Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Bordsstämning

Löst, vad annars :)

Har ingen bra read på fi.

Game #703858824 - (blinds $0.10/$0.25) No Limit Texas Hold'em -

2005/01/27-12:34:13.2 (CST)

Table "Mangrove" (real money) -- Seat 6 is the button

Seat 1: theblitz ($26.05 in chips)

Seat 2: hosler182 ($29.75 in chips)

Seat 3: sc0tty2 ($0.00 in chips)

Seat 4: beatby2inch ($29.60 in chips)

Seat 5: KUJayhawkFan ($39.35 in chips)

Seat 6: Random13 ($38.35 in chips)

Seat 7: johnnie_c ($44.15 in chips)

Seat 8: J.Kanish ($8.95 in chips)

Seat 9: adess ($30.40 in chips)

Seat 10: palefire ($20.20 in chips)

johnnie_c: Post Small Blind ($0.10)

J.Kanish: Post Big Blind ($0.25)

Dealing...

Dealt to adess [ A:diamond: ]

Dealt to adess [ Q:diamond: ]

adess : Raise ($1.50)

//Trivs inte med AQ så jag slungar iväg en stor raise i tidig pos.

palefire: Fold

theblitz: Fold

hosler182: Fold

beatby2inch: Fold

KUJayhawkFan: Call ($1.50)

Random13: Call ($1.50)

johnnie_c: Fold

J.Kanish: Fold

*** FLOP *** : [ 8:diamond: 8:spade: 4:diamond: ]

//Parad bräda, men också färgrag åt mig.

adess : Bet ($1)

//Slungar iväg ett bet för att kolla vart jag står samt för att få in lite mer pengar i potten.

KUJayhawkFan: Raise ($3)

//Hmm. en raise? A4/A8 ? Aja, tror ändå han hade slowplayat en kåk.

Random13: Fold

adess : Call ($2)

*** TURN *** : [ 8:diamond: 8:spade: 4:diamond: ] [ T:diamond: ]

adess : Bet ($1)

//Yes! träffa nötfärgen, men jag tar nog risken och drar med mig honom till rivern, eller hoppas att han ska representera färgen genom att jag visar svaghet.

KUJayhawkFan: Call ($1)

*** RIVER *** : [ 8:diamond: 8:spade: 4:diamond: T:diamond: ] [ K:diamond: ]

//Bra flopp, förhoppningsvis träffa han också en hög färg.

adess : Check

KUJayhawkFan: Bet ($9)

//Antingen så träffa han eller så representerar han.

adess : Raise ($24.90)

KUJayhawkFan: Call ($15.90)

//Men vad nu då? Han synar väl ändå inte en check-raise med max J-hög flush? :S Hade han kåken hela vägen?

*** SUMMARY ***

Pot: $59.65 | Rake: $3

Board: [ 8:diamond: 8:spade: 4:diamond: T:diamond: K:diamond: ]

KUJayhawkFan bet $30.40, collected $59.65, net +$29.25 (showed hand) [ K:club: K:spade: ]

(a full house, kings full of eights)

adess lost $30.40 (showed hand) [ A:diamond: Q:diamond: ] (a flush, ace high)

Faaan! Jag gav honom gratiskåken!

Hur mycket skulle ni ha bettat på Turnen?

Obs, jag vet att jag gjorde fel som gav han gratiskort, men jag ville ta en chans och tyckte att K:diamond: såg ofarlig ut.

Postad

Ja satsa mycket när du väl fått färgen, parat bräde är väldigt farligt om du sitter på färg. Ska de dra mot sin kåk ska de väl få betala för det? I detta scenario tror jag inte han släppt sin KK ändå, mot en all-in kanske.

Postad

Med tanke på att ingen av oss har djupa fickor hade han inte fått så bra implied odds för att dra mot kåken, så jag borde nog ha varit lite inbjudande och bettat kanske 50-70% av potten.

Eller vad tycker ni?

Postad

Jag hade bettat lite mindre preflop (3-4ggr BB) sen hade jag bettat pott på floppen. Vid omslag i så fall ställer jag in allt. Som det blev nu med liten bet omslag syn så bettar jag pott på turn också. Om han t ex har ett lägre flushdrag så får du in allt på turn genom att betta rejält, men slowplayar du och ett ruter till faller så får du svårt att få av honom något.

/Men vad nu då? Han synar väl ändå inte en check-raise med max J-hög flush? :S Hade han kåken hela vägen?

