsin kommer ge dig.

 

Det är blint att säga att en total nybörjare ska analysera händer ISTÄLLET för att läsa, alla klarar inte av att uppfinna hjulet på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte hur ni kan tycka NL är action?! Var är actionen, var 221 hand med AA? Tycker dom flesta NL-spelare jag mött upp till NL 200 är weak- tighta ultracpn.

 

FL är action rakt ut. Mkt bättre motstånd generellt oxå. Därför jag blandar, bygga BR på NL och skotta bort den på FL. =)

 

Så i korthet,

 

FL ftw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svaren =)

 

Blir till att nöta NL i massor låter det som, lirar på Ladbrokes, kanske inte mest spelare där, fanns 3-4FL bord på låga nivåer mitt på dan i söndags.

 

DVD:erna kanske inte är bästa stället att lära sig poker, men vissa är underhållande iallafall :) Och blir nog att läsa någon till bok fast samtidigt lira en massa poker så klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

när det gäller böcker kan jag bara skriva från min egen erfarenhet. men efter en eller två genomläsningar av "Hold em med små insatser" gick jag själv från att vara en liten plussare (genom riktigt supertightspel, som hellmuth beskriver i sin bok) till en som gick betydligt mer plus.

 

han beskriver ganska bra hur det är att spela på lägre bord, och ger en lite nya idéer-

 

Hur man kan lägga upp spelet för att slå de ganska risiga spelarna på lägre nivåer.

 

detta är givetvis tillsammans med en jäkla massa (träning) spelande varje dag.

 

bra läsning, kanske inte lika bra som här på forumet :D , men den ger en saker att tänka på när man sitter där framför datorn och vill utveckla sin spelstil.

 

ska nu sätta tänderna i supersystem 1 och 2 för att se vad den gamle gudfadern har att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...