Gå till innehåll

Hur gör man för att kunna köra två skärmar?


Vilanna

Recommended Posts

Hej

 

Jag har nyligen skaffat en platt skärm och jag har redan en en vanlig 19´skärm. Tänkte koppla ihop dessa så man kan göra andra saker under tiden man lirar eller lira på båda samtidigt.

 

Vet dock inte hur man gör för att koppla ihop dem. Krävs det nån extrautrustning eller nåt annat?

 

* Mini RP och flytt till OT - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara ska ha ett grafikkort, å 2 skärmar behöver grafikkortet 2 uttag.

1) vanlig anslutning

2) DVI port

 

För att få in en vanlig kontakt i en DVI port behövs en "omvandlare" som brukar förlja med till grafikkortet, annars bör de finnas på nån data shop i stan eller liknande.

Sen bör du köra med plattskärmen i DVI uttaget.

 

** För att få det att funger behövs troligtvis en reboot, sen även inställningar i windows.

Som i XP t.ex kan du högerklicka på skrivbordet -> Egenskaper -> Inställningar.

Tryck sedan Identifiera om du inte ser 2 skärmar på "displayen". Andvänd sedan "Utöka Windows-skrivbodet till denna bildskärm".

Sedan kan du dra och flytta skärmarna så dem sitter på rätt ställe så att säga.

 

Tips. Sätt plattskärmen som primary.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Någon data kunnig person som kan förklara hur man får det att funka!

När jag kopplar in den andra skärmen så blir den första helt svart och så står det "can not display this videocard".

Är det någon inställning man måste göra före man kopplar in en andra skärm?

 

Tacksam för hjälp!

 

MVH Per

 

Surfa in på grafikkortstillverkarens hemsida och ladda ner de senaste drivrutinerna. Där brukar finnas allt som behövs för att köra flera skärmar. Har du tur finns även en guide som bara är att följa. Dessutom finns säkert en FAQ med lösning på alla möjliga problem. Så fixade jag mina krånglande skärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag ska köpa en till skärm så jag kan lira på två skärmar samtidigt.

 

Idag var jag på elgiganten och frågade vad jag behövde inhandla. De svarade att de räckte med en "switcher", en kabel med två utgångar man kopplar skärmarna till.

 

Stämmer detta? Alla i inläggen ovan säger att man måste skaffa nytt grafikkort osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...