Här gör du ett klassiskt nybörjarfel och konstaterar det själv. Du sätter honom på en hand som inte rimligen kan syna en checkraise så varför checkraisar du? Betta ut och hoppas på syn, det finns inget som indikerar att han skulle ha kåk, då hade han bettat mer på turn. Får du omslag på din bet så kan du nästan lägga dig om han inte är en total mupp. Checkraise värdebet på river mot en motspelare är aldrig ett bra spel och särskilt inte när du hoppas att han har en hand (J eller Q flush) som han inte kommer att syna checkraisen med. Antingen har du rätt och då får du inte syn eller så har du fel och då har han antingen ingenting och låter bli att syna då med eller så har han kåk och då förlorar du.

Postad

Jag satte honom bara på JJ sista kortet då jag inte kan tänka mig att han skulle betta med nått annat än en hög färg, och AKQ hade gått.

Hmm, tryckt in mot en raise på floppen? Varför?

Postad
Jag satte honom bara på JJ sista kortet då jag inte kan tänka mig att han skulle betta med nått annat än en hög färg, och AKQ hade gått.

Jo men om han har J hög färg synar han inte din checkraise alltså är checkraisen ett dåligt spel. Det är ju inte ens säkert att han bettar en J hög färg (Jag hade inte gjort det) och då blir checken katastrofal. Du kanske får betalt om du bettar ut, men du kan aldrig vinna mer pengar i den här handen genom att checkraisa.

Om du bettar mer på floppen dvs ca 4.50 och han slår om i samma proportion som han gjorde nu så raisar han till ca 12. Då har du inte mer kvar i din stack än att en all in är det enda vettiga alternativet. Du kanske får honom att lägga ett dåligt tvåpar och mot de flesta händer han synar med har du massor av outs. Har du riktigt flyt så har han ett lägre flushdrag.

Postad

15 outs till högt par eller färg. Klonkar en hand runt 60% av tiden och har nästan 50% vinstchans mot en hand som 99 eller JJ. Mot A5 så är det ~29% vinstchans och när potten väl blivit så stor så räcker det. Mest handlar det rimligen om att få händer som 99, AK eller A4 att folda.

Postad
Checkraise värdebet på river mot en motspelare är aldrig ett bra spel

Detta är ju faktiskt osant. Du säger i stort sett att det aldrig är bra att inducera bluffar på rivern.

Att inducera en bluff är inte att göra en checkraise eftersom en hand som bluffar in i dig inte kan syna din raise.

Postad
Att inducera en bluff är inte att göra en checkraise eftersom en hand som bluffar in i dig inte kan syna din raise.

Ta situationen där du har nötterna men din motståndare antagligen inte har något alls. Då kan det vara bättre att checka för att inducera en bluff och sedan höja för att du ändå slår alla händer han synar med även om de är väldigt få.

Postad

Ta situationen där du har nötterna men din motståndare antagligen inte har något alls. Då kan det vara bättre att checka för att inducera en bluff och sedan höja för att du ändå slår alla händer han synar med även om de är väldigt få.

Då kan man nog likagärna betta ut och hoppas att han bluffraisar.

Postad

Då kan man nog likagärna betta ut och hoppas att han bluffraisar.

I såna fall borde det ju vara ännu bättre att checkraisa och hoppas att han bluff-reraisar. Eller checkraisa all in och hoppas att han bluffsynar.

Menar du att man aldrig ska inducera bluffar (genom att CHECKA) eller att man inte ska inducera bluffar när man själv har en bra hand eller att det bästa sättet att inducera en bluff på är att göra ett stort bet?

Om dina motståndare vet att du aldrig checkraisar rivern, eller ännu värre att alla dina checkraisar på rivern är bluffar, ger du ju fri lejd till dina motståndare att värdebetta väldigt marginella händer. Det är ju inte bra.

Postad

Menar du att man aldrig ska inducera bluffar (genom att CHECKA) eller att man inte ska inducera bluffar när man själv har en bra hand eller att det bästa sättet att inducera en bluff på är att göra ett stort bet?

Inducera bluffar på river är ett viktigt koncept i limit. I NL vet du väldigt ofta långt innan river vad du är uppe mot. Väldigt sällan jag inducerar bluffar från dålig pos i nl. Om en aggro spelare däremot better in i mig och jag har bra position inducerar jag ofta en bluff genom att bara syna på turn om jag tror att en syn får honom att betta på river medan en raise på turn får honom att folda.

Checkraise på river i big bet poker är inget bra spel. Där ändrar jag mig icke :-)

Postad
Checkraise på river i big bet poker är inget bra spel. Där ändrar jag mig icke :-)

Så om du checkar på rivern så behöver man aldrig bekymra sig för dig?

I princip är det nog så.... jag försöker att få in pengarna i nl på floppen när folk är mer benägna att betala av. Men det beror såklart vem man spelar mot.

Mitt råd att inte checkraise på river i big bet poker tror jag dock är ett mycket bra råd för de allra flesta som läser den här posten.