Gå till innehåll

NLT - Topptvåpar på floppen, hur beta?

Recommended Posts

Postad

Hej,

Min första HH, så ta det lugnt med formaliafelen...

Att jag förlorade potten är inte poängen med det här utan jag vill mer diskutera hur man gör i sådant här läge, och om jag resonerade på ett rimligt sätt. Se nedan för mina kommentarer.

b]Bakgrundsfakta:[/b]

Party 0.5/1 NL . Jag har suttit där en stund och har vunnit ett par småpotter.

Bordsstämning

Inget speciellt, folk är rätt tighta, inga spec. reads.

Stackar och pos:

Seat 1: UTG+1( $64.15 )

Seat 2: Fi ( $51.25)

Seat 3: UTG+3 ( $50 )

Seat 4: UTG+4 ( $33.35 )

Seat 5: Hero ( $52.85 )

Seat 6: UTG+5 ( $16.7 )

Seat 7: SB ( $54.7 )

Seat 8: BB ( $43.55 )

Seat 10: UTG ( $42.5 )

SB posts small blind [$0.5].

BB posts big blind [$1].

Spelet

OpeningBetRound

Dealt to Hero [ Ah Ks ]

UTG folds.

UTG+1 folds.

Fi raises [$4].

UTG+3 folds.

UTG+4 folds.

Hero calls [$4].

UTG+5 folds.

SB folds.

BB folds.

Har ingen spec read på Fi, men kan tänka mig allt från ett halvhögt par till A med hyfsad kicker i samma färg. AKo är värd att syna 4BB med iaf, om det varit ohöjt till mig hade jag nog dragit till med en lika stor höjning.

Flop

Dealing Flop: [ Qd, Kh, Ac ]

(Pot = 9.50)

Hoppsan. Topptvåpar, inget färgdrag, men ett stegdrag. [Problem 1]

Fi bets [$8]

Han betar nästan pott, vilket jag då tolkar som att han har par eller tvåpar (A eller AK/AQ) AA eller KK håller jag för otroligt då jag har en av varje. QQ föresvävar mig en kort sekund, men det vill inte riktigt fastna. AJs är en variant, toppar med stegdrag. Hur som helst tror jag mig ha den bästa handen här och slår om ordentligt. [Problem 2]

Hero bets [$48.85 - all-in]

Här kunde jag kanske ha dragit till med ett bett i $20-klassen men om han synar det (vilket jag antog att han skulle ha gjort) var jag ändå i princip fast i potten, vilket gjorde att jag bankade in alltihop.

Fi calls - [ all-in]

Jaja, nu är det bara att köra.

Turn

Dealing Turn: [Qc ]

(Pot = $105.60)

River

Dealing River: [4d ]

(Pot = $105.60)

Showdown

Fishows [ Qs, Qh ] four of a kind, queens.

Hero shows [ Ah, Ks ] two pairs, aces and kings.

Result

Hero wins $1.6 from side pot #1 with two pairs, aces and kings.

Fi wins $101 from the main pot with four of kind, queens.

Avslutning

Fyrtalet är inte mycket att göra något åt, men jag har två undringar:

[Problem 1] Vad gör man med ett tvåpar i de här lägena? Det är antagligen den bästa handen, IMHO, men den är ganska död, det krävs rätt bra tur för att få upp en av de andra A eller K, eftersom jag antar att han har en av dem iaf. I övrigt drar jag dött. Därför vill jag avsluta potten där, men är inte benägen att lägga mig. Alternativet blir då att dra på ordentligt. (Jag är väl favorit mot de flesta händer förutom AA-KK-QQ och JT med den floppen) Nu är detta ett exempel, men jag kan nog gräva fram fler exempel där tvåparens oförmåga att förbättra sig gör att man förlorar med dem, trots att de just i det läget är den bästa handen.

[Problem 2] Betningen på floppen: Jag kunde ha synat- kunde inte tänka mig stegdrag, hade bästa handen, trodde jag, och vill som sagt var avsluta handen där. Alternativet är att lägga sig, men det känns vekt.

Jag tror nog egentligen inte att jag hade spelat på ett annat sätt, men jag är intresserad av att hör folks åsikter om hur man skall spela tvåpar på ett vettigt sätt. Det känns som om de är väldigt situationella händer (iofs är väl alla händer det), och att man antingen vinner små potter med den eller förlorar stora potter.

/gnu

* RP - QoS *

Postad

AK tycker jag är en svårspelad hand. Frågan om är om en Call preflop är det bästa att göra. Ja om Fi har AA eller KK så är du ju rökt vid en höjning men annars har du i alla fall en coinflip. Om du höjer till en c:a 10-15BB preflop så kanske han till och med lägger sig (Jag brukar lägga mina pp upp till QQ vid stort omslag iaf).

När du sitter på AK så är ju chansen mindre att fi sitter på AA,KK (eftersom det bara finns tre av varje kvar) än om du har ett par typ QQ.

Det roliga i alltihopa är att jag för ngn dag sedan råkade ut för samma sak på Party 0.5/1 NL (förlorade mot setet i Q) Och jag spelade precis som dig. Callade preflop å gick allin efter floppen..

Bara några tankar jag har hoppas ngn gammal räv kommer och läxar upp mig.. :D

Postad

Hej,

Tack för svaren.

AK tycker jag är en svårspelad hand. Frågan om är om en Call preflop är det bästa att göra. Ja om Fi har AA eller KK så är du ju rökt vid en höjning men annars har du i alla fall en coinflip. Om du höjer till en c:a 10-15BB preflop så kanske han till och med lägger sig (Jag brukar lägga mina pp upp till QQ vid stort omslag iaf).

Den är svårspelad, helt klart. Det hade kanske varit bättre att RRa honom pre-flop som du säger. Chansen finns ju att han lägger sig, men å andra sidan RRa man väl inte i det här läget för att han skall lägga sig (+lite pengar), utan för att han skall gå med på sämre kort. (kanske +mycket pengar). De enda händer jag kan se honom svara med är AA och KK och kanske AKs och QQ. Ingen större skillnad alltså.

Om jag RRar

A: Han lägger sig och jag vinner en liten pott

B: Han synar då vet jag att jag antagligen är kokt (om han inte har en mer excentrisk spelstil). Jag förlorar en större pott, antagligen

eller:

C: Jag callar och tar min chans på floppen. Jag hade kunnat få mer information om jag RRat, vilket kanske hade fått mig att fatta ett bättre beslut...

Nu är det väl iofs så att AKQo var en av de få floppar som kunde gett det resultat det gjorde, jag förbättrade min hand men han förbättrade sin mer.

Tvåpar prinicipiellt, är det någon som har några insikter kring hur de bör spelas?

Postad

Tycker det är för grunda stackar och troligen hade du blivit all in på river ändå, har ingen direkt att säga om handen eftersom det är grunda stackar.

En sak är dock säker och det är att jag alldrig skulle lira på den sajten med endast 50x BB i inköp (alla hade runt 50$ och bb 1$). Man får ju inget utrymme för att slå om för att se vart man står och kunna lägga sig.

Postad

Att någon skulle släppa QQ mot en reraise på ett .25/.50 bord är inte riktigt överensstämmande med verkligheten, i alla fall inte där jag spelar/spelat.

Personligen hade jag spelat handen precis likadant som orginalpostaren gjorde. Om det är rätt eller fel vet jag dock inte ;)